• Quinzel

vatten till smakportionerna?

Min son 6mån, har precis börjat med smakportioner. 1-3 tsk brukar han få i sig, och så knaprar han på smörgåsrån. På kvällen äter han en portion gröt, resten ammar han. Ska jag ge vatten? Jag ammar direkt efter maten, men inte efter gröten, då dröjer det ca en timme innan han ammas för natten. Enligt "matboken" från bvc ska man ge vatten till måltiderna, men det är i kapitlet 8-10mån? Då äter dom väl kanske en hel måltid? Vill ju inte att han ska bli uttorkad, men inte fylld med vatten heller.. Hur gör ni?

• Svar på tråden vatten till smakportionerna?
  • Iowhannah

Uttorkad lär han inte bli om du ammar så mycket. Min son är också 6 månader och jag brukar försöka ge vatten när han äter "vanlig" mat, men det är mest för att han ska vänja sig vid smaken (eller kanske icke-smaken).

• Lady Di

Man kan ta de där böckerna med en nypa salt. Du kan ge vatten till måltiderna, spelar ingen roll liksom.

• Quinzel

Okej, kanske ska prova ge nån tesked med vatten då? har inte tänkt alls på det här med dryck, bara slog mig idag att det kanske behövs redan nu!

• Quinzel
    Lady Di skrev 2016-05-03 19:57:54 följande:

Man kan ta de där böckerna med en nypa salt. Du kan ge vatten till måltiderna, spelar ingen roll liksom.

Ja, jag överanalyserar nog lite :)
  • mammalovis

Med tanke på att du ammar är ju inte bebisen van vid flaska gissar jag, därför kan det ta tid att vänja vid flaska. Så att ge vatten i flaska kan vara en träning att få in stilen. Min kille är snart 7 månader, men har inte fattat att han måste anstränga sig och suga, däremot fungerar pipmugg bättre.

Nu har vi övat i några månader och portionerna har ökat, så då vill han ha mer vatten och gnäller efter det, då vi oftast ammar mellan måltiderna.

Svar på tråden vatten till smakportionerna?