• Anonym (Handen på hjärtat)

Dricker du för mycket utan att våga erkänna det (anonym diskussion)

Jag upplever det som att fler och fler dricker allt oftare, men att de inte vågar erkänna det. Kan det ha något med samhällsutvecklingen att göra, att folk i gemen känner sig alltmer uppgivna, nedstämda och deprimerade? Eller har det med svenskars låga självkänsla att göra? Att de måste dricka för att våga prata fritt och för att våga hävda sig gentemot andra? Eller en blandning av bägge?

Jag själv tillhör dem som dricker lite för mycket och ofta, och får ofta höra hånfulla kommentarer, gliringar och antydningar om att jag inte har karaktär och självdisciplin. Rykten går att jag är "alkis" och folk pratar gärna ner en bakom ryggen. Samma personer springer själva på bolaget i tid och otid och det är inte direkt någon billig alkohol de köper. Nej, fint ska det vara. Whisky, cognac, calvados och likörer m.m.

Alkoholmissbruket i Sverige sägs ju vara utbett och att A-lagarna på bänken bara är toppen av ett isberg.

Vågar du erkänna att du dricker för mycket, och/eller är du en som gärna ser ner på dem som DU tycker dricker för mycket?

• Svar på tråden Dricker du för mycket utan att våga erkänna det (anonym diskussion)
  • Anonym (MM)

Ja, jag vet att jag gör det. Det är ingen som har sagt något, och säger jag det så nekar de. Jag ägnade mycket tid åt att älta huruvida jag förnekade att jag hade problem eller ej, istället för att göra något åt det, tills jag fann stöd på det amerikanska forumet "Moderation Management". Där nekade ingen, de tog mig på orden och sa att jag inte alls förnekade något, eftersom jag sa själv att jag tyckte att jag drack för mycket, så gjorde jag väl det. Inga konstigheter. Med deras stöd har jag dragit ner jättemycket och blir aldrig jättefull mer som hände flera gånger om året förr.

• Anonym (MM)

En sak till: Jag såg någon utredning om att vår alkoholkultur är en blandning av det gamla svenska som innebär nykter i veckan, supa på lördan, och det "kontinentala" att dricka ett glas vin om dagen, så att vi BÅDE dricker ett glas vin om dagen OCH super på lördan numera. Trots det har vi bland den lägsta alkoholkonsumtionen i Europa i Sverige, baserat på frågeenkäter om folks alkoholvanor.

Svar på tråden Dricker du för mycket utan att våga erkänna det (anonym diskussion)