• wildflowers

Läkare vill att jag i princip slutar amma

Hej!

Har en 10- månaders bebis som typ sedan födseln haft problem med förstoppning vilket såklart har gett försämrad aptit! Det tog ett tag tills vi fick hjälp och han fick bra hjälp... hursomhelst mitt barn har slutat följa kurvan lite och på kurvan går han neråt. Inte mtk men ändå. Han är snart 10 månader och väger 8.5 kg. Läkaren ville att jag skulle sluta amma nästan helt, bara amma på morgon och kväll. Inget på natten så han ska bygga upp en hunger. jag känner att detta är omöjligt att göra. Han är ofta petig och kinkig vid maten, det känns som jag måste "tvinga" i honom hans laxerande medicin med morgontröten. Genom att leka i honom gröten (som är viktig för magen inte ska bli kaos) han dricker dåligt också. Ibland är han jätteglad i maten ochh äter bra men ibland vill han inte alls. Några skedar mat sen tar det stopp. Gråtet och gnäller då vill han bara amma och för att komma till ro och somna får han det. Försöker få i honom frukost lunch o middag amning emellan, men det blir inga stora portioner mat. Vi har inge bråttom med maten då sonen ska va hemma tills han blir 2. Överlag känns han typ lite sen med allt..

Men jag har förstått det att det inte skiljer så mkt i kalorier på bröstmjölk och barnmatsburkar. Så vad spelar det för roll om han hellre vill amma? Denna läkare har gjort mig osäker på vad jag ska göra och när jag ammar (som jag inte har nåt problem med) så får jag dåligt samvete ja nästan ångest för att jag gör fel. jag ammar för att mitt barn verkar behöva det. jag är rädd för att om jag slutar så får han inte i sig tillräckligt vätska?! Äter helt mjölkproteinfritt och det är såklart tråkigt för mig men jag gör alltid det nästa för mitt barn.

Tillagar all mat från grunden för att han inte ska bli förstoppad Av rismjölet i barnmatsburkarna. För visst är rismjöl förstoppande?

Ibland tänker jag att jag kanske borde sluta amma helt? Fast som sagt det stör väl mig inte egentligen...

• Svar på tråden Läkare vill att jag i princip slutar amma
  • Tess1990

Amma på!

Det är bullshit att amning inte längre duger

Erbjud mat med mycket vätska och vitaminer tillsammans med lite järnrikare livsmedel

Ät själv järnrika livsmedel och massa bra fetter, det går över i bröstmjölken

Låt mat vara upptäckande och glädje, det låter inte ett dugg som att det är bråttom och amning är bra

• wildflowers
    nevermind skrev 2016-05-30 04:32:02 följande:

Det är väl klart barnet inte är hungrigt som du ammar titt som tätt..?

Hur vet du att jag ammar titt som tätt?

För det gör jag inte kan jag ju meddela.
  • wildflowers
    fluu skrev 2016-05-29 20:15:16 följande:

Min dotter har visserligen aldrig lidit av förstoppning, men hon har alltid varit pluttig, gått ner i vikt i perioder, är allergisk, hade problem med maten under första året och tja, lite av varje.

Min dotter vägde för det första mindre än vad din son gör när hon var i samma ålder. Ibland gick hon upp i vikt, ibland ner och väldigt ofta stod hon still(så är det fortfarande). Vi utredde för att se om det var något fel och upptäckte två allergier(varav en har vuxit bort), men det var också allt. Vi har en fantastisk bvc-sköterska som lärt oss att inte oroa oss och istället fokusera på att dottern mår bra och är glad. Men liten. Läkaren vi hade innan var däremot väldigt vikt-fixerad och ville stressa på med både det ena och det andra som dottern inte mådde bra av(och gick ner ännu mer av). Till slut lärde vi oss att säga nej och lita till vad vi kände var rätt för dottern.

Dottern var också väldigt fäst vid amningen och tämligen ointresserad av "vanlig" mat. Pga läkaren försökte vi pressa på med att byta ut amning mot fast föda, men sket till slut i det eftersom dottern ju faktiskt mådde bra av amningen. Efterhand började hon äta mer när hon fick styra allt själv(blw).

Så jag skulle råda till att lita till er själva, ni känner barnet. Är ni oroliga så be att få utreda barnet för att se att det inte är något fel. Är ni osäkra så sök annan läkare för en ny åsikt. Kom ihåg att barn är väldigt olika.

Tack för pepp. Det känns precis så som du skriver. Fel hur man än gör liksom. Läkarna säger att amning inte räcker näringsmässigt längre o de känns ju inte så bra. Att liksom gå emot vad de säger.

Jag ska försöka att amma 2 3 gngr per dygn se om han kommer igång och äter mer. Ska ge det några dagr- 1 vecka. Är han fortfarande lika svårt då får vi se hur vi gör. Sen ska vi väl väga igen och se hur han liger i sin utveckling i kurvan.
  • wildflowers

Läkaren + en bvc-tant. En annan bvc kvinna tycker att man får ta det i hans takt.. han kanske inte är redo.

Verkar vara väldigt mkt splittrade åsikter om amening både hos vården och hos folk överlag... det märks även i tråden.

• fluu
    wildflowers skrev 2016-05-30 12:57:40 följande:
    Tack för pepp. Det känns precis så som du skriver. Fel hur man än gör liksom. Läkarna säger att amning inte räcker näringsmässigt längre o de känns ju inte så bra. Att liksom gå emot vad de säger.
    Jag ska försöka att amma 2 3 gngr per dygn se om han kommer igång och äter mer. Ska ge det några dagr- 1 vecka. Är han fortfarande lika svårt då får vi se hur vi gör. Sen ska vi väl väga igen och se hur han liger i sin utveckling i kurvan.
    Precis. Bröstmjölk innehåller väldigt mycket näring så man kommer långt på det. Är barnet friskt och utvecklas så är det nästan aldrig någon fara. 2-3 amningsstunder per dygn är inte heller mycket. Alla barn är ju olika, vissa barn blir hungrigare av att amma mindre och äter därför mer vanlig mat, men för vissa blir det precis tvärtom(så var det för min dotter). Lita till dig själv(även om jag vet att det är svårt ibland).
    wildflowers skrev 2016-05-30 13:03:33 följande:
    Läkaren + en bvc-tant. En annan bvc kvinna tycker att man får ta det i hans takt.. han kanske inte är redo.

Verkar vara väldigt mkt splittrade åsikter om amening både hos vården och hos folk överlag... det märks även i tråden.
    Exakt. Det finns riktlinjer, men alla verkar göra lite som de själva tycker. Vad jag har märkt så är det många äldre i vårdpersonalen som är väldigt viktfixerade, för bebisar skulle vara tjocka förr, yngre är ofta mer öppna för nyanser.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • wildflowers

Tack fluu! Jag känner mig mindre orolig och slappa försöka att lita på min egen magkänsla. Även när andra pressar till något annat. Ja menar hur kan en läkare som aldrig träffat min son mer än 10 minuter veta mer om honom än jag? Och ja hon var runt 50 år och väldigt vikt-fixerad ????

Han har kommit igång och ätit jättebra nu så det måste varit annat som påverkar också. Tex tänder/förkylning. Ha det gott!!

• summa21

Vår dotter är 13 månader och äter väldigt lite. Vissa dagar äter hon en del, andra ammar hon nästan bara. Bvc har faktiskt inte sagt något särskilt men uttryckte något om att det är lite överdrivet att de vid sex månader plötsligt måste få i sig en massa annat. Hon var mer vid åsikten att vi fortsätter erbjuda henne varierad kost. Vår tjej vägrar att bli matad men kan tex sitta och plocka i sig bitar själv så vi kör mest med det.

Menar läkaren att skulle vara bra mot förstoppning att sluta amma?

Var du själv liten i maten som barn? Inte sällan finns det en ärftlighet i detta. Mina föräldrar blev rekommenderade att sluta amma men jag började inte äta så bra för det. Doppade i stället i vikt och låg väldigt lågt ett bra tag. Så det är inte alltid så enkelt som en del tror.

• wildflowers

Ja det är faktiskt lite överdrivet... man måste ju se till barnets intresse för mat och inte truga. Japp hon menade att han bör dricka vatten. Jättekonstigt.. och min bvc sköterska höll inte med om det då hon menar att bröstmjölk innehåller över 90% vätska!

Man blir osäker för det är ju oerhört jobbigt att se sitt barn lida av förstoppning. Men min uppfattning är att om han bara äter massa mat dricker han inte mer för det. Även om jag inte är hemma...å då packas maten ännu mer i tarmarna än m han ammas emellan.

• summa21

Jättekonstigt ju! Tycker det är skönt att hon ammar mycket när vi haft en sån värmebölja just för att hon får i sig vätska. Bröstmjölk har ju också en laxerande effekt.

• fluu
    wildflowers skrev 2016-06-06 11:14:01 följande:
    Tack fluu! Jag känner mig mindre orolig och slappa försöka att lita på min egen magkänsla. Även när andra pressar till något annat. Ja menar hur kan en läkare som aldrig träffat min son mer än 10 minuter veta mer om honom än jag? Och ja hon var runt 50 år och väldigt vikt-fixerad ????

Han har kommit igång och ätit jättebra nu så det måste varit annat som påverkar också. Tex tänder/förkylning. Ha det gott!!
    Känner igen det där. Lita till dig själv, men kolla upp om det skulle vara något speciellt så slipper du gå runt och oroa dig.

Vad skönt att det går framåt. Det samma!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Läkare vill att jag i princip slutar amma