• Birgitta02

Borgensmans åtagande

Någon sa något intressant på TV nyss. Och då uppkom en fråga hos mig:

Om man är borgensman är man ju, som alla vet, skyldig att betala den skuld som uppkommer ifall låntagaren inte kan betala.

Men om låntagaren dör, dör lånet också? Eller måste borgensman betala fullt ut? Logiskt sett kan jag tycka att lånet dör och banken får stå för förlusten om det inte finns pengar i dödsboet att betala skulden med.

Eller....?

• Svar på tråden Borgensmans åtagande
  • Nyfikna72

Att borga för ett lån är väl lite förlegat idag. Idag kräver de allt som oftast en medlåntagare och då har man lånet på exakt samma villkor som den andre. Att borga för ett lån innebär dock iallafall att man får stå för lånet om den andra dör.

• Birgitta02
    Nyfikna72 skrev 2016-05-20 16:43:07 följande:
    Att borga för ett lån är väl lite förlegat idag. Idag kräver de allt som oftast en medlåntagare och då har man lånet på exakt samma villkor som den andre. Att borga för ett lån innebär dock iallafall att man får stå för lånet om den andra dör.
    Ja visst är det förlegat. Men frågan kvarstår.
    Är du helt säker på att borgensmannen måste ta över lånet om låntagaren dör.
  • Birgitta02

Jag hittade ett svar:

Skulden övergår till dödsboet om låntagaren dör. Om dödsboet medel inte räcker till för att täcka skulderna, får borgensmannen träda in och betala inom ramen för borgensåtagandet.

Dvs om det FINNS pengar i dödsboet så behöver inte borgensmannen betala. Men saknas pengar så måste borgen gå in. Tuffa bud :)

Svar på tråden Borgensmans åtagande