• amandajavisst

Måste gå ner i vikt för att få behandling

Hej på er!

Jag är 20 år gammal och försöker att få barn med min sambo (24 år). Jag fick diagnosen PCO i februari däremot är alla värden superbra, det är alltså bara äggstockarna som det är "fel" på.

Nu till det jobbigaste... Jag är överviktig, och vet mycket väl om det. Saken är den att jag har lärt mig att älska min kropp och jag är stolt över mig själv. Jag har inga sjukdomar förutom PCO, jag rör på mig varje dag minst 30-60 minuter rask promenad. Jag har uteslutit sötsaker, kaffe, läsk och har ätit enligt 5:2 dieten. Ingenting har hänt sedan februari då jag började med det.

Jag har ätit en Pergotimekur nu och var igår på VUL för att kolla på äggblåsorna. Då fick jag väga och mäta mig och läkaren blev helt galen!

Hon stonkade med armarna och var högljudd och uttryckte "Oj vad högt, du måste gå ner i vikt". Hon var helt galen helt enkelt.

Hon frågade ingenting om kost och hälsa, om jag åt mediciner, hur jag mådde eller någonting.

Däremot tog hon fram BMI måtten och kollade och påpekade högt och tydligt att jag måste gå ner 10 kilo för att få fortsatt hjälp.

Jag blev så jäkla kränkt, känner mig ful och dålig som människa.

Men jag har försökt mitt bästa att gå ner i vikt länge!

Igår började jag med LCHF och hoppas att det ska ge resultat, fick även metformin utskrivet.

Nu behöver jag höra hur det är för er! Vad äter ni? Hur äter ni? LCHF, som vanligt? Tränar ni, på gym eller hemma?

Vore tacksam för lite stöd och höra hur det gått för er. Det kan väl inte vara helt kört för mig?

• Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling
  • irrbloss_83
    tobbe01 skrev 2016-05-15 08:46:42 följande:
    Kanske är det så enkelt som så att man ska äta MAT! Inget annat än MAT? Handen på hjärtat så består mkt av det man intar/dag av snacks, godis och varjehanda som inte är mat!?
    Ett problem för många överviktiga (definitivt för mig när jag var som störst) var att jag också hade ätstörningar. Inte anorexi förstås, men helt klart ett stört förhållande till mat.
    Problemet många överviktiga brottas med är ju en helt urspårad hormonell reglering av hunger och matintag och då är det otroligt svårt att hålla sig till att "bara äta mat". 
    Det är där LCHF hjälper till. Det balanserar upp hormonerna så att man faktiskt har en chans att hålla sig till maten, och inte chipsen. 

Jag vet inte om du är en sån som har varit mer eller mindre normalviktig hela livet, men jag vet att Mai-Lis Hellenius är en sån. Hon är professor i nånting kostrelaterat och uttrycker sig ungefär som du gjorde. Och min tolkning av hennes utsago är att hon aldrig behövt kämpa med vikten, för då hade hon vetat att det inte håller mer än ett fåtal dagar för de flesta personer. 

Sen, missförstå mig rätt, jag säger inte att LCHF är det allena saliggörande, jag har testat det och gått ner i vikt så för mig funkar det, sannolikt för att jag också har vissa PCO-drag och med detta följer en störd sockermetabolism. Det som har funkar allra bäst för mig har varit nån slags paleo-historia. Jag gick ner i vikt lite mer än på LCHF men mådde enormt bra. Nu äter jag (när jag inte är gravid) för det mesta paleo, men jag fuskar ibland när jag verkligen tycker att det är värt det. 
    För andra fungerar varken LCHF eller Paleo, och om det beror på att man "gör fel" eller på fysiologi och gener lämnar jag osagt, även om jag har en klar uppfattning i frågan själv. 
  • tobbe01
    irrbloss_83 skrev 2016-05-15 08:55:27 följande:
    Ett problem för många överviktiga (definitivt för mig när jag var som störst) var att jag också hade ätstörningar. Inte anorexi förstås, men helt klart ett stört förhållande till mat.
    Problemet många överviktiga brottas med är ju en helt urspårad hormonell reglering av hunger och matintag och då är det otroligt svårt att hålla sig till att "bara äta mat". 
    Det är där LCHF hjälper till. Det balanserar upp hormonerna så att man faktiskt har en chans att hålla sig till maten, och inte chipsen. 

Jag vet inte om du är en sån som har varit mer eller mindre normalviktig hela livet, men jag vet att Mai-Lis Hellenius är en sån. Hon är professor i nånting kostrelaterat och uttrycker sig ungefär som du gjorde. Och min tolkning av hennes utsago är att hon aldrig behövt kämpa med vikten, för då hade hon vetat att det inte håller mer än ett fåtal dagar för de flesta personer. 

Sen, missförstå mig rätt, jag säger inte att LCHF är det allena saliggörande, jag har testat det och gått ner i vikt så för mig funkar det, sannolikt för att jag också har vissa PCO-drag och med detta följer en störd sockermetabolism. Det som har funkar allra bäst för mig har varit nån slags paleo-historia. Jag gick ner i vikt lite mer än på LCHF men mådde enormt bra. Nu äter jag (när jag inte är gravid) för det mesta paleo, men jag fuskar ibland när jag verkligen tycker att det är värt det. 
    För andra fungerar varken LCHF eller Paleo, och om det beror på att man "gör fel" eller på fysiologi och gener lämnar jag osagt, även om jag har en klar uppfattning i frågan själv. 
    Jag tror på LCHF utan att ha provat det eller känner ngn som gjort det. Jag tänker att problemet för de som är överviktiga är att de inte klarar att känna hunger utan måste tillfredsställa det behovet direkt(?). (Som en alkoholist eller annan drogmissbrukare som genast faller in i missbruk när suget kommer). Med LCHF (förutsatt att man följer dieten strikt) så är det möjligt att minska i vikt UTAN att behöva vara hungrig efter vad jag förstår(?)
  • irrbloss_83
    tobbe01 skrev 2016-05-15 09:03:09 följande:
    Jag tror på LCHF utan att ha provat det eller känner ngn som gjort det. Jag tänker att problemet för de som är överviktiga är att de inte klarar att känna hunger utan måste tillfredsställa det behovet direkt(?). (Som en alkoholist eller annan drogmissbrukare som genast faller in i missbruk när suget kommer). Med LCHF (förutsatt att man följer dieten strikt) så är det möjligt att minska i vikt UTAN att behöva vara hungrig efter vad jag förstår(?)
    Jo, precis. Men att man måste tillfredsställa behovet direkt är inte för att man är karaktärssvag (i alla fall inte bara därför, i mitt fall) utan för att signalen är så jävla stark. Jag är inte säker på det, men jag tror det är leptinresistensen som spökar. Hjärnan tror att du svälter för signalen från fettväven som talar om att läget är under kontroll når inte fram. 
    Men jag tror det är liknande som andra missbruk, för i många fall är det ju missbruk det är. Och LCHF kan för vissa vara det Antabus man behöver. 
  • Rosavansinne

Först o främst. Vad är det för jävla stolpskott till läkare? Det är en sak att kommentera en övervikt eller dylikt vid eventuell graviditetsbehandling, men det finns en jävla massa olika sätt att ta samtalet på. Uppenbarligen har läkaren inte gjort särskilt väl ifrån sig. SÄRSKILT som att TS dessutom beskriver en sjukdom som är känd för att orsaka viktuppgång trots hälsosamt levarne. 

För det andra, sluta labba med diverse dieter själv och sök dig till en dietist. Eftersom en dietist dels känner till din problematik och dels kan lägga upp en diet som fungerar för dig, utifrån dina behov och mål.

Angående att läkaren skrev ut metformin så innebär det att det finns en diabetestendens, vilket är ett larm att ta på allvar. Diabetes är INTE en gullig sjukdom som man inte ska ta på allvar, vilket många tyvärr verkar tro.

Mina råd är enkla. Byt läkare till någon med social kompetens men som inte ryggar inför problematiken att du är överviktig, sök experthjälp dvs dietist och ta problemet på allvar.

• irrbloss_83
    Rosavansinne skrev 2016-05-15 13:00:02 följande:

Angående att läkaren skrev ut metformin så innebär det att det finns en diabetestendens, vilket är ett larm att ta på allvar. Diabetes är INTE en gullig sjukdom som man inte ska ta på allvar, vilket många tyvärr verkar tro.

Vad gäller den del jag har citerat är det inte riktigt rätt när det gäller just PCOS. Där använder man Metformin som "fertilitetsläkemedel" oavsett om det finns någon tendens till diabetes eller inte, just eftersom det är vanligt hos personer med PCOS att ha vissa problem med glukosomsättningen. Det är också därför det ofta fungerar bra att dra ner på kolhydraterna när PCOS-tjejer vill gå ner i vikt. 

I övrigt håller jag med dig. Läkaren borde gå en charmkurs. 
  • Rosavansinne
    irrbloss_83 skrev 2016-05-15 13:37:03 följande:
    Vad gäller den del jag har citerat är det inte riktigt rätt när det gäller just PCOS. Där använder man Metformin som "fertilitetsläkemedel" oavsett om det finns någon tendens till diabetes eller inte, just eftersom det är vanligt hos personer med PCOS att ha vissa problem med glukosomsättningen. Det är också därför det ofta fungerar bra att dra ner på kolhydraterna när PCOS-tjejer vill gå ner i vikt. 

I övrigt håller jag med dig. Läkaren borde gå en charmkurs. 
    Se där! Har hört att metformin är vanligt hos PCOS-patienter, men trott det enbart berott på som du nämner glukosomsättningen, men det dubbelverkar visst. Intressant! Tack för upplysingen :)
  • amandajavisst
    Rosavansinne skrev 2016-05-15 13:00:02 följande:

Först o främst. Vad är det för jävla stolpskott till läkare? Det är en sak att kommentera en övervikt eller dylikt vid eventuell graviditetsbehandling, men det finns en jävla massa olika sätt att ta samtalet på. Uppenbarligen har läkaren inte gjort särskilt väl ifrån sig. SÄRSKILT som att TS dessutom beskriver en sjukdom som är känd för att orsaka viktuppgång trots hälsosamt levarne. 

För det andra, sluta labba med diverse dieter själv och sök dig till en dietist. Eftersom en dietist dels känner till din problematik och dels kan lägga upp en diet som fungerar för dig, utifrån dina behov och mål.

Mina råd är enkla. Byt läkare till någon med social kompetens men som inte ryggar inför problematiken att du är överviktig, sök experthjälp dvs dietist och ta problemet på allvar.

Tack för din kommentar. Den som gett mig mest pepp hittills, du verkar förstå vad jag menar.

Jag hade med ALL säkerhet inte varit överviktig om jag inte ätit antidepressiva mediciner länge och haft PCO. Men tyvärr är det som det är, så trots lång tid med ätstörningar, bantning, extrem träning mm så har jag aldrig lyckas gå ner i vikt.

Men som du säger, en dietist borde kunna hjälpa mig. De jobbar ju med det liksom!

Som du säger om läkaren, det är en sak att kommentera övervikt, det gör INGENTING! De får hemskt gärna på ett motiverande och snällt sätt påpeka det, för jag är ju själv medveten om hur jag ser ut... Men att på ett dåligt sätt skrika det till mig utan att kunna visa respekt för patienten (jag) och tidigare kostvanor, träning osv, det är bara så fel!
    Nästa gång ska jag be om en annan läkare.
  • SKpo87

Jag och min man hade försökt att få barn i över ett års tid, när vi kontaktade en privatklinik för utredning. Privatklinik var för att jag visste att jag var för överviktigt. De var jätte snälla och utredde oss, men sa att de kunde inte ge oss någon behandling om BMI inte var under 34. De kunde inte hitta något direkt fel på någon av oss. Jag hade dock väldigt långa cykler och oregelbundna. Jag kämpade med min vikt under 1 års tid och gick ner ca 25 kg. Min menscykel blev kortare och regelbunden. Jag sa till kliniken att vi ville testa själva ett halvår. Så efter 3 år blev jag äntligen gravid. Jag är nu i vecka 36 :)

Jag kan inte ge dig nägra tips, utan man måste göra det som fungerar och som man tycker själv är bäst. För mig fungerade aftonbladets viktklubb och promenader.

Lycka till, jag håller tumamrna.

• Malin 845

Har inte läst hela diskussionen i tråden, men är i samma situation själv!

Jag gick med i Viktväktarna för 2 månader sen och jag har gått ner 7 kg! :).

Rekommenderar det starkt! Man har koll på vad man äter och hur mycket man äter :).
    Jag behöver gå ner till BMI på 32 så jag har några kg kvar, men går ner varje vecka :).

• ArminAgovic

Jag har en coach vid namn Hussein Algazaz som e näringskonsult på friskvårdskonsulterna och varje månad väljer han ut 20st som förtjänar det - en 3 månaders gratis kostupplägg och coachning, sök dit så kan jag lägga ett gott ord om dig. Mail : Hussein.Algazaz@hotmail.com :)

• amandajavisst

Tänkte bara uppdatera er som var kritiska till min kost och träning. 2 kilo har jag gått ner denna vecka. I torsdags började jag med LCHF och idag (onsdag) väger jag 2 kilo mindre. Då känns inte 10 kilo så långt borta ändå helt plötsligt!

Det jag gör funkar!!! :D

• enannananna84

[quote=76634155][quote-nick]amandajavisst skrev 2016-05-17 20:33:05 följande:[/quote-nick]Tänkte bara uppdatera er som var kritiska till min kost och träning. 2 kilo har jag gått ner denna vecka. I torsdags började jag med LCHF och idag (onsdag) väger jag 2 kilo mindre. Då känns inte 10 kilo så långt borta ändå helt plötsligt!

Det jag gör funkar!!! :D

[/

Härligt, va kul! Jag själv äter lchf och trivs med det.

• Cyborg
    Rosavansinne skrev 2016-05-15 13:43:31 följande:
    Se där! Har hört att metformin är vanligt hos PCOS-patienter, men trott det enbart berott på som du nämner glukosomsättningen, men det dubbelverkar visst. Intressant! Tack för upplysingen :)
    Överätning och viktproblem, insulinresistens, diabetes och depression är vanliga symtom vid PCOS. Kvinnor med PCOS är mycket ofta över¬viktiga och har överrisk för hjärtsjukdomar, högt blodtryck och sämre pumpkraft i hjärtat, "hoppande" hjärta och sämre tem¬peraturreglering. Dessutom har de tecken på en svag kronisk inflammation, det liknar tillståndet metabolt syndrom.

Vad som orsakar symtomen från början är inte helt känt men klart är att insulinresistens ger biverkningar på könshormonerna.

När kvinnor får behandling för insulinrubbningen kan det ge dramatiskt positiva effekter på alla symtom.

Inom sjukvården är det känt att livsstilsförändringar är ett ännu mer effektivt sätt att komma till rätta med PCOS. Trots det får patienterna oftast bara behandling för symtomen.

Diabetesmedicin som " metformin " kan ibland visserligen ge normalt blodsocker, men det kan leda till en skenbar förbättring eftersom de andra effekterna av för mycket insulin finns kvar.

Därför är det så kul och höra att TS är beslutsam i att åstadkomma livsstilsförändringar.

Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling