• Mammamia1

Vad räknas som gåva?

Hej!

Jag och min make ska skilja oss och gör en bodelning just nu. Vi väntar på att huset ska värderas och vi diskuterar om vi ska ha bilen varann vecka precis som med barnen.

Vi har även en gammal klippansoffa i skinn som är ca 14 år (som min make menar är en klassiker och därför är värd mycket, men han säger inte hur mycket han tror) och en tresitssoffa från Mio med divan och fotpall som är ca 4 år. Jag såg att en klippansoffa i skinn såldes på Blocket för 1000kr, den var orange och vår är svart.
    Liknande soffor som vår Miosoffa säljs för ca 7000kr på Blocket. Jag anser att våra soffor inte är lika mycket värda och det är ju tydligt när man tittar på blocket. Vi vill båda ha den stora soffan.
    1 Har jag rätt när jag menar att sofforna inte har lika värde? Det bästa vore att sälja klippansoffan och att jag får 7000kr i handen plus halva pengarna av försäljningen av klippansoffan.

2 Vad räknas som gåva? Ska det vara saker som har emotionell knytning till en person? Kan man räkna pengar som gåva? En matta som någon fått i studentpresent? Kan man räkna en sak som gåva för att man betalat den med födelsedagspengar? Jag förstår att man räknar smycken och kläder som gåva men kan man t ex räkna en dammsugare som gåva? En cykel?

3 Vi har satt bodelningsdatum till 1 maj men jag tror inte vi hinner bli överens tills dess. Vi känner oss jättestressade. Kan man sätta brytdatumet innan bodelningen?  Detta för att hinna lösa tvisten med bilen och sofforna t ex. Jag tycker själv det blir konstigt. Blir det som två bodelningar då? En med tillgångar och sen en med soffan och bilen? Jag är så förvirrad och trött på det här.

• Svar på tråden Vad räknas som gåva?
  • sportpappa

1. Ni får komma på ett sätt att avgöra vad sofforna är värda som ni båda kan gå med på. Om ni inte kommer överens så får ni sälja det som båda vill ha. Lägg ut på Blocket. Låt en bulvan köpa soffan genom att lägga sig på samma pris som högsta budgivaren sen får den som mest vill ha soffan köpa loss den av bulvanen.

2. Allt som är gåvor går att räkna som gåvor. Gåvor ingår i bodelningen så länge det inte går att bevisa att det är enskild egendom genom ett gåvobrev eller dylikt.

• Bolaget
    Mammamia1 skrev 2016-04-17 15:24:30 följande:
    3 Vi har satt bodelningsdatum till 1 maj men jag tror inte vi hinner bli överens tills dess. Vi känner oss jättestressade. Kan man sätta brytdatumet innan bodelningen?  Detta för att hinna lösa tvisten med bilen och sofforna t ex. Jag tycker själv det blir konstigt. Blir det som två bodelningar då? En med tillgångar och sen en med soffan och bilen? Jag är så förvirrad och trött på det här.
    Brytdatum är det datum när ni lämnade in ansökan om skillsmässa så med tanke på det finns ju ingen anledning att känna sig stressade för själva bodelningen. 
  • snedtak
    Mammamia1 skrev 2016-04-17 15:24:30 följande:
    Vi har även en gammal klippansoffa i skinn som är ca 14 år (som min make menar är en klassiker och därför är värd mycket, men han säger inte hur mycket han tror) och en tresitssoffa från Mio med divan och fotpall som är ca 4 år. Jag såg att en klippansoffa i skinn såldes på Blocket för 1000kr, den var orange och vår är svart.
    Liknande soffor som vår Miosoffa säljs för ca 7000kr på Blocket. Jag anser att våra soffor inte är lika mycket värda och det är ju tydligt när man tittar på blocket. Vi vill båda ha den stora soffan.
    1 Har jag rätt när jag menar att sofforna inte har lika värde? Det bästa vore att sälja klippansoffan och att jag får 7000kr i handen plus halva pengarna av försäljningen av klippansoffan.
    Här tänker du nog lite fel. Om ni äger båda sofforna tillsammans och han ska få Mio-soffan, så äger han redan halva och ska betala 3500 kr till dig för andra halvan.
  • Mammamia1

Tack för svaren!
    Bodelningen är snart klar och borde komma i posten nästa vecka. Sofforna är inte lösta än men  däremot hur vi gör med bilen. Det stämmer ju att vi äger halva sofforna var och därmed 3500 kr var på Miosoffan. Vi har gjort en speciallösning där min man har gett mig en viss summa pengar i utbyte mot att han får behålla vissa saker som t ex stereon och grillen. Dit jag flyttar behöver jag ingen grill och det är ok att han behåller stereon.

Just nu är jag mer fokuserad på att hitta en bostadsrätt vilket är lättare sagt än gjort. 

Svar på tråden Vad räknas som gåva?