• tuntemattomana

Varför är 1,5 åringen så svårsöv!? Blir galen!

Har en 1,5 åring som är så svårsövd.. Det tar ungefär en timme att söva henne.
    Ibland mer. Hon vaknar vid ca 6 på morgonen, sover 1 h på dagis och sen lägger vi henne på kvällen vid 19. Hon är verkligen trött då men hon ska ändå greja med saker, prata, sprattla... you name it..
    Vi har fasta rutiner på kvällarna.
    Middag vid 17, lek/bolibompa, välling 18.30. Byta till pyjamas, borsta tänderna, säga godnatt till föräldern som inte lägger, läsa bok i sängen.

Detta börja bli sjukt ångestladdat då man själv är trött på kvällen och vill få 
    något vettigt gjort när hon somnat. 
    Någon som kan ge råd om hur man söver på bättre sätt så att det inte tar så lång tid?

• Svar på tråden Varför är 1,5 åringen så svårsöv!? Blir galen!
  • Kasperina

Går det att få henne att sova längre på dagen? Min dotter sov uselt om hon var för trött på kvällen. Kan vara värt att prova.

• tuntemattomana
    Kasperina skrev 2016-04-25 19:54:44 följande:

Går det att få henne att sova längre på dagen? Min dotter sov uselt om hon var för trött på kvällen. Kan vara värt att prova.

Nej tyvärr så sover hon inte längre än 1 h på dagen och det går inte att söva om.
    men tack ändå för förslaget.
  • Anonym (H)

Min son var sån och jag vet, det var ett elände. 
    Det enda som hjälpte var att lägga ner alla förväntningar på att få nån form av egentid på kvällen ett tag där, då slapp man åtminstone bli frustrerad när det inte funkade.
    Jag lyckades aldrig lista ut hur man skulle bete sig , det som till sist funkade, var att han fick ligga och lyssna på saga i sängen med en liten nattlampa tänd.
    Det blev bättre efterhand, men det tog tid. 
    Är du ensam med honom, eller är ni två så ni kan bytas om åtminstone. 

• Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2016-04-25 20:07:23 följande:

Min son var sån och jag vet, det var ett elände. 
    Det enda som hjälpte var att lägga ner alla förväntningar på att få nån form av egentid på kvällen ett tag där, då slapp man åtminstone bli frustrerad när det inte funkade.
    Jag lyckades aldrig lista ut hur man skulle bete sig , det som till sist funkade, var att han fick ligga och lyssna på saga i sängen med en liten nattlampa tänd.
    Det blev bättre efterhand, men det tog tid. 
    Är du ensam med honom, eller är ni två så ni kan bytas om åtminstone. 

Henne menar jag naturligtvis, fick för mig att du också hade en liten kille.
    Ber om ursäkt. 
  • Ellie

Så är det för oss också. Tar ganska precis en timma av aktivitet i sängen innan 14-månaders barnet somnar just nu. Äldsta fyller snart 4 och hon gjorde likadant. Nu somnar hon på 3-4 minuter efter att man läst saga.
    Det jag gör är att jag inser att det kommer ta en timma i kväll också, så slappnar jag av och låter henne härja omkring. Då och då får jag lyfta tillbaka henne till sin plats i sängen om hon är på väg alltför långt bort. Ibland håller jag henne i famnen, sjunger några sånger och försöker få henne att slappna av, men det tar en timma i alla fall. Jag försökte någon kväll att ha lugn "bebis-sova-musik", men hon hade inte tid att lyssna. Jag väntar mig att det blir bättre omkring 2 års ålder :)

Det jag också gör är att jag vill ha henne sovandes till senast 19 (helst 18.30) så vi går till sängen redan vid 17.30-18. Hon är då så trött att hon egentligen kunnat somna, men kan inte slappna av. Att lägga henne senare hjälper inte, så på detta sättet hinner man i alla fall fixa lite i huset när hon somnat vid 19.

• Natulcien

Vissa barn blir ju speedade av TV. Provat att ta bort Bollibompa? Andra barn kan bli pigga av välling. Provat annan kvällsmat?

Ligger ni bredvid henne tills hon somnar, eller hur går själva nattandet till?

Och är ni två föräldrar (vilket jag förstod på ditt inlägg) så får ni ju en massa "vettigt" gjort varannan kväll i alla fall.

• LiLa81

Exakt så har vi också hemma med vår 1,5 åring. Jag känner helt med mig i ångesten inför läggning.

De tre senaste kvällarna har vi lyssnat på ljudbok med "kaninen som så gärna ville sova". Den som nattar ligger bredvid dottern tills hon somnar.

De två första kvällarna somnade hon på 20 minuter! Den 3e kvällen tog det en timme igen.. Vi får se hur det går ikväll, sambon lägger nu Jag hoppas!

• Anonym (Mnm)

1,5-åringar har upptäckt den egna vilja och är SÄLLAN särskilt samarbetsvilliga.

Det går över, även om det inte känns så nu...

• tuntemattomana

Jo tack och lov är vi två så vi kan lösa av varandra när det är en extra jobbig kväll.
    Visst kan den "lediga" föräldern göra vettiga saker men det är svårt att tex. träna åt varandra :P och tid för varandra får ju vi vuxna knappast i överflöd. Men så är det ju att ha barn!
    Jag tänker också att det blir lättare när hon blir äldre. 

Vi har provat med och utan både bolibompa och välling under några kvällar men det är ingen skillnad tyvärr. Vi ligger alltid bredvid henne (hon ligger i spjälsängen intill vår) och så har vi en hand på hennes rygg eller håller henne i handen.

Skönt iaf att höra att andra har barn som gör likadant..

• tuntemattomana
    lövet2 skrev 2016-04-25 20:36:30 följande:

Vad händer om ni lägger henne kl 20 i stället?

Hon är övertrött vid 20 och sover inte längre på morgonen för det tyvärr så det ger för lite sömn.

Ska prova "kaninen som inte ville sova! :D
  • moz123

Vet precis hur du känner! Vi har en av varje sort. Största barnet har haft svårt att somna och svårt att sova ensam sen ca 6 månaders ålder. Det yngre barnet är ungefär som din tjej i ålder. Och tack och lov är det inte samma nattningsproblem som med äldre syskonet. Men nog ska det stökas och bökas runt en stund innan det är dags att somna.

Men vi kör helt enkelt nattningsrutin med tandborstning, pyjamas osv, sen släcker vi i rummet och pratar lugnt om att det är dags att sova, lägger barnet i sängen, säger god natt och går ut. Sen brukar vi dröja oss kvar utanför och höra att det inte blir gråt. I så fall går vi in direkt och tröstar och stoppar om igen. Men oftast hörs bara lite småprat en stund och sen blir det tyst. De gånger vi stannat kvar i rummet har det tagit längre tid.

Jag är väl medveten om att det här låter för enkelt och att det inte funkar med alla barn. Skulle tex aldrig gått med vår stora. Men det kan ju vara så att barnet vill fortsätta umgås med mamma och pappa och blir störd av att någon är i rummet.

• lövet2
    tuntemattomana skrev 2016-04-25 20:49:24 följande:
    Hon är övertrött vid 20 och sover inte längre på morgonen för det tyvärr så det ger för lite sömn.
    Om ni lägger henne vid 19 och det tar en timme för henne att somna, så somnar hon ju kl 20. Om ni lägger henne vid 20 (eller en kvart innan) och hon somnar direkt, så sover hon lika mycket som nu.
  • Drottningen70

Lägga henne senare utan strid eller kanske rent av inte "lägga" alls utan låta henne somna brevid er i tv-soffan typ....

• LiLa81
    tuntemattomana skrev 2016-04-25 20:50:32 följande:

Jaha! kaninen VILLE sova. det låter ju ännu bättre! :)

Det gick bra för oss ikväll igen. 20 min tog det..

Jag tror att nyckel med den boken är rösten som inbjuder till avslappning.

Svårigheter att komma till ro är iallafall vår dotters problem. Hon behöver hjälp för att slappna av.
  • Bibi84

har samma med min son. han hittar inte ro i kroppen heller. vi är inne hos han och lyssnar på nattmusik (har provat utan också) så har jag nu dom två senaste dagarna gått ut efter 30 min för att sitta på en stol på utsidan av dörren. han vill att jag ska ligga brevid han, men han sparkar överallt, rullar osv. så här fungerar det bäst att mysa en stund och så gå ut. idag tog det 40 min, dvs. 20 min kortare än vad det har tagit tidigare. Hjälper inte att lägga han senare, då somnar han bara senare. så känner igen oss där. Dom andra två barnen, snart 5 och 6 är inga problem att lägga, har aldrig varit det heller.
    Ska trappa ned och se om han hittar ro fortare om jag myser i 15 min och sen går ut.

Svar på tråden Varför är 1,5 åringen så svårsöv!? Blir galen!