• Anonym (Ts)

Pappans nya ger dottern allt hon pekar på!

Har en 10 årig dotter.

Jag och pappan lever åtskilda sen många år tillbaka. Jag har en ny och biopappan har en flickvän sen ca 1 år tillbaka.

Dottern tycker jättemycket om pappans tjej och tvärtom verkar det som.

Mitt "problem" är kanske löjligt... Men

Pappans flickvän ger dottern saker och presenter nästan varje gång hon träffar dottern.

Kläder, smycken, leksaker, biobiljetter m.m. Det här är naturligtvis jättegulligt och fint men jag känner mig lite smått irriterad. Förklaring till det är just att jag vill och försöker lära min dotter att man inte kan bli serverad allt på ett guldfat genom att få massa saker varje vecka.

Självklart ger jag också dottern presenter och saker då och då men upplever att det är för mycket av pappans tjej helt enkelt.

Man kan visa att man tycker om någon utan att behöva ge massa presenter varje helg när man träffas.

Hur kan jag lägga fram det utan att det missuppfattas?

• Svar på tråden Pappans nya ger dottern allt hon pekar på!
  • Brumma
    GiselleToretto skrev 2016-04-12 16:19:42 följande:

Min farfar bjöd mig på restaurang minst en gång i veckan under min barndom. Efter restaurangen så gick vi alltid till BR eller någon annan butik där jag fick välja och vraka, fick en massa presenter titt som tätt. Mina föräldrar sa till han många gånger att lugna ner sig helt enkelt för att jag inte skulle bli en bortskämd unge, men också så att jag inte skulle börja förvänta mig det av honom, vilket jag faktiskt dessvärre gjorde till slut.

Dom som säger att det handlar om svartsjuka fattar ju nada. Det handlar om att det är TS uppgift som förälder att uppfostra hennes barn och därmed kanske säga ifrån när hon tycker att något blir för mycket:) snarare ni bonusmammor som alltid är svartis

Och där gör du exakt samma sak...

Drar folk över en gräns.

Förlåt men varför måste det vara "bonusmammor gör si och biomammor gör så"?

Vad är det - två inlägg som nämnt svartsjuka? Resten av bonusmammornas inlägg, sållar du bort dem eller skiter du i det som skrivs för att det inte passar din mall?
  • GiselleToretto
    Brumma skrev 2016-04-12 16:56:00 följande:

Och där gör du exakt samma sak...

Drar folk över en gräns.

Förlåt men varför måste det vara "bonusmammor gör si och biomammor gör så"?

Vad är det - två inlägg som nämnt svartsjuka? Resten av bonusmammornas inlägg, sållar du bort dem eller skiter du i det som skrivs för att det inte passar din mall?

Skrev nog det där med svartsjuka "in the spur moment" så att säga. Håller inte med om det sista jag skrev, utan störde mig nog på att se det. Känns ju alltid att när det är ett problem med biomammor så är dom bara svartsjuka.. Blir så less
  • Brumma
    GiselleToretto skrev 2016-04-12 17:01:19 följande:

Skrev nog det där med svartsjuka "in the spur moment" så att säga. Håller inte med om det sista jag skrev, utan störde mig nog på att se det. Känns ju alltid att när det är ett problem med biomammor så är dom bara svartsjuka.. Blir så less

Och jag - som bonusmamma - ser ofta att bonusmammor får slängt i ansiktet " du är bara svartsjuk" så fort man nämner ngt negativt om biomamman. Båda "sidor" har lite väl lätt för att slänga ur sig saker och klumpa ihop.

Tycker att det glöms att det faktiskt är människor med olika åsikter, olika förutsättningar och som är i väldigt olika relationer och konstellationer med både förälder, ex och barn.

Men jag fattar att man blir less ibland och att saker hoppar ur munnen utan riktig tanke bakom :) Been there done that liksom :D

Men det vore nog faktiskt mer givande diskussioner om man svarade på åsikter och frågor här som skrivna av människor, inte av biosar o bonusar ;)
  • Anonym (tyu)

Jag tror det är viktigt att inte klampa in och klaga. Kan inte du och pappan och ev bonusföräldrar också och diskutera och sätta upp ramar för månadspeng. Då blir det naturligt att prata om vad barnen ska få utöver det på ett förutsättningslöst sätt.

• Anonym (Konstig)
    Anonym (--) skrev 2016-04-12 15:35:03 följande:

Jag förstår dig. Barn behöver lära sig att saker och nöjen inte trillar ner i knäna på dem ständigt och jämt. Bonusmorsan kanske oxå borde tänka på vad som händer med deras relation när hon tröttnar på att ösa prylar över tjejen.

Det tycker jag för övrigt alla föräldrar ska göra. Ni tror att ni är snälla när ni skämmer bort era barn, men hur kommer dom reagera när de är vuxna och själva ska stå för alla sina aktiviteter och nöjen och inte har råd? Snacka om trist reallity check. Eller ska ni fortsätta betala för dom då också?

Samtidigt som att eftersom att dom inte kommer att ha råd till att göra det senare så får dom passa på medans dom kan? " nej du får inte börja rida nu för när du är vuxen kommer inte du ha råd" Öhm?
  • ungbrunett

Låt henne va och låt henne göra vad hon vill. Sköt ditt med barnet när barnet är hos dig och låt de sköta sitt. Det finns inget som du kan eller ska göra åt detta. Du kan inte bestämma vad en annan människa ska eller inte ska göra.

• ungbrunett
    Anonym (Vienna) skrev 2016-04-12 10:50:53 följande:

Men precis!

Snacka om att göra ett problem av precis ALLT! Givetvis kommer inte enbart pappans flickväns sätt att prägla hur dottern blir och har för värderingar...... det är som att man skulle låsa in sitt barn mot alla som har en annan personlighet än en själv för man vill inte att ens barn skall bli någon annan och få en annan syn än en själv......suck. 

Den dagen flickan mår dåligt, då kan man gå in och prata hur man skall lösa situationen med den andre föräldern.....

Håller med om att det ibland görs problem av icke-problem som detta. Självklart kommer en ny partner ha inverkan på barnets liv och det måste föräldrar acceptera. Det går inte att sitta och ha åsikter om vad den nya partnern ska eller inte sa göra. Man får acceptera att barnet inte är hos en hela tiden och att andra människor är inblandade i barnets liv. Föräldrar som håller på som Ts måste sluta styra och ställa. Man kan tycka vad man vill, men sånt får stanna vid tyckande. Livet cirkulerar inte kring just en människas barn. Inte ens om man är bonusförälder.. suck.
  • Anonym (--)
    Anonym (Konstig) skrev 2016-04-12 22:04:08 följande:

Samtidigt som att eftersom att dom inte kommer att ha råd till att göra det senare så får dom passa på medans dom kan? " nej du får inte börja rida nu för när du är vuxen kommer inte du ha råd" Öhm?

Nyanserat. Jag sa skämma bort, inte låta barnet göra meningsfula aktiviteter där dom även lär sig ansvarstagande.
  • Anonym (1)

mamman pratar med pappan. Han kanske inte ens märker att det är så att hans nya överöser med presenter? Han kanske inte reflekterat över det så som TS gör utan bara tänkt det är snällt. Nog måste man kunna få ta uppfrågan i af, utan att folk ska gå i taket? 
    Antingen inser pappan att det kanske blivit för mkt och pratar med sin nya,eller så anser han det är helt ok och då är det som det är.

• Anonym (lilla grodan)

Beroende på hur din relation är till pappan skulle jag nämnt det lite försiktigt, att du känner oro över att dottern blir lite för bortskämd och vad du är rädd att det ska leda till. Kanske känner han likadant om han tänker efter.

Annars, släpp det. Jag tror inte det är värt att bråka om. Min svärfar "skämde bort" sina barn med dyra presenter och leksaker hela deras uppväxt, för att kompensera för att han var en frånvarande pappa som jobbade borta i veckor/månader åt gången och missade typ hela deras uppväxt. Uppenbart för en vuxen, och de där barnen blev ju också vuxna tillslut. De har alla fått sina mödrars sundare inställning till pengar, presenter, prioritering och värdegrunder. Min mans starkaste ställningstagande när han blev pappa var att aldrig bli som sin egen.
    Så länge du fortsätter som du gör kommer din dotter lära sig av dig det du vill att hon ska lära sig. Oavsett hur andra gör. 

• Anonym (kommunikation)

Jag tycker du kan lyfta frågan med ditt ex, och göra det på ett öppet och lyhört sätt. jagt ycker du ska öppna det samtalet att handla om värderingar och uppfostran och att du verkligen inte vill att dottern ska bli bortskämd och förvänta sig presenter jämt. Beröm också exets nya och berätta hur mycket dut ycker om att hon har en så fin relation med din dotter, osv. Sen tycker jag du kan säga att du funderar på detta att dottern får så mycket presenter av exets nya, att du tänker att det blir för mycket och fråga vad ex.et tycker?

Förhoppningsvis leder det till att ex.et funderar vad han tycker om det och presentinköpen kanske minskar...

• ungbrunett

Varför pratar flera om att mamman ska prata med pappan som sedan ska bestämma hur de ska göra med detta? Pappans kvinna har väl själv rätt att ge barnet hur mycket eller lite hon vill och överhuvudtaget göra vad hon vill. Varför ska mamman berätta för pappans kvinna vad hon ska eller inte ska göra? Mamman får väl uppfostra barnet hur det vill, men hon kan inte komma och bestämma hur varken pappan eller hans partner ska agera. 

• smulpaj01
    Myling skrev 2016-04-12 16:12:14 följande:

Ja det låter fruktansvärt irriterande. Min dotters farmor är åt det hållet.

Jobbigt att vara svartsjuk på farmor
  • Anonym (kommunikation)
    ungbrunett skrev 2016-04-13 16:54:30 följande:

Varför pratar flera om att mamman ska prata med pappan som sedan ska bestämma hur de ska göra med detta? Pappans kvinna har väl själv rätt att ge barnet hur mycket eller lite hon vill och överhuvudtaget göra vad hon vill. Varför ska mamman berätta för pappans kvinna vad hon ska eller inte ska göra? Mamman får väl uppfostra barnet hur det vill, men hon kan inte komma och bestämma hur varken pappan eller hans partner ska agera. 

För att barnet är deras gemensamma även om de gått isär. Har man en bra relation, trots att man skiljts åt, så är det ju vanligt att göra så: att kommunicera om och kring sitt/sina barn.

Om jag träffar en ny och dennes uppfostran/beteende med mitt barn går mot mina värderingar så pratar jag självklart med honom, liksom jag är öppen att mitt ex tar ett snack med oss om att denne har funderingar om hur en eventuell ny partner gör eller säger i relation till barnet.

"Pappans kvinna har väl själv rätt att ge barnet hur mycket eller lite hon vill och överhuvudtaget göra vad hon vill." Det håller jag verkligen inte med om, utifrån ovan.

Att gemensamt med barnets andra förälder, alltså sitt ex, diskutera barnets uppfostran är sunt och bra för barnet. Däremot är man fri att så klart att ha sina egna regler i sitt hem. Men ingenstans i TS framstår det som om hon och pappan skulle vara i konflikt om värderingar eller att hon inte har förtroende för den nya, men att hon däremot tänker att ge och köpa massor till barnet kan missgynna barnet i längden och dess utveckling mot sådana värderingar man hoppas överföra på sitt barn. Det kan man och bör man enligt mig prata om med barnets andra förälder.
  • Myling
    smulpaj01 skrev 2016-04-13 17:10:43 följande:

Jobbigt att vara svartsjuk på farmor

Verkligen!

Du skulle sett sysslingarnas min när farmor gav sitt enda barnbarn 23 julklappar...
  • ungbrunett
    Anonym (kommunikation) skrev 2016-04-13 17:44:53 följande:
    För att barnet är deras gemensamma även om de gått isär. Har man en bra relation, trots att man skiljts åt, så är det ju vanligt att göra så: att kommunicera om och kring sitt/sina barn.

Om jag träffar en ny och dennes uppfostran/beteende med mitt barn går mot mina värderingar så pratar jag självklart med honom, liksom jag är öppen att mitt ex tar ett snack med oss om att denne har funderingar om hur en eventuell ny partner gör eller säger i relation till barnet.

"Pappans kvinna har väl själv rätt att ge barnet hur mycket eller lite hon vill och överhuvudtaget göra vad hon vill." Det håller jag verkligen inte med om, utifrån ovan.

Att gemensamt med barnets andra förälder, alltså sitt ex, diskutera barnets uppfostran är sunt och bra för barnet. Däremot är man fri att så klart att ha sina egna regler i sitt hem. Men ingenstans i TS framstår det som om hon och pappan skulle vara i konflikt om värderingar eller att hon inte har förtroende för den nya, men att hon däremot tänker att ge och köpa massor till barnet kan missgynna barnet i längden och dess utveckling mot sådana värderingar man hoppas överföra på sitt barn. Det kan man och bör man enligt mig prata om med barnets andra förälder.
    Det är inte kommunikation om/kring barnet utan i detta fall är det åsikter om att pappans nya kvinna köper presenter till barnet.

Jag är av åsikten av att man som separerad förälder får acceptera att vissa saker (typ vem ens ex träffar) inte är något som man själv ska tro att man ska bry sig om eller ha något att säga till om.

Min sambo är ganska bra där. Han lägger sig inte i angelägenheter hemma hos hans ex, eftersom han inte vill att hon ska tro att hon kan komma och ha åsikter om hur vi lägger upp vårt liv här hemma.

Självklart har en vuxen människa rätt att ge barnet hur mycket eller lite hen vill. Hade det varit samma problem om det varit en mor/farförälder som "skämt bort" barnet mot om det är pappans nya? Sticker det lite i ögonen, eller?

Barnets uppfostran kan diskuteras av föräldrarna men jag anser inte att presentgirande från utomstående har med uppfostran att göra. Blir barnet en extremt bortskämd person för att pappans partner ger barnets presenter så är det knappast pappans partners fel att det blev så utan snarare barnets föräldrar som inte uppfostrade barnet tillräckligt.
Svar på tråden Pappans nya ger dottern allt hon pekar på!