Kan man ge sitt barn moules frites?
Jag tänkte koka en rejäl gryta moules och undrar om det är lämplig barnföda för en halvårsunge? Tänkte att det kunde börja vara läge att introducera honom till franska köket.
Jag tänkte koka en rejäl gryta moules och undrar om det är lämplig barnföda för en halvårsunge? Tänkte att det kunde börja vara läge att introducera honom till franska köket.
Jaja, självklart! Tänk bara på bordsskick och vett och etikett. Det är inte ok om han sätter i sig hela grytan själv t.ex.!
Pommes är väl inte speciellt bra iof. Inte friterad/rostad mat öht.
Men skaldjur, absolut!
Håller med förgående, pommes är inget för dom små. Inte heller salt i maten.
Tack för tipsen! Jag provade med lite sås samt bröd doppat i sås. Funkade bra!
Bröd & sås, nej nej nej! Man ska purea musslorna med pommes frittarna plus såsen, tillsätt gärna lite bröstmjölk i början om det är till smakportioner.
Pureade musslor. *uaäck*
Tog ni den här tråden på allvar?
Vart kom pommesena in i bilden?
Tog ni den här tråden på allvar?
Varför skulle den inte kunna vara på allvar? Är du en sån som tycker att det finns "barnmat" och "vuxenmat"?
Varför skulle den inte kunna vara på allvar? Är du en sån som tycker att det finns "barnmat" och "vuxenmat"?
Ja, det är självklart skillnad på mat för 6-månaders bebisar och vuxna, men vad vet jag...du kanske gillar passerad mat?
Alltså vad har passerad mat och vanliga bitar för skillnad mer än att de just är passerat?
Jag har aldrig gett mina annan mat än vad vi vuxna äter, förutom salt innan 1 år. När vi var första gången på restaurang beställde jag in korv till mitt barn, de slutade med att jag åt hans mat för han ville ha min. Det är första och sista gången jag gör den tabben. Mina barn äter hellre ryggbiff och potatissallad än korv med bröd, och de har dom gjort sen 1 års ålder. Har liksom aldrig sett anledningen att grilla olika rätter till vuxna och barn.
Alltså vad har passerad mat och vanliga bitar för skillnad mer än att de just är passerat?
Jag har aldrig gett mina annan mat än vad vi vuxna äter, förutom salt innan 1 år. När vi var första gången på restaurang beställde jag in korv till mitt barn, de slutade med att jag åt hans mat för han ville ha min. Det är första och sista gången jag gör den tabben. Mina barn äter hellre ryggbiff och potatissallad än korv med bröd, och de har dom gjort sen 1 års ålder. Har liksom aldrig sett anledningen att grilla olika rätter till vuxna och barn.
Nu vet jag att en del barn är petiga med mar även om man vant dem tidigt. Men jag tror man har större chans att få matmodiga barn om de får chansen att prova tidigt.
Mina fyra barn har alla älskat mat och från rätt späd ålder vräkt i sig såväl musslor som nässelpannacotta till bläckfisk.