• lillasysterfia

Sluta amma vid en månad

Jag har funderingar på att sluta amma min en månaders gamla kille. Jag mår inte helt ok psykiskt och tycker mest det är jobbigt att amma. Är ofta nära till gråt när han inte tar bröstet direkt utan bökar runt en massa. Har delammat fram till nu då jan inte varit helt nöjd på bara ammning. Det hela blir inte bättre av att min man försöker uppmuntra mig till ammningen. Jag vet att han vill väl men det blir bara fel för mig. Vet inte vad jag vill med tråden mer än skriva av mig och kanske få andras erfarenheter.

Kanske ska tillägga att det är tredje barnet med en som har helammat tidigare och en delammades till tre månader sedan endast flaska.

• Svar på tråden Sluta amma vid en månad
  • hg129012

Gör det som känns bäst för dig. Ingen annan vet hur du känner. Jag själv slutade amma efter ca 1 månad för jag mådde jättedåligt av det. Mår inte du bra så mår inte bebisen heller bra. Din partner vill antagligen bara försöka peppa dig - vet kanske inte hur du egentligen mår. Prata med honom så stöttar han säkert vad du än väljer.

• Februari16

Om du inte vill amma så tycker jag att du ska sluta. Du ska ju må bra! Men om det är så att du vill amma men känner att det inte riktigt funkar så skulle jag råda dig att ge det mer tid. Jag delammade min son tills han var 3,5 månad och nu är han 4,5 månad och det funkar att helamma. Gör det som känns bäst och rätt för dig!

• plusplus82

du känner dig själv bäst , gör va du tycker känns bäst. dottern sluta ja amma runt 5 mån o gav flaska o sonen 3 mån flaska mest för de e slut i tuttarna

• CarroAN

Åh jag minns hur jobbigt det var i början. Och med alla hormoner började jag ofta storgråta när han inte fick tag ordentligt. Nu efter tre månader går det bra så jag ammar en stund till. Det kan ju lösa sig om du ger det mer tid men känner du att du inte vill eller inte orkar så sluta. Ersättningarna är ju så bra idag =)

• lillasysterfia

Tack för alla svar! Kommer börja fasa ut ammningen för att sen sluta helt. Han blir nöjdare efter en flaska än han blir efter ammning. Så jag känner att jag inte räcker till helt enkelt.

• Februari16
    lillasysterfia skrev 2016-05-16 19:18:16 följande:

Tack för alla svar! Kommer börja fasa ut ammningen för att sen sluta helt. Han blir nöjdare efter en flaska än han blir efter ammning. Så jag känner att jag inte räcker till helt enkelt.

Vad bra att du har kommit fram till ett beslut Det kommer nog bli bra nu. Lycka till med allt!
Svar på tråden Sluta amma vid en månad