• Anonym (Fia)

Ensamstående män som vill ha barn - hur gör de?

Är en kvinna på 35 år som vill ha barn. Dock verkar det omöjligt att hitta rätt man och jag överväger att försöka att skaffa barn på egen hand. Har alltid haft inställningen att det är egoistiskt att beröva barnet sin pappa redan från start men alternativet, att leva mitt liv utan barn känns helt orimligt. Som kvinna har man ju faktiskt möjligheten att få barn ändå, men vad gör ni män som desperat längtar efter ett barn men inte hittar kvinnan?

• Svar på tråden Ensamstående män som vill ha barn - hur gör de?
  • Anonym (S)
    Anonym (vad tror du?) skrev 2017-03-25 19:37:17 följande:

De får inte barn. Helt enkelt. Det är egoistiskt och fel att medvetet beröva en annan människa två föräldrar ja! Hemskt fel gjort.

Öhhhh va? Haha okeeeej?? Vadå beröva? För att kunna bli berövad så måste man ha haft nåt från början eller? Jag kan ju inte säga att jag blivit berövad en mamma/pappa när jag aldrig har haft en mamma/pappa eller? Att han 1 förälder som älskar dig överallt annat kan vara bättre en att ha 2 föräldrar som inte älskar -varandra- överallt annat..
  • Anonym (Den snälla vägen)

Ska man skaffa barn på egen hand så finns ju surrogatmammor och insemination, bägge är dyra (tror jag sett något "paketpris" 3 behandlingar för 63 000kr, insemination då alltså). Så vill man verkligen göra det och man vill genomföra det på ett schysst sätt så kan man ju söka hjälp via dessa tjänster. Man kan ju adoptera också.
    Sen om det är schysst mot barnet som bara kommer ha 1 förälder, det är ju en annan fråga. 

• Anonym (vad tror du?)
    Anonym (S) skrev 2017-03-28 12:44:08 följande:

Öhhhh va? Haha okeeeej?? Vadå beröva? För att kunna bli berövad så måste man ha haft nåt från början eller? Jag kan ju inte säga att jag blivit berövad en mamma/pappa när jag aldrig har haft en mamma/pappa eller? Att han 1 förälder som älskar dig överallt annat kan vara bättre en att ha 2 föräldrar som inte älskar -varandra- överallt annat..

Varje människa bör ha två föräldrar, det är det normala, det förstår du nog själv. Även om vissa människor växer upp utan den ena föräldern så var det två föräldrar från början. Barnet har en mamma och en pappa (ja jag anser att det är det normala) och den människan har en historia, ett ursprung, en länk till sig själv.

Jag hade nog matt dåligt psykiskt om jag inte kunnat få veta om mitt biologiska/genetiska ursprung... och varit arg på min mor/far om hon/han med fullt uppsåt tillverkat mig genom att köpa ett ägg/en spermie från en helt anonym donator utan möjlighet för mig att någonsin få veta vem min biologiska "mamma"/"pappa" är. Fruktansvärt!!

Lider med alla de stackars barn som finns nu som är berövade detta...... Det kommer nog att bli kännbart i framtiden.....

Ursäkta om jag trampade på ömma tår. Men tiden för egoism är över.
  • Tumvante
    Anonym (Fia) skrev 2016-05-19 20:25:21 följande:

Är en kvinna på 35 år som vill ha barn. Dock verkar det omöjligt att hitta rätt man och jag överväger att försöka att skaffa barn på egen hand. Har alltid haft inställningen att det är egoistiskt att beröva barnet sin pappa redan från start men alternativet, att leva mitt liv utan barn känns helt orimligt. Som kvinna har man ju faktiskt möjligheten att få barn ändå, men vad gör ni män som desperat längtar efter ett barn men inte hittar kvinnan?

Orättvist är det ja... men i övrigt så säger jag go for it! Jag har tyvärr sett när kvinnor blir desperata och hittar första bästa villiga att få barn med... bottenskrap. Självklart är det kul att ha en att dela föräldraskapet med... men det ska ju också vara någotnsom är en bra förebild och som är trevlig att leva ihop med.

Som 35-årig så har du ju ändå lite lite tid.., men känner du att tiden smått börjar rinna ut, så går det bra att vara ensamstående. Barn är en gåva?
  • Kenya
    Anonym (vad tror du?) skrev 2017-04-01 23:20:47 följande:
    Varje människa bör ha två föräldrar, det är det normala, det förstår du nog själv. Även om vissa människor växer upp utan den ena föräldern så var det två föräldrar från början. Barnet har en mamma och en pappa (ja jag anser att det är det normala) och den människan har en historia, ett ursprung, en länk till sig själv.

Jag hade nog matt dåligt psykiskt om jag inte kunnat få veta om mitt biologiska/genetiska ursprung... och varit arg på min mor/far om hon/han med fullt uppsåt tillverkat mig genom att köpa ett ägg/en spermie från en helt anonym donator utan möjlighet för mig att någonsin få veta vem min biologiska "mamma"/"pappa" är. Fruktansvärt!!

Lider med alla de stackars barn som finns nu som är berövade detta...... Det kommer nog att bli kännbart i framtiden.....

Ursäkta om jag trampade på ömma tår. Men tiden för egoism är över.
    "Det normala" för dig kanske, men inte för alla människor på denna planet. Visst är det bra att ha två föräldrar men då är det också bra att ha 4 föräldrar om vi nu ska hålla på att avgöra ett barns lycka med hur många människor som finns i deras uppväxt. Om du aldrig har haft en pappa och bara en mamma och sen en morfar eller två mammor eller två pappor är det minst lika betydelsefullt som en mor och far. Andra personer ska inte avgöra vad som är lycka för andra. det du uppfattar som normalt för dig är onormalt för en annan, det som är nödvändigt för dig är inte det för mig. Det är du som hade mått "psykiskt dåligt" utan att veta vem din biologiska pappa/mamma är!

Jag har talat med en doktor som arbetar på IVF och hen sa att av alla barn som blivit till genom insemination med en anonym donator (när barnet fyllt 18 år gammal så har denne rätt att få veta vem dennes biologiske far är) har 1 barn på 30 barn valt att få veta vem donatorn är. Tycker att detta säger en del över hur viktigt det är att veta vem den biologiske fadern är.
  • Kenya
    Kenya skrev 2017-04-19 08:58:25 följande:

Bra sagt

Alltså till "Tumvante"
  • Anonym (vad tror du?)
    Kenya skrev 2017-04-19 08:56:08 följande:

"Det normala" för dig kanske, men inte för alla människor på denna planet. Visst är det bra att ha två föräldrar men då är det också bra att ha 4 föräldrar om vi nu ska hålla på att avgöra ett barns lycka med hur många människor som finns i deras uppväxt. Om du aldrig har haft en pappa och bara en mamma och sen en morfar eller två mammor eller två pappor är det minst lika betydelsefullt som en mor och far. Andra personer ska inte avgöra vad som är lycka för andra. det du uppfattar som normalt för dig är onormalt för en annan, det som är nödvändigt för dig är inte det för mig. Det är du som hade mått "psykiskt dåligt" utan att veta vem din biologiska pappa/mamma är!

Jag har talat med en doktor som arbetar på IVF och hen sa att av alla barn som blivit till genom insemination med en anonym donator (när barnet fyllt 18 år gammal så har denne rätt att få veta vem dennes biologiske far är) har 1 barn på 30 barn valt att få veta vem donatorn är. Tycker att detta säger en del över hur viktigt det är att veta vem den biologiske fadern är.

Här ska du få några insiksfulla tankar att tänka på för ditt barn skull: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/878154?programid=3381https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/878201

Vem är DU att bestämma att ditt BARN inte ska kunna få reda på sitt EGET BIOLOGISKA ursprung! Skäms människa.
  • Kenya
    Anonym (vad tror du?) skrev 2017-04-19 20:44:27 följande:

Här har du två till!

sverigesradio.se/sida/avsnitt/878154

sverigesradio.se/sida/avsnitt/878115

Ingen har rätt att förhindra någon annan information om sig själv! Av ren egoism...

Men det är ingen som har sagt att man ska förhindra sitt barn att få veta eller känna till om sitt ursprung?! Utan du skriver att det är elakt när ett barn inte har 2 föräldrar.. Men det är så det ser ut i Sverige, de flesta familjer ser inte ut som du säger, med en biologisk mamma och en biologisk pappa. Det finns ensamstående föräldrar som har barn som är minst lika  glada och lyckliga som ett barn med 2 föräldrar.. Det finns barn som är adopterade och är glada och lyckliga, det finns barn som har en fosterfamilj som är glada och lyckliga, det finns barn som har 2 mammor och är glada och lyckliga, det finns barn som har två pappor som är glada och lyckliga, det finns barn som har 2 mammor och 1 pappa som är glada och lyckliga.. Jag förstår inte ditt resonemang... Är det något personligt för dig eller? Du reagerar som om du tänker på dig själv och är förbannad för att du aldrig fick veta vem din "riktiga" mamma eller pappa var, eller att du är förbannad för att din mamma uppfostrade dig själv. Men bara för att ditt liv eller din erfarenhet är negativ betyder det inte att alla andra barn med ensamstående föräldrar tycker och känner som du gör. 
  • Kenya
    Anonym (vad tror du?) skrev 2017-04-19 20:39:36 följande:
    Här ska du få några insiksfulla tankar att tänka på för ditt barn skull: sverigesradio.se/sida/avsnitt/878154sverigesradio.se/sida/avsnitt/878201

Vem är DU att bestämma att ditt BARN inte ska kunna få reda på sitt EGET BIOLOGISKA ursprung! Skäms människa.
    Men alltså hallå, jag har aldrig sagt att jag skulle förhindra att mitt barn fick veta sitt ursprung. Jag har sagt att de barn som har blivit till genom IVF SJÄLVA väljer att inget veta om sin biologiske förälder. Tydligen som räcker det med de föräldrar som barnet har haft sen barnet varit fött och inte har något intresse av att få veta vem den biologiske fadern är. Alla barn som blir fyllda 18 år gamla har rätt att får veta, men barnen väljer att inte kolla upp det. Då är det väl ändå barnets egna val, inte mitt och inte ditt..
  • Anonym (Skaffar flickvän)

En "metod" som jag tycker mig märka bland män som gissningsvis vill ha barn är att de skaffar en omogen yngre flickvän. Som kanske är 25 men mentalt är 15. Sedan tar de hand om henne, köper saker till henne och agerar (förutom sexuellt) ungefär som en pappa som kör väldigt fri uppfostran, curlar och skämmer bort sitt barn. En alldeles för snäll pappa då som blir överkörd av sin dotter.

"Dottern" blir om 5-10 år själv mamma, till mannens barn men är så bortskämd, curlad och van att bli behandlad som en prinsessa, att hon även resten av livet kommer vara c:a 15 mentalt, så hennes graviditet resulterar att barnets pappa på sätt och vis blir både far och morfar till sitt barn.

Kenya skrev 2017-04-20 19:41:05 följande:
    Men alltså hallå, jag har aldrig sagt att jag skulle förhindra att mitt barn fick veta sitt ursprung. Jag har sagt att de barn som har blivit till genom IVF SJÄLVA väljer att inget veta om sin biologiske förälder. Tydligen som räcker det med de föräldrar som barnet har haft sen barnet varit fött och inte har något intresse av att få veta vem den biologiske fadern är. Alla barn som blir fyllda 18 år gamla har rätt att får veta, men barnen väljer att inte kolla upp det. Då är det väl ändå barnets egna val, inte mitt och inte ditt..
    Av viss erfarenhet vill jag påstå att det behovet att veta vem ens riktiga pappa är kommer ganska sent i livet, kanske när man är 30-40 år eller så börjar man älta det, så vad de säger och tycker vid 18 behöver inte vara samma som vad de vill när de är 40.

Bara en "heads up" inför framtiden i all välmening :)  
  • Kenya
    Anonym (Skaffar flickvän) skrev 2017-04-20 19:48:12 följande:
    Av viss erfarenhet vill jag påstå att det behovet att veta vem ens riktiga pappa är kommer ganska sent i livet, kanske när man är 30-40 år eller så börjar man älta det, så vad de säger och tycker vid 18 behöver inte vara samma som vad de vill när de är 40.

Bara en "heads up" inför framtiden i all välmening :)  
    Jo men visst kan den möjligheten också finnas absolut, men det är fortfarande barnet eller den då vuxne själv som då får välja om denne vill veta eller inte. Jag kan ju inte bestämma det åt mitt barn i framtiden "du får inte veta", utan om jag & min sambo skulle gå via IVF och vårat barn väljer att ta reda på det så får denne givetvis gör det. Men det är fortfarande barnet själv som får välja det. Men jag tror däremot absolut inte på att ett barn som inte har ett liv med båda sina biologiska föräldrar är mindre lyckligt eller att barn som har bara 1 förälder skulle må sämre psykiskt än ett barn med två föräldrar. Det är hur man är mot sitt barn och det man ger sitt barn i form av kärlek och omsorg med mycket mer som avgör hur barnet kommer att reagera på sitt liv med en eller 2 föräldrar. Jag är själv förälder samt har både vuxit upp med två biologiska föräldrar som inte gjorde mig mer lycklig än andra barn, när min mor lämnade min far så var jag ett gladare barn, vidare blev jag ännu gladare när min mor träffade min styvpappa. Har vänner som vuxit upp med endast sin mor och har aldrig mått dåligt av det. Har även läst BBIC kursen och studerat på universitet (mkt kring barn och föräldraskap) och vet att antalet föräldrar och biologi inte är betydelsefullt för huruvida en individ ska kunna bli lyckligt och mår bra eller inte. Det finns en mängd olika faktorer som är avgörande.
  • Kenya
    Anonym (Skaffar flickvän) skrev 2017-04-20 19:43:53 följande:

En "metod" som jag tycker mig märka bland män som gissningsvis vill ha barn är att de skaffar en omogen yngre flickvän. Som kanske är 25 men mentalt är 15. Sedan tar de hand om henne, köper saker till henne och agerar (förutom sexuellt) ungefär som en pappa som kör väldigt fri uppfostran, curlar och skämmer bort sitt barn. En alldeles för snäll pappa då som blir överkörd av sin dotter.

"Dottern" blir om 5-10 år själv mamma, till mannens barn men är så bortskämd, curlad och van att bli behandlad som en prinsessa, att hon även resten av livet kommer vara c:a 15 mentalt, så hennes graviditet resulterar att barnets pappa på sätt och vis blir både far och morfar till sitt barn.

Men det är ju bara sjukt..
  • Tumvante

Har läst vidare på inläggen.

Oavsett vad, så tror jag att ett barn hellre önskar att få finnas till, och ha en kärleksfull förälder, än att inte existera alls.

det finns lyckliga barn till ensamstående föräldrar. Jag tror att det hänger på föräldern som har barnet. Går man till banken och väljer insemination med donatorsperma, så kan man med all säkerhet säga att barnet är och ska känna sig önskat.

Det enda jag tycker är synd, är att det är svårt för män att få barn som ensamstående. Men så är tyvärr biologin i det hela...

Kenya skrev 2017-04-20 20:10:26 följande:
    Men det är ju bara sjukt..
    Ja det är det. Någon slags pedofili, eller mental pedofili kanske man skall säga. Men det finns även kvinnor som gör så, dras till förvuxna tonåringar. 25 åriga män med 15årings intellekt, kanske mer ovanligt dock.
  • Kenya
    Tumvante skrev 2017-04-27 14:57:24 följande:

Har läst vidare på inläggen.

Oavsett vad, så tror jag att ett barn hellre önskar att få finnas till, och ha en kärleksfull förälder, än att inte existera alls.

det finns lyckliga barn till ensamstående föräldrar. Jag tror att det hänger på föräldern som har barnet. Går man till banken och väljer insemination med donatorsperma, så kan man med all säkerhet säga att barnet är och ska känna sig önskat.

Det enda jag tycker är synd, är att det är svårt för män att få barn som ensamstående. Men så är tyvärr biologin i det hela...

Jo men visst är så. Ja mycket hänger på föräldrarna som ar barnet, det är hur man är med barnet, vad man ger barnet för förutsättningar och känslomässig stabilitet med mycket mer som kommer att spela in till stor del. Och det här med IVF, ja man har en stor barnlängtan, och barnet kommer till världen och till en eller två föräldrar som har längtat och väntat, det är inget som kommer som en överraskning, det finns ingen tvekan, annars skulle man ha haft chansen under det hela året som man får vänta på en donator. Man utsätter inte sig själv för hela denna process om man INTE vill ha barn. Så jag håller med dig!

Gällande män som har en barnlängtan- det borde finnas någon plats dit både män och kvinnor kan vända sig som är ensamstående men vill ha barn. Väl där får man gå igenom samma/liknande process som på IVF (alltså blodprover, män lämnar sperma som testas efter blodsmittor och sen fryses ner, båda går igenom intervjuer och får träffa kuratorer) och sen "matchas" man ihop baserat på den information man har lämnat, alternativt att man får välja varandra. Under cirka 1 års tid ska man lära känna varandra och sen skaffar man barn ihop. Det behöver inte vara en kärleksrelation utan baserat på vänskap. När barnet väl är fött kan mannen flytta in hos kvinnan den första och viktigaste tiden och efter det har man "delat föräldraskap".
Svar på tråden Ensamstående män som vill ha barn - hur gör de?