• Anonym (undrande)

Dela upp barnen under semestern? Eller blir det orättvist fördelning…?

Vi är en familj på två vuxna och fyra barn mellan 14 år till 2,5 år.
    Jag vill åka med våra gemensamma barn till på typiska barnsemesterställen som tex astrid lindgrens värld och kolmorden till bamse. Sambons stora barn har redan fått uppleva det tidigare när dom var små och vill absolut inte det, dom tycker vi är orättvisa och säger vilka tonåringar vill och och se pippi, emil bamse osv. 

Hade ni delat upp semestern så jag och sambon tar dom små och åker på dom ställerna jag nämnde och att man sen tar 1-2 dagar ner till göteborg på lisseberg med dom stora. 

Till hösten/vinter kommer även jag, sambon och dom små åka på en utomlandsresa. Blir för dyrt om dom stora åker med plus att vi åker när det är billigare det vill säga inte på loven.

• Svar på tråden Dela upp barnen under semestern? Eller blir det orättvist fördelning…?
  • Brumma
    straw2008 skrev 2016-05-11 13:32:56 följande:

Din poäng har fortf inte kommit fram? 

Du har ju inga vidare höga krav på er "semester" i sverige men utomlands har du väldigt mkt krav ? 

Jag står fast vid att mat/boende på 5stjärnigt hotel/aktiviteter kostar samma i sverige som i turkiet. 

Jag bor inte på femstjärnigt hotell vare sig i Sverige eller utomlands så nej, det funkar inte att jämföra för mig.

Mina krav utomlands är helt enkelt att jag vill vara trygg med den arrangör jag väljer att reda med.

I Sverige vill jag ha ett tryggt boende där med.

Så jag är ute efter ungefär samma saker.

Min poäng var att vi vill olika saker och har olika förutsättningar och önskningar.

Precis som jag skrev.

Gick den fram nu?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-05-11 13:23:24 följande:

Ts vill inte åka någonstans med bonusarna eftersom dom är så gnälliga och förstör hennes semester. Spelar nog ingen roll om så resan var gratis och på skollovet så skulle dom inte få följa med för ts.

Pappan har ingen talan alls utan låter ts styra och ställa så att folk runtomkring tycker synd om bonusarna som blir särbehandlade!

Vad bra att du läser in mer än vad TS skriver.

Men än en gång. Det är väl jättebra att man kan åka med bara några ibland. De har åkt med de andra barnen på tidigare resor och kommer att resa med dem i framtiden.

Men just denna resa behöver de inte följa med på. Du anser att de blir särbehandla då. Det gör inte jag (hade de alltid blivit lämnade hemma hade jag ansett annorlunda ).

Så. Skall vi lägga ner den här diskussionen nu.

Vi lär ju inte komma längre om man säger så..
  • straw2008
    Brumma skrev 2016-05-11 13:39:23 följande:
    Jag bor inte på femstjärnigt hotell vare sig i Sverige eller utomlands så nej, det funkar inte att jämföra för mig.

Mina krav utomlands är helt enkelt att jag vill vara trygg med den arrangör jag väljer att reda med.

I Sverige vill jag ha ett tryggt boende där med.

Så jag är ute efter ungefär samma saker.

Min poäng var att vi vill olika saker och har olika förutsättningar och önskningar.

Precis som jag skrev.

Gick den fram nu?
    Nej förklara mer.
    I kinamockaskogen.....
  • Brumma
    straw2008 skrev 2016-05-11 13:50:13 följande:

Nej förklara mer.

Om du inte i vuxen ålder kan förstå att människor har olika önskemål, behov och utgångspunkten är det knappast något jag skulle kunna förklara för att få dig att förstå det.
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2016-05-11 13:42:47 följande:

Vad bra att du läser in mer än vad TS skriver.

Men än en gång. Det är väl jättebra att man kan åka med bara några ibland. De har åkt med de andra barnen på tidigare resor och kommer att resa med dem i framtiden.

Men just denna resa behöver de inte följa med på. Du anser att de blir särbehandla då. Det gör inte jag (hade de alltid blivit lämnade hemma hade jag ansett annorlunda ).

Så. Skall vi lägga ner den här diskussionen nu.

Vi lär ju inte komma längre om man säger så..

Fel!! JAG anser ingenting! Det är personer i ts närhet som anser att bonusarna blir särbehandlade/orättvist behandlade. Då kanske man borde lyssna på det?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-05-11 14:10:07 följande:

Fel!! JAG anser ingenting! Det är personer i ts närhet som anser att bonusarna blir särbehandlade/orättvist behandlade. Då kanske man borde lyssna på det?

Det finns alltid en massa människor som tycker en massa. Speciellt gällande bonusbarn...

Men vad bra att du inte anser att det är särbehandling om de åker utan de äldre barnen :)
  • BioBonus

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ett problem att åka med olika konstellationer av sin familj på olika resor. Det har vi också gjort genom åren.
    Ett barn avskyr solresor, ett vill bara ligga vid poolen, ett har varit för litet för cityresor och ett vill helst bara åka till städer. Så då har det pusslats. Och ingen har klagat.

Så länge inte ett, eller flera barn, aldrig får åka med så ser jag inte problemet. Det behöver inte vara samma år som alla får resa, men det får ju vara någon form av jämn fördelning över barnen. Och att resorna skulle behöva kosta detsamma kan jag inte heller se som nödvändigt, det är ju inte priset som är det viktiga utan upplevelsen, och att den är anpassad till barnet/barnen det gäller.

• Ess
    smulpaj01 skrev 2016-05-11 14:10:07 följande:
    Vem mer än tonåringarna själva hade den åsikten?
    Det är inget som ts nämnt i alla fall.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2016-05-11 16:02:00 följande:

Vem mer än tonåringarna själva hade den åsikten?

Det är inget som ts nämnt i alla fall.

Inlägg 8 tolkar då jag som att fler personer tycker så:

"Vi har fått höra att vi har varit orättvisa mot som äldre barnen. "
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-05-11 16:09:48 följande:
    Inlägg 8 tolkar då jag som att fler personer tycker så:

"Vi har fått höra att vi har varit orättvisa mot som äldre barnen. "
    Det tolkar jag som att hon menar när de åkte själva bara de två vuxna. Att någon menade att de skulle haft barnen med sig på sina "vuxen" resor. Alltså inte som att dom bara åker med de små och de stora får va hemma hela tiden.
  • smulpaj01
    Ess skrev 2016-05-11 17:39:14 följande:

Det tolkar jag som att hon menar när de åkte själva bara de två vuxna. Att någon menade att de skulle haft barnen med sig på sina "vuxen" resor. Alltså inte som att dom bara åker med de små och de stora får va hemma hela tiden.

Då tolkar vi saken olika eftersom det i denna tråd handlar om orättvisa mellan mannens barn och de gemensamma, inte mellan mannens barn och ts+mannen.
Svar på tråden Dela upp barnen under semestern? Eller blir det orättvist fördelning…?