• coco2

Sälja min älskade hund?

Jag har sån fruktansvärd ångest inför ett jättejobbigt beslut...

Har en superfin underbar hund som är snart två år. Har längtat efter hund hela mitt vuxna liv, är uppväxt med hund, och är en riktig hundnörd. Går roliga kurser med honom - rallylydnad, nosework och tänker testa på spårning av något slag.

Men - jag håller på att stressa ihjäl mig... är på gränsen till utbränd och hinner inte med mig själv, mina barn, mitt jobb. Allt blir halvdåligt och jag känner att jag bara vill sova... Jag har ständigt dåligt samvete för min hund (och för barnen och för jobbet...), eftersom han skulle behöva mer tid och uppmärksamhet. Just nu känns han bara som en stressfaktor för mig. Han har också svårt att koppla av i olika sammanhang, både på promenad och på kurserna är han ständigt "på", så jag måste hela tiden ha koll på honom och på omgivningen, ständigt träna och parera honom på olika sätt. Detta jobbar jag med såklart jättemycket, på olika sätt, men det är sååå krävande. Även om det är roligt så blir promenaderna inte någon avstressande stund som man annars skulle kunna tänka sig, utan det TAR min energi istället för att GE energi.

Nu känner jag att jag inte orkar mer... Att få flytta honom till någon som ger honom allt det han behöver skulle mest kännas som en lättnad för mig. Samtidigt som mitt hjärta går sönder, och mina barn kommer hata mig resten av livet... Som att sälja en familjemedlem... Jag skulle också sakna hundkurser och hundlivet som jag längtat så efter - för att inte tala om gos och att bara titta in i hans kloka ögon...

Vad ska jag göra!?! Känner mig väldigt skör, så helst inga påhopp om att "det borde du ha tänkt på innan...". Säg gärna vad ni skulle gjort i min situation.

• Svar på tråden Sälja min älskade hund?
  • Birgitta02

Jag skulle nog försökt sätta hunden på foder ett år. Inte sälja. Efter det året möjligen överlåta hunden till fodervärden om de är himla bra hundägare.

Detta för att du som ägare fortfarande har koll på hur hunden mår. Men också att du kan testa de nya ägarna. Skriv ett avtal (finns hos kennelklubben att ladda hem på nätet tror jag). Skriv in att du har besöksrätt nån gång i månaden så du ser att jycken är ok.

• Dexter dot com

Kan du inte anlita en dogwalker, skaffa en hundvakt eller sätta hunden på dagis ett tag så du får lite avlastning. Alla har vi svackor i livet och att sälja hunden är ju inget du kan få ogjort om/när det lugnat ner sig.

Är hunden verkligen understimulerad och får för lite tid eller känner den av att du är stressad och blir där efter? Att låta hunden spåra är ju otroligt uttröttande för hunden så känner du att tiden tryter så är ju spår en bra ide för att trötta ut den mentalt.

• Aniiee

Du har en unghund och unghundar är jobbiga. Som satan, ibland. Och du verkar även ha mycket i "övriga livet".

Jag håller med de andra om att föröka hitta en hundvakt som kan aktiviera hunden dagtid eller någon i närheten som kan ta honom på foder ett tag, gärna så pass nära och bra och välvillig att ni kan ha glädje av hunden även om den inte bor hos er just nu. 

You are the creators and the curators of your own lives
  • Bertram

Jag funderar på att sälja mina barn av samma anledning.

Du kanske kan som någon säger ha en som promenerar hunden åt dig, typ en extramatte + dra ner på jobbtiden lite. Samt börja gå i terapi och lära dig stresshantering/mindfulness innan du ramlar av banan helt.

• Gizmo

Skaffa en dagmatte eller en fodervärd en period, så att du får möjlighet att återhämta dig.

Du är inte en dålig hundägare utan en mycket bra sådan som ser till hundens bästa! Solig

• K Kalle

Att folk inte tänker på sånt här innan de skaffar djur! Jag har längtat efter katt hela mitt vuxna liv, men jag inser att det kommer att bli för jobbigt. Hålla på och tömma lådor (som dessutom luktar i halva huset) och antingen gå ut med katten eller låta den springa fritt och vara orolig för att något händer. Och det blir svårt att resa bort. Nej, tyvärr kan jag inte skaffa katt hur mycket jag än vill.

Svar på tråden Sälja min älskade hund?