Anonym (kommunikation) skrev 2016-04-13 17:44:53 följande:
För att barnet är deras gemensamma även om de gått isär. Har man en bra relation, trots att man skiljts åt, så är det ju vanligt att göra så: att kommunicera om och kring sitt/sina barn.
Om jag träffar en ny och dennes uppfostran/beteende med mitt barn går mot mina värderingar så pratar jag självklart med honom, liksom jag är öppen att mitt ex tar ett snack med oss om att denne har funderingar om hur en eventuell ny partner gör eller säger i relation till barnet.
"Pappans kvinna har väl själv rätt att ge barnet hur mycket eller lite hon vill och överhuvudtaget göra vad hon vill." Det håller jag verkligen inte med om, utifrån ovan.
Att gemensamt med barnets andra förälder, alltså sitt ex, diskutera barnets uppfostran är sunt och bra för barnet. Däremot är man fri att så klart att ha sina egna regler i sitt hem. Men ingenstans i TS framstår det som om hon och pappan skulle vara i konflikt om värderingar eller att hon inte har förtroende för den nya, men att hon däremot tänker att ge och köpa massor till barnet kan missgynna barnet i längden och dess utveckling mot sådana värderingar man hoppas överföra på sitt barn. Det kan man och bör man enligt mig prata om med barnets andra förälder.
Det är inte kommunikation om/kring barnet utan i detta fall är det åsikter om att pappans nya kvinna köper presenter till barnet.
Jag är av åsikten av att man som separerad förälder får acceptera att vissa saker (typ vem ens ex träffar) inte är något som man själv ska tro att man ska bry sig om eller ha något att säga till om.
Min sambo är ganska bra där. Han lägger sig inte i angelägenheter hemma hos hans ex, eftersom han inte vill att hon ska tro att hon kan komma och ha åsikter om hur vi lägger upp vårt liv här hemma.
Självklart har en vuxen människa rätt att ge barnet hur mycket eller lite hen vill. Hade det varit samma problem om det varit en mor/farförälder som "skämt bort" barnet mot om det är pappans nya? Sticker det lite i ögonen, eller?
Barnets uppfostran kan diskuteras av föräldrarna men jag anser inte att presentgirande från utomstående har med uppfostran att göra. Blir barnet en extremt bortskämd person för att pappans partner ger barnets presenter så är det knappast pappans partners fel att det blev så utan snarare barnets föräldrar som inte uppfostrade barnet tillräckligt.