• E82

Anses det att jag ammar mitt barn om jag pumpar ut bröstmjölken och ger den till barnet i flaska?

Nyfiken på slutresultatet i denna amningsfråga.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anses det att jag ammar mitt barn om jag pumpar ut bröstmjölken och ger den till barnet i flaska?
  • viseversa
    Nyfikna72 skrev 2016-04-11 16:17:06 följande:

Spelar det nån roll? Huvudsaken är att barnet får mat antar jag........

Klart det inte spelar någon roll men ts ville ha ett svar. Och jag svarade.
  • Kim Possible

Ja, sett till hur statistiken räknas så helammar du. Då räknas innehållet, inte matningssätt, åtminstone var det så för förut.

• Brumma

Nej det tycker jag inte. Amma för mig inbegriper själva handlingen, men det är ju mitt högst personliga tycke.

Jag helammade inte äldsta sonen. Däremot fick hsn enbart bröstmjölk de första månaderna. Men pumpade så att pappan kunde flaskamata.

Yngsta helammade jag fock i sex månader eftersom jag inte fick honom att ta flaskan. Så fort han lärde sig det gick vi dock över till ersättning :)

• elyse

Nej, att amma är att ge mjölk direkt från bröstet. Du flaskmatar med bröstmjölk.

• Mascaraklumpar

Yes. Den medicinska definitionen av amning, såväl som Socialstyrelsens och WHOs definition, är att man ger barnet bröstmjölk. Om den kommer från flaska eller direkt från bröstet spelar ingen roll.

• CissiJissi

Amning är en aktivitet där man lägger barnet till bröstet och matar bröstmjölk därifrån.. Du ger bröstmjölk, men flaskmatar.. Tycker inte det låter rätt att kalla det amning.. Om jag häller min bröstmjölk över i grannbarnets flaska så ammar jag liksom inte :p

• LillaLoppi

Nej, att amma är synonymt med att dia eller att ge bröstet.

Du ammar inte, du pumpar.

Svar på tråden Anses det att jag ammar mitt barn om jag pumpar ut bröstmjölken och ger den till barnet i flaska?