• snigeln76

Vad hade ni gjort?

Hej, i lördags gjorde vår tik ett utfall mot en vän till familjen som hon känner väl. När vår vän gick in och ställde in disk på bänken så kom hon och morrade åt honom och sen högg hon mot hans hand men han hann dra undan den.

Vår hund är snart 12 år (blandras bc/Husky) har aldrig gjort nåt sånt förut.

Vi har en son som är 10 månader och går med en gåstol och kan snart gå utan den. Hunden har morrat två gånger mot gåstolen.

Nu när hon gjort utfall mot kompisen är vi rädda att hon kanske kommer göra så mot sonen som inte har nån chans att värja sig.

Hunden har två godartade juvertumörer som är oförändrade sen två år tillbaka, har lite artros pga åldern och grå starr och var hos veterinären för ett tag sen och inget hade förändrats.

Är det klokast och värdigast för henne att få somna in innan något mer och kanske allvarligare händer? Eller hur hade ni gjort? Själv så är det svårt och känsligt att tänka på då hon varit med mig sen hon föddes 2004 men förnuftet säger annat än känslorna.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Vad hade ni gjort?
  • Trippelmamma76

Jag hade tagit bort henne, oavsett hur jobbigt det hade känts. Kanske har hon ont? Börjar bli dement och därmed opålitlig? Riskera inte att ert lilla barn blir skadad...

• micromat

Kan ju vara att hon ser så dåligt på grund av starren och därför markerar.

Hunden är gammal och har flera hälsoproblem. Är ni osäkra skulle jag låta henne få somna in.

• Dexter dot com
    snigeln76 skrev 2016-05-11 12:38:50 följande:

Hej, i lördags gjorde vår tik ett utfall mot en vän till familjen som hon känner väl. När vår vän gick in och ställde in disk på bänken så kom hon och morrade åt honom och sen högg hon mot hans hand men han hann dra undan den.

Vår hund är snart 12 år (blandras bc/Husky) har aldrig gjort nåt sånt förut.

Vi har en son som är 10 månader och går med en gåstol och kan snart gå utan den. Hunden har morrat två gånger mot gåstolen.

Nu när hon gjort utfall mot kompisen är vi rädda att hon kanske kommer göra så mot sonen som inte har nån chans att värja sig.

Hunden har två godartade juvertumörer som är oförändrade sen två år tillbaka, har lite artros pga åldern och grå starr och var hos veterinären för ett tag sen och inget hade förändrats.

Är det klokast och värdigast för henne att få somna in innan något mer och kanske allvarligare händer? Eller hur hade ni gjort? Själv så är det svårt och känsligt att tänka på då hon varit med mig sen hon föddes 2004 men förnuftet säger annat än känslorna.

Tacksam för råd.

Det är en storvuxen ras och vid 12 år är hunden riktigt gammal. Lägger du sen till att hunden förmodligen ser dåligt och har ont av sin artros så tycker jag absolut inte du ska ha dåligt samvete om du låter henne somna in. Att ha 100% koll på hund och barn dygnet runt nu när hon tydligt talat om att hon känner sig obekväm med erat barn och främmande är ett väldigt stort ansvar och jag tror du inte kommer förlåta dig själv om hunden säger ifrån mot barnet.
  • nevermind

Men vovven... Hon mår ju uppenbarligen inte bra. Jag tror det är sjysstast att låta henne slippa från eländet.

• Loraine

Jag hade dessvärre avlivat henne, hur tufft det än är. Jag hade aldrig riskerat mitt barns säkerhet. Det kanske blir bäst för båda i slutändan? Tänker på åldern och sjukdommarna som stackaren dras med.

Svar på tråden Vad hade ni gjort?