• mammalovis

Hur fungerar valet av skola vid förskoleklass i er kommun?

Min dotter börjar i förskoleklassen till hösten och vi fick nyligen hem ett brev där vi får tacka ja eller nej till platsen på en viss skola? 

Hur fungerar det i er kommun? 

Det känns som att det fria skolvalet inte existerar efter den stora invandringen, utan barnet SKA gå i det område det tillhör. För vår del bor vi på fel sida gränsen så vi får 1,1-1,2 km upp till skolan jämfört med närmsta skolan mindre än 600 meter bort. Närmsta skolan ligger dessutom i princip på vägen till förskolan och mitt jobb plus att vi har ett barn till som behöver förskoleplats som troligen inte får på samma förskola eftersom vi inte har råd att vänta till augusti nästa år.

Om jag ska lämna min äldsta och vår äldsta gemensamma så blir det 3,9 km bara hemifrån till skolan (bilvägen) vidare till förskolan ... Lite närmre gångvägen. I höst som föräldraledig har jag åtminstone hämtningen i skolan, lämningen kanske sambon kan ta. 

• Svar på tråden Hur fungerar valet av skola vid förskoleklass i er kommun?
  • Vickan I

Fast skolorna tillämpar relativa närhetsprincipen. Vad har det med "invandrarbarn" att göra? I så fall att alla de barnen bor längre ifrån den skolan ni fick. Men det gäller ju svenska barn också.

• mammalovis
    Vickan I skrev 2016-04-20 13:49:03 följande:
    Fast skolorna tillämpar relativa närhetsprincipen. Vad har det med "invandrarbarn" att göra? I så fall att alla de barnen bor längre ifrån den skolan ni fick. Men det gäller ju svenska barn också.
    I början av 2015 stod det i tidningen att antalet barn hade ökat med 250 stycken på 2 år, vilket motsvar en hel skola eller rektorsområde menade chefen på barn- och utbildning och det var ju för ett år sedan, så alla skolor är knökfulla i stan. Förskolekön har skapat kaos.

Att det är 25-28 elever i en klass i t ex ettan, tvåan är inget konstigt. Så det handlar inte om någon närhetsprincip, utan om strikt uppgjorda skolområden av politiker för att lyckas med integreringen, men i praktiken fungerar det inte alls. På en skola ligger det på över 50% elever med annat modersmål och 10 nyanlända elever på 25 elever medan andra skolor kan ha 3 på 19 elever. Så det fria skolvalet sker i mån av plats och platserna finns kanske inte eller också vågar de inte säga ja till någon. Det finns elever som ser närmsta skolan, men tillhör en annan. Jag har en kompis som inte ville ha sitt barn på samma skola som hon själv jobbar, men blev nekad den andra skolan, skolorna ligger på likvärdigt avstånd.

Så därför vore det intressant om föräldrar får önska i någon annan del av landet.
  • mammalovis
    Carambolan skrev 2016-04-20 14:09:37 följande:
    Med då låter det ju som att ni får söka en plats, om jag förstod det rätt?
  • Vickan I

Fast att man ser skolan men får en annan kan ju ha just med närhetsprincipen att göra. Kanske inte närmast för just ditt barn, men blir lite närmare för ett att annat barn som bor ännu längre bort och får orimligt långt annars. Vi önskade och fick den skola vi ville nu i höstas, fast den inte hörde till vårt upptagningsområde egentligen. Men närmare för oss än den skolan vi hörde till. De tillämpade relativa närhetsprincipen så vi var oroliga över att andra barn skulle ha längre till den andra skolan än oss och få plats före oss på denna skola. Men gick bra tur nog. Dock har vi också en bit promenad mellan förskola och skola, men några år att kämpa. Sedan blir nästa oro om lillebror inte får plats på samma skola. Då blir det långt mellan innan storebror kan cykla själv.

• Carambolan
    mammalovis skrev 2016-04-20 19:15:18 följande:

Med då låter det ju som att ni får söka en plats, om jag förstod det rätt?

Ja, man får skicka in en lista över de man helst vill ha, men sen kan relativa närhetsprincipen göra att man ändå får en annan skola än man önskat eftersom närhet ger förtur och relativ närhet ger ännu mer förtur.
  • mammalovis
    Carambolan skrev 2016-04-20 20:12:09 följande:
    Ja, man får skicka in en lista över de man helst vill ha, men sen kan relativa närhetsprincipen göra att man ändå får en annan skola än man önskat eftersom närhet ger förtur och relativ närhet ger ännu mer förtur.

Men då får ni ju göra ett aktivt val, att det inte alltid utfaller till ens fördel är ju en annan sak. Så har vi vid förskolestart, men inte vad gäller skolan och då finns det ju ändå 4 skolor inne i tätorten.

Idag har jag försökt nå chefen på BU då medborgarkontoret bara hade en karta med förskolorna utmärkta, så vi kan se hur områdena ser ut.

Svar på tråden Hur fungerar valet av skola vid förskoleklass i er kommun?