• Spinnaren

Rädd att sluta med Lutinus

Hej! Lite rädd att sluta med lutinus. Hur länge fick ni ta lutinus efter positivt test..? Någon?

• Svar på tråden Rädd att sluta med Lutinus
  • IVFtjejer

Jag skulle ta i totalt 6 veckor från och med ägg återföring men stod bara ut i 3 veckor, det var så kladdigt :(

• Jag är bara jag

Vid vanlig IVF är det nästan överkurs redan från början. De klämmer i med både antal och veckor man ska ta så du kan lugnt sluta.

• Spinnaren

Instruktionen är att ta 3ggr om dagen 1 vecka efter testet och sedan sluta helt. Gör väl som jag är tillsagd och hoppas allt går bra såklart

• Jag är bara jag

Ja,nästan alla gör så och det går bra och går det inte bra beror det ändå inte på progesteronet. Lycka till!

• Ingrediensen

Fast det är stor skillnad i ordinationen om det gäller FET i stimulerad cykel. Då har inte kroppen egen hormonproduktion på det sätt som vid IVF eller ostimulerad FET, så då ska man ta progesteron länge.

Så följ ordinationen någorlunda iaf!

• Gingerpool

Jag tyckte också det kändes oroligt att sluta och min läkare sa bara att det var helt okej att fasa ut det under en vecka eller så. Började att bara ta två per dygn (skönt att slippa den där på dagen på arbetstid) och sen bara innan sängdags innan jag slutade helt.

• cameleon

När jag gjorde FET sist och lyckades så tog jag Lutinus fram till jag var i vecka 7 eller 8.. Jag småblödde av dom hela tiden, det var sjukt jobbigt så jag slutade med dom någon vecka tidigare än rekommenderat, mitt psyke pallade inte att ta dom längre.

Jag var inte orolig för att sluta med Lutinus men däremot sluta med Progynon, läste att flera fått blödningar efter det.
    Nu vet jag inte om det berodde på det men en eller två dagar efter jag slutat krystade jag ut en blodig klump i någon slags hinna på 5-6 cm, var bombsäker på att det var missfall men tack och lov var det inte det. Det var bara klumpen som kom ut, inget rinnande blod alls, hade inte ont heller.

• M-E

Hej! Vet inte om detta kanske är inaktuellt ett par dagar såhär inefterhand, men när jag ringde och meddelade vår ivf klinik om positivt resultat och frågade om lutinus (vilket jag tagit 3ggr/dagen i 15 dagar) sa hon att efter man plussat ska kroppen producera eget progesteron. Att tillsätta progesteron (lutinus) är "som att använda både livrem och hängslen" men hon sa att om jag ville, kunde jag fortsätta med lutinus 1ggn/dagen tills dom tog slut, (men var nog mest för att jag inte skulle bli stissig ;P) är alltid läskigt att ändra på något som man vet funkar, när det ännu är så känsligt..

Dock tycker jag alltid ni ska fråga bm, för antar att olika kliniker har olika protokoll och IOM alla undersökningar och prover som görs har ju kliniken bäst koll på era värden osv.. :) lycka till!

• Cia33

Stor skillnad i ordinationen. Jag ska bara ta lutinusen fram till testdag vilket är totalt tre veckor efter äggplock. Inget därefter.

• alisonivy

Hej tjejer!

Jag heter Nadia och pluggar till journalist, och ska göra ett kort radioreportage om IVF. Jag bor i Göteborg och gick själv igenom hormonbehandlingar för ett par år sedan, så det är ett ämne jag verkligen brinner för.
    Nu söker jag någon som kan tänka sig att berätta om sin resa, sin behandling osv. Du ska kunna träffas i Göteborg nu på måndag 18 april (kort varsel från skolan) och ta en fika eller gå en promenad, eller så kommer jag gärna till din arbetsplats. 
    Det är ett skolarbete, så det kommer inte att läggas ut någonstans, utan det är bara mina klasskompisar och lärare som kommer höra det.

Vore väldigt tacksam om någon ville dela med sig! 
    Maila gärna [email protected] om du är intresserad eller vill veta mer.

Mvh
    Nadia

Svar på tråden Rädd att sluta med Lutinus