• DKD

Min ettåring vaknar tidigt

Hej,

Har en flicka som precis fyllt 1 år. Hon sover ca 2 timmar på dagen mellan ca 1030-1230. På kvällen lägger vi henne kl 20 men då har hon varit jättetrött sen typ 18. Ändå vaknar hon lite för tidigt på morgarna. Ibland vaknar hon 0600-0630 och det är väl helt okej men ofta blir den mellan 0500-0600 och det känns lite väl tidigt. Några tips på hur vi kan ändra på detta så att hon sover liiite längre? Tänker att vi ändå lägger henne rätt sent och då är hon helt slut men det verkar ju inte hjälpa. Och två timmar på dagen verkar hon behöva. Många lägger sina barn 1830-1900, kanske ologiskt men sover hon bättre om vi lägger henne tidigare?

• Svar på tråden Min ettåring vaknar tidigt
  • Malla1

Är nog svårt att få ett barn att sova längre, jag har en 4 åring som vaknar mellan 04,30-05,30 varje morgon och det har hon alltid gjort, hon somnar mellan 18-19 på kvällen och det spelar ingen roll om jag lyckas hålla henne vaken längre hon går upp lika tidigt ändå.

• Flex

Försök skjuta fram middagsluren kanske? Då blir hon piggare lite senare på eftermiddagen.

Så gjorde jag med våran, nu snart 14 månaders kille. Han ville också sova vid typ 10-11 men jag har fått det till 12-14. Sedan lägger vi honom kl.19 och han vaknar mellan 07.00-08.00.

Men det är bara senaste månaderna vi fått till det så här bra med sömnen, innan ville han ha ersättning vid kl.04-05. Vi slutade med det helt plötsligt och han vande sig fort. Han sover i egen säng i sitt rum, det har han gjort länge nu eftersom vi bara väcker varandra annars. Funkar bra hittills i alla fall!

• Birgitta02

Mina vaknade också vid 5-tiden långt upp i 4-5 årsåldern. De lade sig vid 20.00. Jag tror de delvis skapar sina egna rytmer. Svårt att både få en barnfri kväll och sovmorgon. Man får nog välja. Och nu när det blir ljust på morgonen är det nog ingen idé att försöka vända. Annars kan det kanske vara idé att lägga vid 22.00 och hoppas att hon sover längre.

Jag skulle kanske rekommendera två sovstunder dagtid. En timme mellan 11-12 och en halvtimme vid 16-16.30. Under förutsättning att hon verkligen är trött. Men det kräver också att ni väcker henne. Vilket kan vara jobbigt bara det.

Och inget säger att något av det jag skriver ovan skulle hjälpa. Barn och rytm är verkligen en hel vetenskap.

För min del accepterade jag att ungarna vaknade jättetidigt. Så jag började dagen då faktiskt. Välling till dom och kaffe för mig.

• Ellie

Mitt äldsta barn har alltid vaknat 05-06 (hon är 4 nu). Hon somnar vid 19 på kvällen, men när hon var yngre somnade hon redan kl 18 eller ibland 17. Och sov då 12 timmar, vilket hon behövde. Lade jag henne senare så vaknade hon ändå kl 05.

Jag tycker att du kan prova med att lägga dottern redan kl 18 då hon är jättetrött. Hon sover säkert till samma tid på morgonen, men är piggare på dagen. Att du håller henne uppe längre på kvällen tror jag inte spelar någon roll för när hon vaknar på morgonen. Tyvärr verkar vissa barn vara utpräglade morgonmänniskor :)

• viseversa

Det är så med barn. Vissa vaknar tidigt och vissa sover längre på morgonen. Bara att stå ut.

• MyDestiny

Min son är 1,5 och vaknar kl 05.30-06 vare sig vi lägger honom kl 18.30 eller 21. Sover 1,5-2 Tim på dagen. Oftast nattar vi 18.30-19 då han visar tecken på trötthet.
    Så det är nog bara att acceptera att vissa barn är morgonpigga.

Svar på tråden Min ettåring vaknar tidigt