• Anonym (Suck)

Bonus som inte lyssnar NY TRÅD MEN ANONYMA SVAR

Jag glömde kryssa i att det var ok med anonyma svar

Tillbaka

När bonusbarn vägrar lyssna hur mkt är eg mitt ansvar

När bonusbarn vägrar lyssna hur mkt är eg mitt ansvar

Kategori: Känsliga rummet -> Styvförälder

0 svar

Sida 1 av 1

0 visningar

Anonym (Suck)

Idag 18:07

Hur mkt är eg mitt ansvar att säga ifrån....

Bakgrunden är att jag och en kompis turas om att köra på aktivitet. Vi har varsitt barn som är med sedan är min bonus också med på samma aktivitet men tiden efter.. Naturligtvis får alla åka samtidigt och vi väntar in bonusen trots att det innebär en väntan på ung 1,5 timme...

Jag har en stor bil kompisen en vanlig... När jag kör kan bonusen ha med sig en kompis men jag har sagt att man måste fråga först om det är ok för ibland åker fler med och jag har varit väldigt tydlig med att jag inte lovar bort en plats när min kompis kör eftersom jag inte vet om storebror, farmor etc följer med en dag... Jag har varit väldigt! Tydlig med det! ändå blir det tjafs från bonus varenda jävla gång jag inte kör...

Idag fick jag sms och frågan om jag kunde höra med den som kör om en kompis kunde följa med.. Jag svarar att det kan jag inte för min kompis har inte tillgång till telefonen på jobbet....

Ändå följer kompisen med hem.. Jaha tänkte att hon kanske hämtas innan dom ska åka eller att dom själv frågor när skjutsen kommer... Men nope.. Hon hänger med ut och kliver helt sonika in i bilen ....

Sambo ska hämta bonus själv idag så jag sa han kan passa på att be min kompis om ursäkt för bonusen jag kör mitt race och skiter i allt annat attityd...

Men enligt han är det vi som gjort fel.. För vi skulle sagt ifrån på skarpen.. Och det var inget tydligt nej.. Jamen va fan... Jag har dom här diskussionerna varje gång det inte är jag som kör... Jag har även ringt en förälder som fick hämta hem sitt barn en dag när dom inte frågat innan som vi hade bestämt och pratat om flera gånger... Därför ville jag faktiskt se vad dom skulle göra idag....

Ska jag verkligen behöva ha värsta utfrågningen varje gång... Jag tycker det räcker att jag sagt man frågar innan och att jag inte lovar plats när jag inte kör...

Till saken här att bonus blir skitsur när hon inte får som hon vill och man får lida för det i flera dagar och ibland veckor så dom här diskussionerna vill jag helst inte behöva ta, för det är ändå mig hon blir sur på etersom hon förstår att det kommer från mig men blir ändå lite bättre om jag inte tar upp det själv.. Vilket jag ändå gjort såååå många gånger...

Hur resonerar ni

• Svar på tråden Bonus som inte lyssnar NY TRÅD MEN ANONYMA SVAR
  • Anonym (Suck)
    Anonym (S) skrev 2016-04-27 19:38:41 följande:

Det tycker jag låter som prestige och att skapa problem där det inte behöver finnas några. 

Välj dina fighter tills dom verkligen behövs. 

Det är mitt råd. 

Ja visst har det blivit en viss prestige grej det ska jag ärligt erkänna.. Men till saken hör att den här attityden har bonus om det mesta! Allt som räknas är hon och ingen annan, hon ska allt d fp som hon vill annars få vi andra lida för det. och känner att nånstans måste man sätta ner foten... För hon ska inte bestämma hela tiden.. Och jag har valt just den här fighten eftersom det är fler inblandade och hon måste lära sig att visa hänsyn och anpassa sig till andra...
  • Ester69

Låt pappan köra. Eller låt han ta hand om bebis. Varför kör du hans barn till aktiviteter?

• Anonym (Suck)
    Ester69 skrev 2016-04-27 21:04:34 följande:

Låt pappan köra. Eller låt han ta hand om bebis. Varför kör du hans barn till aktiviteter?

Dels för att mitt barn gör samma aktivitet timmen före så vi ska liks dit men även innan brukade jag köra oftast (när vi var särbo också) för att när jag jobbar kan jag lägga schema så jag slutar tidigare de dagarna och han slipper ta ledigt från jobbet... Och nu är jag ju ändå hemma.. Och jag ammar så han kan inte ta bebis då heller..

Men nu hade han faktiskt sagt till sitt barn att from nu är det bara ok att kompis följer med de gånger han kör
  • Anonym (Kämpa vidare)

Det tar lååång tid och mycket arbete att få förtroende och respekt från bonusbarn. Sätt dig ner och fråga hur hon vill lägga upp det, lyssna på hur hon uppfattar det ni har bestämt. Har ni gemensamt bestämt det, eller har ni vuxna bestämt och hon måste infoga sig? Be henne berätta hur hon upplever vardagen, och var öppen och ffa nyfiken på hennes upplevelser!

• Anonym (Suck)
    Anonym (Kämpa vidare) skrev 2016-04-27 21:55:10 följande:

Det tar lååång tid och mycket arbete att få förtroende och respekt från bonusbarn. Sätt dig ner och fråga hur hon vill lägga upp det, lyssna på hur hon uppfattar det ni har bestämt. Har ni gemensamt bestämt det, eller har ni vuxna bestämt och hon måste infoga sig? Be henne berätta hur hon upplever vardagen, och var öppen och ffa nyfiken på hennes upplevelser!

Vi har suttit ner och jag har förklarat varför och hon har förstått men hon är tjurig och van att få som hon vill.... Jag har även sagt tydligt att det är ok att kompisar följer med om man frågar innan och det finns plats.. Och det vet hon så kanske 3 gånger av 10 kan kompisen inte följa och då blir det sådana här diskussioner... Nu har det dock kommit rätt då kompisens schema legat lite konstigt ett tag.. Men kompisen kan nästan alltid följa så jag tycker inte det ska behöva bli tredje världskrig dom få gånger det inte går
  • Anonym (Kämpa vidare)
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-27 22:07:23 följande:

Vi har suttit ner och jag har förklarat varför och hon har förstått men hon är tjurig och van att få som hon vill.... Jag har även sagt tydligt att det är ok att kompisar följer med om man frågar innan och det finns plats.. Och det vet hon så kanske 3 gånger av 10 kan kompisen inte följa och då blir det sådana här diskussioner... Nu har det dock kommit rätt då kompisens schema legat lite konstigt ett tag.. Men kompisen kan nästan alltid följa så jag tycker inte det ska behöva bli tredje världskrig dom få gånger det inte går

Ni har förklarat. Men har ni suttit tysta och bara låtit henne berätta hur hon skulle vilja ha det?

Och när det blir fel, har ni i lugn och ro bett henne berätta om hur viktigt det är för henne att ha kompis med sig eller vad det nu handlar om?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kämpa vidare) skrev 2016-04-27 22:11:57 följande:

Ni har förklarat. Men har ni suttit tysta och bara låtit henne berätta hur hon skulle vilja ha det?

Och när det blir fel, har ni i lugn och ro bett henne berätta om hur viktigt det är för henne att ha kompis med sig eller vad det nu handlar om?

Man får en axelryckning till svar och det är kul.. Mer utvecklar hon inte.. Hon hade en annan kompis med sig som gick på samma aktivitet men även då skulle hon prompt ha med sig en till.. Så det handlar inte om att hon är ensam... Det ska bara vara så.. För dom kompisar med samma intresse och då ska man få följa med.. För det vill hon.. Ingen tanke på att de andra kanske också vill dela med en kompis för dom är mindre och räknas inte lika mkt... Hon klarar inte motgångar för hon behöver sällan ha det då hon är relativt bortskämd av sin pappa
  • Påven Johanna
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-27 22:21:03 följande:
    Man får en axelryckning till svar och det är kul.. Mer utvecklar hon inte.. Hon hade en annan kompis med sig som gick på samma aktivitet men även då skulle hon prompt ha med sig en till.. Så det handlar inte om att hon är ensam... Det ska bara vara så.. För dom kompisar med samma intresse och då ska man få följa med.. För det vill hon.. Ingen tanke på att de andra kanske också vill dela med en kompis för dom är mindre och räknas inte lika mkt... Hon klarar inte motgångar för hon behöver sällan ha det då hon är relativt bortskämd av sin pappa
    Hur gammal är hon då?
  • Anonym (Suck)
    Påven Johanna skrev 2016-04-27 22:34:29 följande:

Hur gammal är hon då?

Hon är 13 år
  • Påven Johanna
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-28 11:28:54 följande:
    Hon är 13 år
    Ja, det kan bli lite skakigt, surt och egoistiskt när man är 13 bast. Kompisar kan också, och brukar i många fall, bli extremt viktiga. Är det lika viktigt för de yngre barnen att ha med sig vänner till aktiviteten? Eller är det kanske viktigt för dig att markera att det (de) yngre barnet/n är lika viktiga? Det är de naturligtvis men behoven brukar se lite olika ut i olika åldrar. 

Med det sagt, så tycker jag att du ska låta bli att köra bonusbarnet och även låta bli att vänta på henne. Det är ingen idé att göra det när du känner som du gör. Jag kan inte se hur något gott skulle kunna komma ur den irritationen. 
  • Anonym (Suck)
    Påven Johanna skrev 2016-04-28 12:03:12 följande:

Ja, det kan bli lite skakigt, surt och egoistiskt när man är 13 bast. Kompisar kan också, och brukar i många fall, bli extremt viktiga. Är det lika viktigt för de yngre barnen att ha med sig vänner till aktiviteten? Eller är det kanske viktigt för dig att markera att det (de) yngre barnet/n är lika viktiga? Det är de naturligtvis men behoven brukar se lite olika ut i olika åldrar. 

Med det sagt, så tycker jag att du ska låta bli att köra bonusbarnet och även låta bli att vänta på henne. Det är ingen idé att göra det när du känner som du gör. Jag kan inte se hur något gott skulle kunna komma ur den irritationen. 

Saken är den att de mindre barnen har haft med en kompis två gånger sedan augusti förra året.. Bonus har haft med sin kompis nästan varje gång... Det är bara när jag eller pappan inte kör (och någon enstaka gång 2 gånger när jag kört) som kompis inte fått plats.... förra terminen körde jag 95% av alla gånger så det var kanske 4 gånger som det inte funkade..... Nu kan min kompis köra lite oftare så kanske 4 gånger sedan januari som det inte fungerar kan att bonusen haft med sig någon... Just därför tycker jag inte att det ska behöva bli sånt jäkla tjafs dom gånger det gäller.

Ja du önskar jag kunde skylla på åldern men det har väldigt mkt med uppfostran att göra.. Hon var lika sur, grinig och ego är hon var i samma ålder som de yngre tjejrna är nu och dom är inte ens i närheten av samma beteende... Har två 13 åringar till i hushållet och ingen av dom är heller likadan...så det är nog en kombination av uppfostran och personlighet...
  • Påven Johanna
    Anonym (Suck) skrev 2016-04-28 13:04:08 följande:
    Saken är den att de mindre barnen har haft med en kompis två gånger sedan augusti förra året.. Bonus har haft med sin kompis nästan varje gång... Det är bara när jag eller pappan inte kör (och någon enstaka gång 2 gånger när jag kört) som kompis inte fått plats.... förra terminen körde jag 95% av alla gånger så det var kanske 4 gånger som det inte funkade..... Nu kan min kompis köra lite oftare så kanske 4 gånger sedan januari som det inte fungerar kan att bonusen haft med sig någon... Just därför tycker jag inte att det ska behöva bli sånt jäkla tjafs dom gånger det gäller.

Ja du önskar jag kunde skylla på åldern men det har väldigt mkt med uppfostran att göra.. Hon var lika sur, grinig och ego är hon var i samma ålder som de yngre tjejrna är nu och dom är inte ens i närheten av samma beteende... Har två 13 åringar till i hushållet och ingen av dom är heller likadan...så det är nog en kombination av uppfostran och personlighet...
    Jag har förstått vad saken gäller. Men jag vidhåller att det förstås kan vara viktigare för en 13-åring att ha med vänner än det är för de yngre barnen. Behoven varierar över tid. 

Puberteten drabbar inte alla på samma sätt. En av min yngsta flickas kompisar var en total dröm fram tills det plötsligt från en timme till en annan slog över i en aldrig tidigare skådad surhet och i det fallet handlade det verkligen inte om vare sig dålig uppfostran eller usel personlighet. Det handlade uteslutande om en jobbigare pubertet (och en sådan kan man som bekant hamna i tidigt). 

Hur som helst, så ser du henne och uppfattar henne på det sätt du gör och därför låter det i mina öron kontraproduktivt att du kör henne, låter henne åka med eller väntar på henne. 
  • Ess

Det är bara att ge henne valet att antingen åker hon med på träningen, eller så stannar hon hemma och är med sin kompis.

• Anonym (Suck)

Tog beslut nu att jag kör inte mer... Blev tjafs nu ikväll när hon ska hem.. Säger till efter 20 minuter att hon får skynda sig... Efter 45 sägs det till igen då ringer hon sin pappa och vill att han ska hämta för hon vill stanna längre (vi bor 5 mil bort) när han vägrar hotar hon med att vi minsann ska få vänta 1 tim till... Sånt går jag inte med på så vi åkte helt sonika hem.... Väl hemma får pappan åka från att hämta henne för då är hon lite sur för hon var minsann klar precis när vi åkte... Och hon hade en ursäkt att hon blivit tillsagd att göra vissa saker... Fine.. Då hade hon kunnat säga det till oss som äntrade och inte hota med att vi skulle få vänta ännu längre...

Jag blir fan knäpp över det här så nu har jag sagt att jag kör inte henne längre.. Vägrar hålla på med tjafs varje jävla vecka

Svar på tråden Bonus som inte lyssnar NY TRÅD MEN ANONYMA SVAR