• Sophan

Har jag fått ett gammalt chassi till min nya kronan city?

Hej!

Idag hämtade jag ut en barnvagn jag köpte för några månader sedan, men som har stått hos återförsäljaren fram tills nu.

Jag köpte den på rea. Det är en kronan city saga forrest (sitt+liggdel) som de sålde med nedsatt pris för att det var ett utgående mönster. Nypris satt som 10990kr och jag betalde runt 8700kr för den.

Problemet jag har nu när jag har börjat titta närmare på den, är att jag inte blir klok på vilken årsmodell det är på chassit. Jag bara antog att det var det senaste chassit, alltså 2016 års modell, men när jag tittar på jämförelsebilder så ser den varken ut som en 2016 eller 2015 års modell ens. Kan ni hjälpa mig lista ut vilken årsmodell det är? Jag googlade, men hittar inga instruktioner på hur jag kan se det på chassit eller i serienumret. Någon barnvagnsblogg skrev att man inte kunde läsa ut det alls. Jag har mejlat Kronan, men de verkar inte jobba helg så jag skriver här och hoppas på ett snabbare svar.

Jag är nämligen rädd att jag har fått betala överpris för ett gammalt chassi som knappt har något andrahandsvärde längre (och dessutom problem med vobblande hjul?).

Om jag har fått ett gammalt chassi, har jag några rättigheter vad gäller reklamation tror ni? Borde jag ha frågat efter vilken årsmodell det var på chassit, eller hade jag kunnat förutsätta den senaste modellen med tanke på priset som var satt?

• Svar på tråden Har jag fått ett gammalt chassi till min nya kronan city?
  • Stimorolia

Kronan = kass kvalité. Så vobblande däck är inget konstigt. Dessutom så är det förmodligen en visningsvagn de haft och därför satt ner priset på. Alt en vagn de lånat ut om de tagit in en annan vagn på service. Den ser använd och sliten ut.

• Anonym (tres)

Sitter det någon klisterlapp el dyl med serienummer. Där kan ett årtal stå? Jag har inte kronan men på mina andra vagnar så går det att hitta där. Eller kan det står på ditt kvitto.

Hjulen på bilden ser smutsiga ut? Men de kanske är det efter din användning. Skulle kunna vara en utsällningsvagn som sålts.

De vobblande hjulen, gå tillbaka och kräv att de fixar det. Måste väl omfattas av garantin?

• Sophan
    Stimorolia skrev 2016-05-21 16:31:31 följande:

Kronan = kass kvalité. Så vobblande däck är inget konstigt. Dessutom så är det förmodligen en visningsvagn de haft och därför satt ner priset på. Alt en vagn de lånat ut om de tagit in en annan vagn på service. Den ser använd och sliten ut.

Slitna är de nog inte, men vi har ju kört utomhus nu när vi hämtade ut den så det har ju blivit smutsiga. När vi provade den innan vi köpte den så fick vi inte sätta den i marken ute så jag tror inte att den har körts.
    Det känns ju inte så kul om vi har fått ett gammalt visningsex till samma pris som ett helt nytt..
  • Sophan
    Anonym (tres) skrev 2016-05-21 17:04:17 följande:

Sitter det någon klisterlapp el dyl med serienummer. Där kan ett årtal stå? Jag har inte kronan men på mina andra vagnar så går det att hitta där. Eller kan det står på ditt kvitto.

Hjulen på bilden ser smutsiga ut? Men de kanske är det efter din användning. Skulle kunna vara en utsällningsvagn som sålts.

De vobblande hjulen, gå tillbaka och kräv att de fixar det. Måste väl omfattas av garantin?

Jag hoppades på att det inte skulle framgå av serienumret. Det enda talet jag ser där som ser ut som ett årtal är 2013. Då antar jag att det är 2014 års modell och det gör mig ganska irriterad. För det priset så räknade jag med det nya chassit. Så gamla chassin har ju inte ens något andrahandsvärde på marknaden vad jag har sett nu i efterhand.
    Jag önskar ju att jag hade frågat i affären, men jag tänkte inte på det då utan jag trodde ju att det var en ny vagn, bara att mönstret var på väg ut som de sa och därför sålde de vagnen billigare. Nu känner jag mig ju lite lurad till att köpa för överpris.
    Vem skulle köpa 2014 års chassi till ordinariepriset 10990kr liksom!?

• Anonym (tres)
    Sophan skrev 2016-05-21 18:35:32 följande:
    Jag hoppades på att det inte skulle framgå av serienumret. Det enda talet jag ser där som ser ut som ett årtal är 2013. Då antar jag att det är 2014 års modell och det gör mig ganska irriterad. För det priset så räknade jag med det nya chassit. Så gamla chassin har ju inte ens något andrahandsvärde på marknaden vad jag har sett nu i efterhand.
    Jag önskar ju att jag hade frågat i affären, men jag tänkte inte på det då utan jag trodde ju att det var en ny vagn, bara att mönstret var på väg ut som de sa och därför sålde de vagnen billigare. Nu känner jag mig ju lite lurad till att köpa för överpris.
    Vem skulle köpa 2014 års chassi till ordinariepriset 10990kr liksom!?

Vad tråkigt! Det kan ju stämma att chassit är 2014 års modell. Har för mig att littlephant tyget lanserades då till 2014-modellerna och bara fanns då under det året (dvs att det var en begränsad upplaga). Jag är inte helt säker, men vi valde mellan denna vagn och emmaljunga viking (som vi sen köpte) just under hösten 2013, och jag minns att just det tyg du har var som lanserades som exklusivt samarbete mellan kronan och littlephant 2013...

Men de vobblande hjulen kan du säkert få hjälp med i affären. Hjulen till vår emmaljunga var "felkalibrerade" till en början och vagnen drog lätt åt vänster. Vi gick tillbaka till butik och de skruvade om hjulen åt oss. Kanske går att göra nåt liknande med din kronan.

Angående andrahandsvördet så har ju Kronan generellt en ganska bra marknad, men ja årsmodell är ju avgörande för hur mkt man får ut.

Och ja, det är ju direkt missvisande att påstå att ordinariepris på just den vagn du köpt var 10990 kr.
  • Sophan
    Anonym (tres) skrev 2016-05-21 18:47:35 följande:
    Vad tråkigt! Det kan ju stämma att chassit är 2014 års modell. Har för mig att littlephant tyget lanserades då till 2014-modellerna och bara fanns då under det året (dvs att det var en begränsad upplaga). Jag är inte helt säker, men vi valde mellan denna vagn och emmaljunga viking (som vi sen köpte) just under hösten 2013, och jag minns att just det tyg du har var som lanserades som exklusivt samarbete mellan kronan och littlephant 2013...

Men de vobblande hjulen kan du säkert få hjälp med i affären. Hjulen till vår emmaljunga var "felkalibrerade" till en början och vagnen drog lätt åt vänster. Vi gick tillbaka till butik och de skruvade om hjulen åt oss. Kanske går att göra nåt liknande med din kronan.

Angående andrahandsvördet så har ju Kronan generellt en ganska bra marknad, men ja årsmodell är ju avgörande för hur mkt man får ut.

Och ja, det är ju direkt missvisande att påstå att ordinariepris på just den vagn du köpt var 10990 kr.
    Ja, det fattade ju inte jag att man fick det gamla chassit till den tygmodellen. Att de hörde ihop liksom. Jag trodde bara de ville bli av med tyget, om man ska uttrycka sig så. Det var så de uttryckte sig när jag köpte vagnen. Det var mönstret som var utgående och därför var vagnen nedsatt. Jag trodde absolut inte att det var något som påverkade modellen på chassit, utan självklart skulle jag få det nya.

Usch vad lurad jag känner mig. Jag tycker inte ens att det här är något som jag som kund bara borde ha fattat.
  • Anonym (Eh?)

Men "tyget" alltså, sittdelen kommer ju med ett chassi, var skulle detta chassit tagit vägen om det inte säljs med "tyget"?

Taskigt dock att inte vara tydliga med att det är en äldre årsmodell.

Jag hade gått tillbaka och krävt att de hävde köpet.

• Sophan
    Anonym (Eh?) skrev 2016-05-22 00:27:20 följande:

Men "tyget" alltså, sittdelen kommer ju med ett chassi, var skulle detta chassit tagit vägen om det inte säljs med "tyget"?

Taskigt dock att inte vara tydliga med att det är en äldre årsmodell.

Jag hade gått tillbaka och krävt att de hävde köpet.

För mig är det inte självklart. Sittdelen sitter inte fast i chassit. Allt är ju avtagbart så jag förutsatte ju att det bara var själva mönstret som var utgående/gammalt,  inte chassit.
  • Anonym (Eh?)
    Sophan skrev 2016-05-22 09:44:36 följande:

För mig är det inte självklart. Sittdelen sitter inte fast i chassit. Allt är ju avtagbart så jag förutsatte ju att det bara var själva mönstret som var utgående/gammalt,  inte chassit.

Ok men om du tänker på när butiken köper in sina varor så köper de ju in en överdel och en underdel.

Nu vet jag inte hur det är med kronan, om man kan blanda underdelar och överdelar som med emmaljunga t ex, men om vi säger att man kan det, så köps det gissningsvis fortfarande in samma mängd överdelar som underdelar av samma årgång iaf.

Har de då ett exemplar kvar av en överdel av en äldre årsmodell så har de då kvar en underdel av samma årsmodell, och dessa hör ihop, annars står butiken där med ett gammalt chassi som ingen kommer vilja ha.

Jag har såklart fel om man kan välja att endast köpa en liggdel eller endast köpa ett chassi.

Men jag rycker fortfarande att butiken gjort fel som inte varit tydliga med vad de sålt till dig och om du inte är nöjd så borde du gå tillbaka och klaga.
Svar på tråden Har jag fått ett gammalt chassi till min nya kronan city?