• AliceKumme

Avliva hunden, HJÄLP!!!

Min kompis hittade en hund som då ägdes av en knarkare som inte kunde ta hand om sig själv så hon tog hem henne. Hunden alltså, pitbull på ca 5 år. Igår blev hon attackerad av en Labrador i porten. Båda hundarna skadade varandra. Polisen tog bild på grannens hund (labrador) men inte på min kompis också skadade pitbull. Enligt de behövdes det ej. Min kompis gav inte upp och till slut tog de bilder på hennes hund med. Nu sa polisen att under veckan ska de avliva henne. Vi är helt förstörda. Hon är världens snällaste. Min kompis är redo på att betala alla pengar i världen men absolut inte avliva hunden. Grannens hund har lika mycket med det här att göra men ägaren har inte fått några konsekvenser. Det kunde lika gärna vara ett barn? Barnet skulle också skydda sig, ska man då avliva barnet? Absolut inte. Snälla hjälp! Vad har vi för rätt? Vad kan vi göra? Vi är redo på att göra allt.

• Svar på tråden Avliva hunden, HJÄLP!!!
  • Anonym (vivian)

Jag har tyvärr ingen kunskap i ämnet men jag rekommenderar dig att skriva på t.ex. vovve.net eller bukefalos.com, där flera seriösa hundmänniskor är aktiva. De kanske kan komma med råd om vad ni bör göra? Själv kan jag ju tycka att det låter som ett beslut ni måste kunna överklaga och ta till domstol.

• terfje

Tyvärr är det så att även om det var labradoren som sprang fram och det är lika mycket dennes fel så är problemet att din kompis hund är en pitbull.

Rasen har ett fruktansvärt rykte och får oftast skulden även om det inte är dennes fel.

• Dexter dot com

Har ni polisanmält händelsen och har ni varit hos veterinären och fått hundens skador dokumenterade? Polisen har rätt att göra en utvärdering av hunden och se om den är aggressiv eller ej men ska inte kunna avliva en hund som inte är aggressiv.

• Vickan I

Ngt stämmer inte här. Det måste fattas en himla massa information. Polisen kan inte handlägga och besluta i ett hundärende på en vecka. Det här är inget som skulle prioriteras öht. Särskilt då inte en människa ens skadats. Dessutom krävs mkt mer för att polisen ska få beslut om att avliva en hund. Krävs mer för att polisen ens ska få omhänderta och utreda hundens mentala status.

• Jasmin Karlsson
    Vickan I skrev 2016-04-23 06:43:05 följande:

Ngt stämmer inte här. Det måste fattas en himla massa information. Polisen kan inte handlägga och besluta i ett hundärende på en vecka. Det här är inget som skulle prioriteras öht. Särskilt då inte en människa ens skadats. Dessutom krävs mkt mer för att polisen ska få beslut om att avliva en hund. Krävs mer för att polisen ens ska få omhänderta och utreda hundens mentala status.

Håller med. Det står att det hände igår!? Har polisen omhändertagit hunden och gjort ett mentaltest? Här är en bra länk där man kan läsa mer om vad som kan hända i sådana här situationer: polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Informationsmaterial/Stockholm/Trycksaker/Folder%20till%20hund%C3%A4gare,webb.pdf
Svar på tråden Avliva hunden, HJÄLP!!!