Cyanea skrev 2016-05-09 21:14:33 följande:
Jag känner igen mig i det du skriver, TS. Här är en till f.d. kämpare, dock några år yngre. Vi blev efter många om och men med barn via IVF. Det var första gången någonsin som jag plussade när vi gjorde tredje återförandet. Samma dag som plusset kom blödde jag lite. IVF-kliniken sa att jag inte skulle oroa mig, det var vanligt att blöda lite under graviditet. Det fortsatte att blöda smått fram till VUL där de konstaterade att det var missfall.
Där och då fick jag en tankeställare. Jag hade varit gravid. För första gången i mitt liv hade jag burit ett litet liv i mig. Tiden blev kort, och tiden slösade jag bort på oro och ångest. När missfallet konstaterades var jag inte bättre förberedd på det ändå. Det gjorde fruktansvärt ont och jag var redan utmattad av all oro innan jag ens visste att det gått åt fanders. Och framförallt: jag slösade bort de enda dagarna i mitt liv som jag med säkerhet visste att jag varit gravid på oro. Tänk om jag aldrig mer skulle vara gravid och inte njutit till max av mina få dagar?
Nästa återförande plussade jag igen. Samma sak då - jag började blöda dagen före TD. Jag var övertygad om att jag inte hade sån tur att jag var en av de som blödde under graviditet och ändå fick ett barn i slutänden. Jag ska inte påstå att det var enkelt, men den gången såg jag till att njuta mer än gången innan. Och på VUL fanns där ett hjärta. Nu är den lilla bönan tre månader gammal. Världens vackraste lilla dotter <3
Jag oroade mig ändå under graviditeten. Ända fram tills jag kände henne röra sig mycket varje dag oroade jag mig. Även fast jag försökte undvika alla skriverier om missfall så fann jag dem överallt, där jag minst anade det. Och varenda ord gick in i hjärtat och etsade sig fast. Det fanns alltid någon som fått missfall i den veckan jag var i, hela vägen fram. Aldrig var man säker. Jag tog hjälp av kuratorn på MVC som när jag berättade detta la huvudet på sned och konstaterade att folk som är med om ovanliga saker har en benägenhet att samlas i flock på nätet. Bara för att de varit med om missfall och liknande i en viss vecka betyder det inte att det är vanligt och framförallt - det betyder inte att du kommer vara med om det.
De flesta missfall "i vecka 9" eller senare händer egentligen inte då. De allra flesta embryon har varit döda länge, men de stöts inte ut omedelbart. Ser man ett hjärta slå är risken väldigt liten. Jag vet att "väldigt liten" inte hjälper så mycket när man är orolig, men om du vänder på det så är chansen att det går bra enormt mycket större.
Jag vet hur det är. Det är svårt att släppa oron. När man tänker tankar många gånger, som i ofrivilligt barnlösas fall att de aldrig kommer få ett barn, går vissa nervkopplingar snabbare i hjärnan. Det innebär att man per automatik tänker invanda tankar i vissa situationer. Så det är klart att du har svårt att släppa oron, det är inte konstigt alls. Tack och lov är det inte den typen av stress som skulle kunna tänkas orsaka missfall, så det är ingen fara att känna så.
Jag tror att du redan nu kan söka hjälp hos kurator/psykolog på MVC. Vänta inte för länge att be om hjälp om din oro är jobbig. Jag väntade till en bra bit efter halvvägs så 4 veckor före BF insåg jag tillslut att jag faktiskt skulle få ett barn. Det var lite väl kort tid att förbereda sig på ;)
Sorry för långt inlägg, jag bara känner med dig. Önskar att det fanns något jag kunde säga för att lugna dig. Stort lycka till och GRATTIS :D
Tack så jättemycket för att du berättade din historia som faktiskt ledde fram till en fin dotter. Grattis till dig med!
Det känns något lättare nu, men jag kan ändå bli alldeles överrumplad ibland av att hamna i ett mörkt svart hål av oro och negativa tankar.
Det är verkligen precis som du säger. Det står om missfall precis överallt! Vill man tjuvkika lite på babyskydd till bilen, så nog fasiken dyker det upp någon som fick missfall precis när de var på väg att köpa babyskydd, osv... Man blir knäpp till slut! Men det är klart att allt samlas på samma ställe, man söker väl sig till folk i samma sits.
Jag har en tid hos barnmorskan imorgon bitti, och jag ska ta upp det här med henne då tänkte jag.