• Dina1

Båda föräldrar arbetar natt. Hur??

Hej!

Jag och min man planerar barn. Vi båda jobbar natt, jag 75% och han 100%. Jag har funderat fram och tillbaka på hur man löser detta men verkar inte gå.. vi arbetar båda 2 samtidigt max 2 dagar i veckan. Dessa 2 dagar hade ju barnet behövt vara på nattdagis..men sen då? Vi kan ju inte ligga och sova med ett barn hemma..

Någon som har en lösning på detta problem?

• Svar på tråden Båda föräldrar arbetar natt. Hur??
  • modsey

Med natt dagis går det men kanske är det inte optimalt ändå. Det bästa är troligen att er av er byter arbetstider.

• Fru Ve

Jag arbetar natt och måste ibland på helger sova dagtid fast min man är hemma med barnen. Det går om jag har öronproppar och låser in mig i sovrummet. Beror ju på hur man bor också. Det blir ju att den andra föräldern som är hemma med barnet måste ta ansvar för att barnet inte stör den sovande för mycket. Knepigt under föräldraledigheten om barnet är väldigt litet, man kan ju knappast be en bebis att inte skrika. Men med större barn kan man ju be dem vara lite tysta och/eller försöka åka iväg med dem på dagen eller vara ute så mycket som möjligt. Jag tycker i vårt fall att det fungerar bra. Men som sagt det beror på hur man bor. Vi har ett stort hus så jag måste inte vara på samma våning som övriga. Bor man i en liten lägenhet så är det knepigare.

• Fru Ve

När man har barn har man rätt att gå ner till 75 % också. Så pappan kan gå ner i tid. Det kanske gör att ni kan saxa era arbetstider och inte jobba samma nätter. Eller så byter en av er arbete sen efter föräldraledigheten. Det låter onekligen lite krångligt att båda är nattjobbare. Funkar däremot utmärkt med natt och småbarn tycker jag, bara man har en partner som jobbar dag.

• Kim Possible

Har ni råd att ta in en barnflicka/aupair under dessa dagar/nätter, som kan sova hos er samt hämta/ lämna på förskolan? Är de så få nätter kanske det kan vara värt.

• Callo
    Linnis92 skrev 2016-04-19 05:32:14 följande:

Ett alternativ kanske skulle vara en dagmamma? Dom kanske är lite mer flexibla Vad det gäller tiderna.

Vet Att jag gick hos dagmamma när min mamma hade lite svårt att få ihop det och vi sov även där regelbundet. Visserligen var detta -94,95 men kanske inte är så stora förändringar.

Det är kösystem till familjedaghem (dagmamma), precis som till förskola. Bara för att de tar emot barn i sitt hem betyder det inte att de kan vara mer flexibla. De har sina arbetstider som vilken annan anställd på förskola som helst. Sen att föräldrar tenderar utnyttja dem ("jag blir lite sen idag "," och idag igen") är en annan femma.
  • Trippelmamma76

Kanske ts jobb går att kombinera med barn. Men man kan ju inte räkna med att man kan jobba hur som helst som förälder. Om båda är piloter som är ute en vecka i streck så blir det knepigt, eller om MSN arbetar på kryssningsfartyg etc... Vill man ha familj så får man ju anpassa resten av livet (inkl tex bostad) till detta.

• Dina1

Tack för era svar. Självklart förstår jag att det "lättaste" är att en av oss börjar jobba dag. Jag ville först höra om det fanns andra lösningar. Men det verkar i princip omöjligt att båda arbetar natt..tyvärr.

• Callo
    Trippelmamma76 skrev 2016-04-19 18:11:40 följande:

Kanske ts jobb går att kombinera med barn. Men man kan ju inte räkna med att man kan jobba hur som helst som förälder. Om båda är piloter som är ute en vecka i streck så blir det knepigt, eller om MSN arbetar på kryssningsfartyg etc... Vill man ha familj så får man ju anpassa resten av livet (inkl tex bostad) till detta.

Fast nu handlar det inte om att båda är piloter och borta från hemmet 1 v i taget, eller kryssningsfartyg. I detta fallet gäller det max 2 dgr/vecka, och det borde absolut gå att lösa (beror kanske på i vilken kommun man bor givetvis). Tänk på alla som är läkare/sjuksköterskor och har familj. Sen håller jag så klart med om att det handlar om hur man vill att ens barn ska ha det under dagen (sova borta eller i hemmet tex). Går det att ändra arbetstider så känns ju det som ett självklart val.
  • mammalovis
    Dina1 skrev 2016-04-19 20:48:00 följande:
    Tack för era svar. Självklart förstår jag att det "lättaste" är att en av oss börjar jobba dag. Jag ville först höra om det fanns andra lösningar. Men det verkar i princip omöjligt att båda arbetar natt..tyvärr.
    För det första får ni ju kolla att det finns nattis i er kommun, det är inget krav att ha.

Sedan går väl allt. Frågan är väl mer hur mycket tid ni vill ha med barnet. Jobbar man natt är man ju oftast ledig mer på dagtid och kan saxa föräldraledigheten längre om jag förstått det rätt på ett par där en jobbar dag och den andre natt då nattjobbaren ändå är ledig så mycket på dagtid.

På nattis har de ju regler för när barnet tidigast får hämtas/lämnas. Farmor jobbar på nattis och de har barn som knappt träffar sina föräldrar vid långhelger då föräldrarna som inte firar jul passar på att jobba extra. Jag tror de får hämta vid 7 och lämna vid 19.30 typ.
  • Dina1
    mammalovis skrev 2016-04-19 21:42:39 följande:

För det första får ni ju kolla att det finns nattis i er kommun, det är inget krav att ha.

Sedan går väl allt. Frågan är väl mer hur mycket tid ni vill ha med barnet. Jobbar man natt är man ju oftast ledig mer på dagtid och kan saxa föräldraledigheten längre om jag förstått det rätt på ett par där en jobbar dag och den andre natt då nattjobbaren ändå är ledig så mycket på dagtid.

På nattis har de ju regler för när barnet tidigast får hämtas/lämnas. Farmor jobbar på nattis och de har barn som knappt träffar sina föräldrar vid långhelger då föräldrarna som inte firar jul passar på att jobba extra. Jag tror de får hämta vid 7 och lämna vid 19.30 typ.

Jag kollade upp och de har nattdagis i vår kommun. Ja det stämmer att vi är lediga mer än "dagarbetare". Min man jobbar 5 på raden och ledig 5 på raden. Jag är vissa veckor ledig 5 dagar och andra 4. Det händer mellan 0-2 ggr i veckan att vi jobbar samtidigt. Jag tror att det finns möjlughet för mig att justera så att vi aldrig jobbar ihop, men det är svårt att veta när jag inte frågat.

Jag har en fråga till: Kan man jobba natt som gravid? Eller skulle det påverka barnet negativt på något sätt? Jag själv är en nattmänniska och tror att jag själv hade mått bäst av att fortsätta med natt under graviditeten. Jag är som en zombie när jag jobbar dag..
  • malle88
    Dina1 skrev 2016-04-20 02:16:28 följande:

Jag kollade upp och de har nattdagis i vår kommun. Ja det stämmer att vi är lediga mer än "dagarbetare". Min man jobbar 5 på raden och ledig 5 på raden. Jag är vissa veckor ledig 5 dagar och andra 4. Det händer mellan 0-2 ggr i veckan att vi jobbar samtidigt. Jag tror att det finns möjlughet för mig att justera så att vi aldrig jobbar ihop, men det är svårt att veta när jag inte frågat.

Jag har en fråga till: Kan man jobba natt som gravid? Eller skulle det påverka barnet negativt på något sätt? Jag själv är en nattmänniska och tror att jag själv hade mått bäst av att fortsätta med natt under graviditeten. Jag är som en zombie när jag jobbar dag..

Om du mår bra av att jobba natt ska du göra det som gravid, det sa läkaren till mig. Själv sjukskrevs jag från alla nätter medan min kollega gick över och jobbade enbart natt som gravid (treskift egentligen ). Hon klarade inte av att gå upp på morgonen.
  • straw2008

Jag anser faktiskt att ni båda bör ta dagjobb, era barn kommre behöva er på nätterna. 
    Det som blir annars är ju att det blir så väldigt mkt oregelbundna tider för alla, den som jobbar dag kommer förmodligen få dra hela "hemmalasset" 

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Jag anser faktiskt att ni båda bör ta dagjobb, era barn kommre behöva er på nätterna. 
    Det som blir annars är ju att det blir så väldigt mkt oregelbundna tider för alla, den som jobbar dag kommer förmodligen få dra hela "hemmalasset" 

I kinamockaskogen.....
  • Holma
    straw2008 skrev 2016-04-20 14:50:48 följande:

I kinamockaskogen.....
    Jag jobbar natt o min man går dagtid o det funkar kanon , jag gör mera hemma än han då jag är hemma mera då man har mycket lediga dagar när man jobbar enbart natt
  • Holma
    meemelii skrev 2016-04-20 15:03:22 följande:

Personligen hade jag försökt få ett dagtidsjobb innan jag skaffade barn.

Att jobba natt med små barn är super tycker jag , mycket ledighet med barnen
  • Dina1
    straw2008 skrev 2016-04-20 14:50:48 följande:

Jag håller inte alls med. För mig vore det ultimata att en jobbar natt och en dag. Tror inte ni dagarbetare förstår hur mycket man är ledig som nattarbetare. Min man är ledig 5 dagar på raken. Hur många hundraprocentare kan säga det? Hade snarare blivit min man som fått dra största lasset och fått mest tid med barnet.

Dessutom sover barnet när han jobbar och precis kommit från dagis när han vaknar. När han åker till jobb går barnet och lägger dig. Så du har nog fått det om bakfoten. När den ena jobbar natt och andra dag får nattarbetaren definitivt mer tid med barnet.
  • Fru Ve

Jag tycker också det är toppen med nattjobb + småbarn. Barnen är främsta anledningen till att jag jobbar natt och inte dag. Precis som ni skriver, man har massor med mer ledighet och får ändå ihop ekonomin. Jag arbetar 87 %, får ut pengar som mer än en heltidslön på dagen. Jobbar t.ex. en kväll, sedan fyra nätter, därefter ledig en hel vecka. Ibland under den veckan har jag ett kvällsskift, ibland inte. Så rullar det på hela tiden. Varannan vecka är min son minimalt på dagis. Så att man borde byta till dagjobb p.g.a. barnen förstår jag inte, skulle bara innebära mer dagistid för min son.

Svar på tråden Båda föräldrar arbetar natt. Hur??