• Anonym (???)

Har biomamman rätt att förbjuda mig att träffa bonusarna?

Har två bonusar som varit hos oss nästan varje helg. De älskar mig och har tom sagt att det känns som jag är deras mamma. Efter många problem som inte gick att lösa har jag och pappan separerat. Nu berättar han att för honom är det ok men biomamman förbjuder barnen att åka till mig. De skriver till mig att de saknar mig men att de inte får..

• Svar på tråden Har biomamman rätt att förbjuda mig att träffa bonusarna?
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2016-05-31 07:44:00 följande:
    Så alla dessa som du tänker på hade du helst fortsatt ha umgänge med i hela ditt liv, hur många blir inte det genom åren?

Kan man inte ha kvar människor man träffat och tyckt om som ett fint minne?

Det är väl klart att man kan. Men upp till var och en att själv avgöra. För dig räcker det att ha kvar en del människor i ditt minne, och en del vill ha dem kvar i sin närhet och vardag. 

som andra skrivit TS så kan hon inte förbjuda dem att träffa dig på pappans tid, så prata med honom och se om ni kan få ses och kramas lite :)

• Pkb
    smulpaj01 skrev 2016-05-31 07:44:00 följande:

Så alla dessa som du tänker på hade du helst fortsatt ha umgänge med i hela ditt liv, hur många blir inte det genom åren?

Kan man inte ha kvar människor man träffat och tyckt om som ett fint minne?

Men nu vill varken barnen eller ts ha det bara som ett fint minne.
  • Ess
    Anonym (Eliza) skrev 2016-05-30 21:32:41 följande:
    Men när pappan träffar en ny är chansen stor att den nya inte går med på att barnen både skall ha umgänge med mamman och sedan dessutom med pappans före detta.
    Varför skulle hon inte det?
    Ts kan ju komma förbi och hämta upp dem hos pappan. Vill barnen träffa ts, så är det inte upp till hans nya att bestämma.
  • BioBonus
    Anonym (Eliza) skrev 2016-05-30 21:32:41 följande:
    Men när pappan träffar en ny är chansen stor att den nya inte går med på att barnen både skall ha umgänge med mamman och sedan dessutom med pappans före detta.
    Är chansen stor?? Hoppas det finns få sånna idiotiska kvinnor... Vad har en ny kvinna med vilket umgänge barnen har? Vare sig det är med mamman eller någon annan?
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-05-31 06:57:24 följande:
    För att mamman kanske anser att det blir ett evigt hattande om barnen ska umgås med pappans alla gamla ex.

Träffa dom nån gång om du vill , men så små barn har snart glömt dig.
    Å ja, nu får du nog ge dig. Så himla små är dom då inte, de är fullt kapabla att ha kontakt med ts via sociala medier och dessutom avgöra om dom vill träffa henne eller inte.
  • Anonym (Rikard)

Vad tråkigt att hon sätter sig på tvären. För mig var det tvärtom, jag separerade från min sambo som hade en dotter, varannan vecka med sitt ex. Efter separationen så kom hon till mig en heldag eller en övernattning i månaden i flera år, för att både jag, mamman och pappan ville det, för vi hade en bra och nära relation. Nu är hon 14 år så ingen vuxen är direkt viktig! Men jag hoppas vi tar upp IRL kontakten igen senare, numera är det mest på facebook.

• Brumma
    Anonym (Rikard) skrev 2016-05-31 13:28:30 följande:

Vad tråkigt att hon sätter sig på tvären. För mig var det tvärtom, jag separerade från min sambo som hade en dotter, varannan vecka med sitt ex. Efter separationen så kom hon till mig en heldag eller en övernattning i månaden i flera år, för att både jag, mamman och pappan ville det, för vi hade en bra och nära relation. Nu är hon 14 år så ingen vuxen är direkt viktig! Men jag hoppas vi tar upp IRL kontakten igen senare, numera är det mest på facebook.

Så var det här med. Mamman kom till mig och frågade om jag kunde tänka mig att finnas kvar i dotterns liv. Hon tyckte inte barnet skulle behöva förlora ngn som var så viktig bara för att pappan var "en idiot som gjorde slut med mig" :)

Jag hade umgänge både på pappans och mammans tid eftersom båda ansåg det viktigt för dottern. Jag och pappan blev senare tillsammans igen men det visste vi ju inte då.
  • nevermind

På hans helger har hon inte så mycket att säga till om, så ni kan träffas då.

• ventilera mera

Med risk för att ytterligare förstöra illusionerna för er som anser att bonusmammor är oviktiga och att barn "så lätt glömmer" så kan jag tala om att jag och mina barns storasyster har en fantastiskt fin relation fortfarande, fyra år efter att jag och hennes pappa skilde oss. Hon är 18 nu och hälsar lika gärna på mig och min sambo som sin pappa och hans sambo, och vi hörs av via sms eller Facebook minst varannan vecka. 

Jag har också blivit vän med hennes mamma , eftersom hon tycker att det är viktigt att jag finns kvar i hennes dotters liv.

Men det klart, det kanske är nåt jag inbillar mig - för barn behöver ju INTE fler föräldrar, och de glömmer ju oviktiga människor. Och bonusmammor är ju oviktiga. 

Eller inte. 

• Anonym (Eliza)
    ventilera mera skrev 2016-06-01 10:08:56 följande:

Med risk för att ytterligare förstöra illusionerna för er som anser att bonusmammor är oviktiga och att barn "så lätt glömmer" så kan jag tala om att jag och mina barns storasyster har en fantastiskt fin relation fortfarande, fyra år efter att jag och hennes pappa skilde oss. Hon är 18 nu och hälsar lika gärna på mig och min sambo som sin pappa och hans sambo, och vi hörs av via sms eller Facebook minst varannan vecka. 

Jag har också blivit vän med hennes mamma , eftersom hon tycker att det är viktigt att jag finns kvar i hennes dotters liv.

Men det klart, det kanske är nåt jag inbillar mig - för barn behöver ju INTE fler föräldrar, och de glömmer ju oviktiga människor. Och bonusmammor är ju oviktiga. 

Eller inte. 

Kanske blir lite skillnad om man varit ihop länge och man som du är mamma till bonusbarnets syskon?
  • Anonym (Eliza)
    Lottalottas2 skrev 2016-05-31 07:53:06 följande:
    Hon kan ha synpunkter på vädret också, allt är inte upp till henne.

En "bonus"mamma är ingen mamma, hon är en pappas flickvän/fru/whatever och har således ingen bestämmanderätt i frågan ts gäller.
    En man som låter sig hunsas så pass av en flickvän skulle jag inte kalla för en karl.
    Å andra sidan, hur många karlar är inte såna? Speciellt nykära?
  • Lottalottas2
    Anonym (Eliza) skrev 2016-06-01 10:13:55 följande:
    Å andra sidan, hur många karlar är inte såna? Speciellt nykära?
    Har ingen aning, själv har jag aldrig träffat på någon sådan. Men självklart existerar de en de är nog unga och oerfarna skulle jag tro.
  • ventilera mera
    Anonym (Eliza) skrev 2016-06-01 10:12:18 följande:
    Kanske blir lite skillnad om man varit ihop länge och man som du är mamma till bonusbarnets syskon?
    Eller så kanske alla människor är individer och klickar olika bra med varandra?

Det finns exakt så många olika typer av relationer som det finns bonuskonstellationer, och vissa vill behålla kontakten och vissa inte. Ts och hennes bonusar har haft en bra relation och vill inte tappa varandra, och jag skulle gissa att mina barn som är 7 och 9 skulle vilja göra detsamma om jag och min sambo sedan två år skulle gå skilda vägar.
  • scanmia

Jag tror att det här är en av de outredda tragedierna med bonusfamiljer och mer komplicerade, icke-traditionella familjebildningar. Jag växte upp i just sådana och, särskilt som barn, så insåg jag att jag inte hade några rättigheter eller säkerheter som gjorde att jag kunde upprätthålla kontakten med bonussyskon eller bonusföräldrar och andra "bonussläktingar" . Ena dagen skulle älska och vara familj med dem och sedan nästa kunde de vara borta ur ens liv. Klart att de lämnade hål och tomrum. Klart att man saknade dem och sörjde.

I dina skor hade jag försökt mig på att tala med pappan. Han kan kanske gå med på att du finns kvar i dotteras liv under hans umgängestid. Som en viktig vuxen i hennes liv. En vän, en "gudförälder", en mentor, en gratis barnvakt. Hitta en ny roll som passar in i den nya familjekonstellationen och som är positiv för er alla.

• Anonym (nej)

Jag slapp din sits efter min separation från mitt ex då styvbarnets mamma gärna såg att vi behöll kontakten efter separationen. Jag hade bra kontakt med henne och hennes man också, det underlättade förstås.

Rent formellt runt det du frågar så ska ju föräldrarna låta barnet ha kontakt med personer som är viktiga för dem, men är relationen med mamman dålig lär hon inte följa det och det finns inga straffsatser för den som inte följer detta. Däremot står det pappan fritt att låta dig träffa barnen på sina dagar.

• Anonym (Syrran)
    smulpaj01 skrev 2016-05-31 06:57:24 följande:

För att mamman kanske anser att det blir ett evigt hattande om barnen ska umgås med pappans alla gamla ex.

Träffa dom nån gång om du vill , men så små barn har snart glömt dig.

Jag hade 2 fosterbröder när jag var liten. De bodde hos oss nån månad i året då deras mamma inte kunde ha dom hemma. Första gången var de 2&4, sista gången var de 7&9. Efter det hade vi ingen kontakt på många LÅNGA år, mamman ville inte att vi skulle träffas. Med ett avstånd på 50 mil kunde vi inte träffas i smyg heller..

Plötsligt en dag dök båda upp hos mina föräldrar, de var då 21&23 år gamla. Sen dess har de kommit och hälsat på en vecka varje sommar. Om två veckor får jag träffa dem igen. Är så glad att jag fått mina bröder tillbaka!

Barn glömmer inte!
Svar på tråden Har biomamman rätt att förbjuda mig att träffa bonusarna?