• Anonym (TS)

Vad gör man när alla ens äldre släktingar försvinner in i demens?

Jag är en tjej på 25 år.

Jag har inte några av mina far- & morföräldrar i livet nå mer. Den jag stod närmast av dessa var min mormor. Det är 10 år sedan hon dog men jag saknar henne varje dag.

Jag har funnit tröst i att min morfar haft många syskon. De var 6 barn - 3 pojkar och 3 flickor. Dessa personer har jag stått väldigt nära och de har varit mina extra morföräldrar. Det började med att en av dessa fick MS och blev sämre och sämre. Hon är väldigt dålig just nu och vill sällan prata. Hon jag stod närmast av dessa och spenderat mycket tid med har nu försvunnit in i demens. Hon minns inte mig utan pratar endast om sin mamma som dog för 20 år sedan. Nu har en av mammas farbröder också försvunnit in i demens. Han vet inte längre vem jag är och jag har tidigare alltid varit hand favorit.

Vad gör man? Hur tar man sig igenom detta? Det är som är de försvunnit fast de inte gått bort än :(

• Svar på tråden Vad gör man när alla ens äldre släktingar försvinner in i demens?
  • MammaKajsa

Vad tråkigt att så många av dina släktingar har drabbats av sjukdom och demens. Jag vet tyvärr själv hur det känns också, min pappa fick ålderdomens och var "borta" mentalt i flera år innan han gick bort på riktigt.

Det konstiga tyckte jag, var att jag sörjde honom - förlusten av min pappa, medans han fortfarande var vid liv. Och det är väl det enda råd jag kan komma med, se till att sörja, få ut lite av allt det där ledsna inuti. Kanske har du någon i din närhet som du kan prata med?  Kramar på dig!

Svar på tråden Vad gör man när alla ens äldre släktingar försvinner in i demens?