• Youwontremember

Ska jag skaffa barn med mitt ex?

Kan man skaffa barn med sitt ex? Om båda två är med på det alltså, jag har en son med en man jag inte tillsammans har en relation med. Vi är goda vänner och har ett underbart samarbete och en fin kontakt runt sonen. Jag haft aldrig någonsin kunnat tänka mig att ha en relation med honom igen, men han är EB underbar pappa och jag hade älskat att ha ett helsyskon till sonen. Men antar att det är helt sjukt att tänka så ens? Jag bor ensam med min son, och som det känns nu kommer jag aldrig igen ge mig in ett samboförhållande vilket lite känns som en förutsättning när det gäller att träffa någon och bilda familj, men just nu är jag inte vidare intresserad av relationer alls men har funderat mycket på det här med helsyskon, det känns rätt viktigt för mig. Några tankar och idéer på det?

• Svar på tråden Ska jag skaffa barn med mitt ex?
  • Isabellisen
    Youwontremember skrev 2016-05-16 23:16:06 följande:

Kan man skaffa barn med sitt ex? Om båda två är med på det alltså, jag har en son med en man jag inte tillsammans har en relation med. Vi är goda vänner och har ett underbart samarbete och en fin kontakt runt sonen. Jag haft aldrig någonsin kunnat tänka mig att ha en relation med honom igen, men han är EB underbar pappa och jag hade älskat att ha ett helsyskon till sonen. Men antar att det är helt sjukt att tänka så ens? Jag bor ensam med min son, och som det känns nu kommer jag aldrig igen ge mig in ett samboförhållande vilket lite känns som en förutsättning när det gäller att träffa någon och bilda familj, men just nu är jag inte vidare intresserad av relationer alls men har funderat mycket på det här med helsyskon, det känns rätt viktigt för mig. Några tankar och idéer på det?

Kör hårt! Varför inte, om han vill förstås.
  • Carambolan

Jag tycker att det låter som ett bra upplägg. Hade absolut kunnat tänka mig detsamma om jag var i din sits. Men jag tror att ni båda behöver tänka igenom det ordentligt och också prata igenom vilka förväntningar ni har. Även om ni idag känner att ni är klara med ert förhållande så kan det vara väldigt intensivt med en bebis. Det kommer kräva att du och pappan träffas ofta om han vill vara delaktig från födseln.

• Asirna

Låter väldigt korkat i mina öron.

De är ett ex av en anledning......

• Nykär15

Jag förstår dina tankar och tycker det är en bra idé om ni båda är med på det. Kör!

Jag trodde jag var klar o nöjd med mina två..men så träffade jag mannen i mitt liv och nu försöker vi få ett gemensamt. Har omvärderat det där med att de inte kommer ha samma pappa. Vi kommer alla ha en gemensam knytpunkt i det nya barnet om vi får det, vi är föräldrar och mina nuvarande barn är syskon till det, det blir något som knyter ihop oss alla fyra liksom. Så nu känns det inte alls konstigt att vilja få till detta syskon...

• Youwontremember
    Carambolan skrev 2016-05-17 00:12:46 följande:

Jag tycker att det låter som ett bra upplägg. Hade absolut kunnat tänka mig detsamma om jag var i din sits. Men jag tror att ni båda behöver tänka igenom det ordentligt och också prata igenom vilka förväntningar ni har. Även om ni idag känner att ni är klara med ert förhållande så kan det vara väldigt intensivt med en bebis. Det kommer kräva att du och pappan träffas ofta om han vill vara delaktig från födseln.

Det tog slut mellan oss redan under graviditeten med sonen, är väl kanske lite därför jag ens tänker tanken. Att vi har ju liksom redan gått igenom den där tiden en gång och det har gått bra, vi bodde isär och pappan var och hälsade på dagligen dom första månaderna. Än så länge bollar jag mest idén för mig själv, måste vara helt säker på det själv för att kunna ta upp det med honom.
  • Youwontremember
    ensamärstark skrev 2016-05-17 07:50:45 följande:

Har du pratat med ditt ex om ditt eventuella förslag? Är han på så kör!

Nej inte på ett seriöst vis, det var den början hans "idé" men jag antar att det inte låg så mycket allvar i det. Jag bollar just nu idén med mig själv, vill inte ta upp frågan om jag inte själv är helt säker. Jag pendlar mellan att tycka det är ganska briljant för att sedan i andra sekunden undra vad det är för fel på mig ..
  • hondendärtjejen

Är han en vettig förälder som tar sitt ansvar och som också vill ha ett till barn med dig och båda är överens med vårdnad och umgänge osv så ser jag inga problem med det.

• Youwontremember
    hondendärtjejen skrev 2016-05-19 04:01:20 följande:

Är han en vettig förälder som tar sitt ansvar och som också vill ha ett till barn med dig och båda är överens med vårdnad och umgänge osv så ser jag inga problem med det.

Jag anser att han är en vettig förälder och vi är även goda vänner, enda negativa jag kan se är hans arbetstider.
  • Polarlantis

Tycket det låter som en fantastisk lösning! Varför inte?? Ni vet ju vad det innebär, har ju gjort det förut! Kör

• Aliona

Jag tycker att det låter som en bra idé. Visst, att skaffa barn när man lever ihop är bättre, men livet blir inte alltid som man vill. Ni har redan ett barn och ert föräldraskap funkar fint, så kör på!

• Youwontremember

Det var en oerhört korkad idé, som någon nämnde så är ett ex ett ex av en anledning. Han flippade totalt och blev helt personlighetsförändrad minst sagt och det har varit snart tre väldigt jobbiga år och nu är en vårdnadstvist på g. Vi var vänner ändå och umgicks alla tre (jag mitt ex och sonen) men man försökte ändå hålla ett visst ?avstånd? men i augusti i år blev jag misshandlad av mitt honom. Så tack och lov blev det inga fler barn med honom, däremot har jag en ny partner och planerar barn med honom. Dock så har ju misshandeln och vårdnadstvisten gjort att man istället knappt vågar. Usch och fy, men nu fick ni en uppdatering såhär långt efter

• Youwontremember

Det var en oerhört korkad idé, som någon nämnde så är ett ex ett ex av en anledning. Han flippade totalt och blev helt personlighetsförändrad minst sagt och det har varit snart tre väldigt jobbiga år och nu är en vårdnadstvist på g. Vi var vänner ändå och umgicks alla tre (jag mitt ex och sonen) men man försökte ändå hålla ett visst ?avstånd? men i augusti i år blev jag misshandlad av mitt honom. Så tack och lov blev det inga fler barn med honom, däremot har jag en ny partner och planerar barn med honom. Dock så har ju misshandeln och vårdnadstvisten gjort att man istället knappt vågar. Usch och fy, men nu fick ni en uppdatering såhär långt efter

• Selmans

Men vad synd att det blev så! Det var nog inte idén det var fel på utan mannen. Hoppas verkligen det löser sig med vårdnandstvisten och att du får ett syskon till barnet i framtiden. Hur mår du i allt detta?

Svar på tråden Ska jag skaffa barn med mitt ex?