Vad räknas som gåva?
Hej!
Jag och min make ska skilja oss och gör en bodelning just nu. Vi väntar på att huset ska värderas och vi diskuterar om vi ska ha bilen varann vecka precis som med barnen.
Vi har även en gammal klippansoffa i skinn som är ca 14 år (som min make menar är en klassiker och därför är värd mycket, men han säger inte hur mycket han tror) och en tresitssoffa från Mio med divan och fotpall som är ca 4 år. Jag såg att en klippansoffa i skinn såldes på Blocket för 1000kr, den var orange och vår är svart.
Liknande soffor som vår Miosoffa säljs för ca 7000kr på Blocket. Jag anser att våra soffor inte är lika mycket värda och det är ju tydligt när man tittar på blocket. Vi vill båda ha den stora soffan.
1 Har jag rätt när jag menar att sofforna inte har lika värde? Det bästa vore att sälja klippansoffan och att jag får 7000kr i handen plus halva pengarna av försäljningen av klippansoffan.
2 Vad räknas som gåva? Ska det vara saker som har emotionell knytning till en person? Kan man räkna pengar som gåva? En matta som någon fått i studentpresent? Kan man räkna en sak som gåva för att man betalat den med födelsedagspengar? Jag förstår att man räknar smycken och kläder som gåva men kan man t ex räkna en dammsugare som gåva? En cykel?
3 Vi har satt bodelningsdatum till 1 maj men jag tror inte vi hinner bli överens tills dess. Vi känner oss jättestressade. Kan man sätta brytdatumet innan bodelningen? Detta för att hinna lösa tvisten med bilen och sofforna t ex. Jag tycker själv det blir konstigt. Blir det som två bodelningar då? En med tillgångar och sen en med soffan och bilen? Jag är så förvirrad och trött på det här.