• snorpan88

IVF Huddinge

Fick idag reda på att vi ska göra IVF på Huddinge. Ni som har gjort IVF där, hur var/är era upplevelser? Hur blir man bemött? Hur är lokalerna?

• Svar på tråden IVF Huddinge
  • Gingerpool

Grattis till att ni får börja processen med IVF! Vi gjorde våra behandlingar på Huddinge. Väntrummet är färgglatt och resten vanliga patientrum, ungefär. Salen där man väntar på OP är ett stort rum men med byggda väggar så det känns lite mindre som att dela rum.

Så mycket tid spenderar man inte på avdelningen även om man är där många gånger. Ett besök är inte långt normalt sett.

Läkarna okej i min mening, men på inget sätt fantastiska. Barnmorskorna är superfina och stöttande och lär sig snabbt att känna igen en, vilket jag uppskattar! Läkare har vi haft olika nästan varje gång - det blir så när de är såpass hårt belastade. Men lite tråkigt. En läkare meddelade jag att jag aldrig ville träffa igen faktiskt, men det var mest en personkemi-grej.

• Anonym (Ledsen)

Har inte mycket positivt att säga tyvärr. Blev väldigt kränkt av en överläkare där och har anmält denne till patientnämnden.

Äggplocket var en mardrömslik upplevelse då jag uppmanades att "bita ihop om jag ville ha ut några ägg" då de inte kunde ge mer smärtstillande och de inte var klara. Äggstocken låg snett o en sjuksköterska låg över min mage medan överläkaren karvade runt med sprutan o jag gallskrek utan bedövning. Var där sen på 3 isättningar. Löpande band där man inte direkt bryr sig om individen även om sjuksköterskorna (eller om de är barnmorskor kanske) är gulliga. Sista isättningen ringde de när jag satt på tåget 2 stationer från sjukhuset å sa att embryot hade dött å det var ingen ide att jag kom. Hurtigt pratade de om att ta nya tag å jag svarade att detta ju var det sista försöket jag fick..

Känslan jag tagit med mig att det är en riktigt löpande band verksamhet och det känns inte alls bra

• Gingerpool
    snorpan88 skrev 2016-05-04 16:49:40 följande:

Tack för svaret, Gingerpool! Hoppas att det gick bra för er. :)

Det har gått bra, jag är än så länge i vecka 17 på vårt första frysförsök! :)

Och ang. vad "anonym" skriver så är det självklart att det finns tråkiga erfarenheter på en mottagning som hjälper så otroligt många människor, mer eller mindre hela året runt. Olyckor händer och människor har svårt att kommunicera med varandra. Jag är otroligt tacksam för att den här vården finns till med så mycket som tre försök utan kostnad för paret. Det är välfärd.

Med det tempot och den pressen de har på sig att hinna så kan man inte heller förvänta sig privatklinik-bemötande. Man ska givetvis inte behöva fara illa, utan sådant ska såklart anmälas så att en opartisk del kan avgöra vad som faktiskt hänt!

Jag känner ett antal personer som fått hjälp på Huddinge och även om alla håller med om att det är lite "rullande band" så är vi också överens om att det är smällar man får ta, det opersonliga. Eller så får vi betala för oss själva såklart.
  • Junilängtan

Vi gjorde ivf (icsi) på huddinge och är helnöjda! Fräscha lokaler (för att vara landsting) och bra bemötande från personalen. Vi hade en relativt okomplicerad process - det räckte med ett försök för vår del så vi var bara där vid cirka sex tillfällen (information, 3*vul, äggplock, insättning) om jag inte minns fel. Sen ett sista besök för att konstatera graviditeten :)

Upplevde att vi fick bra vägledning och genomgång vid informationen om hur sprutor och skulle tas. När vi börjat med sprutorna fick vi tid för vul för att se hur äggblåsorna utvecklade sig, fick en reglering i dos av puregonet efter andra vulet för att de skulle växa till sig lite mer. Vid sista vul bestämdes dag och tid för ägglossningssprutan.

Vid sista vul innan äggplocket fick sambon även lämna ett spermieprov (vi fick hjälp på grund av manlig faktor) för att se om det fanns spermier, detta prov frystes in utifall att inga spermier skulle hittas vid själva äggplocksdagen. Det kändes väldigt lugnande att ha en backup utifall att :)

Äggplocket gick bra, hade dock också ena äggstocken som hade vridits en aning så att ena sköterskan fick trycka på äggstocken för att läkaren skulle kunna nå att plocka ut äggen. Men jag upplevde sköterskan/barnmorskan som sympatisk, plus att hon höjde morfinet en aning. Efter äggplocket var jag alldeles fnittrig och avslappnad efter morfinet, det gick att skämta och skoja med personalen (vilket hjälpte mig att känna mig trygg), det kändes som att de kunde läsa av personen på ett bra sätt.

Nu ligger jag här med bara fyra veckor kvar tills vårt lilla mirakel kommer! Ett embryo finns kvar i frysen på huddinge för ett eventuellt syskonförsök senare.

Önskar er stort lycka till och hoppas att det är er tur nu! :)

• Fiorenza

Jag instämmer med Junilängtan, Huddinge uppfyllde våra förväntningar mer än väl. Vi gjorde ICSI där hösten 2014 och fick ett riktigt litet guldägg på en gång, vår son föddes i augusti förra året. Vi var där sex gånger totalt under ganska precis två månader: information, två VUL under stimuleringen, äggplock, återföring och sen ett VUL i vecka 9.

Vi tyckte att personalen var väldigt förstående och tillmötesgående, de förklarade allt bra och var trevliga. Äggplocket gjorde ju rätt ont, men de fyllde på med smärtstillande när det behövdes och meddelade hur det gick hela tiden. Av elva ägg blev sju befruktade, ett blev sonen och tre andra klarade sig till olika stadier och ligger nu i frysen och väntar på att vi försöker få ett syskon.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden IVF Huddinge