snedtak skrev 2016-04-17 17:36:49 följande:
1. Sant, tjänsten passar antagligen bäst för de som tar bilen varje dag och har tillräckligt regelbundna arbetstider för att veta att bilen kommer stå på parkeringen mellan tex 16-17.
2. De påstår att frysvaror ska hålla sig frysta i 24 timmar, så jag antar att kylvarorna klarar sig.
3. Digital nyckel med tillfällig access för en extern part.
Volvo släppte i slutet på förra året nyheten att de ska lansera en sådan tjänst till de kunder som har Volvo On Call och jag har en kompis som tittat på 3.) i anslutningen till en företagsidé om hur man kan dela bilar i bilpool Är dock väldigt svårt som externt företag att samarbeta med flera märken om nycklarna, eftersom de omges med hög säkerhet.
digital.di.se/artikel/matse-och-volvo-i-samarbete-leveranser-direkt-till-bakluckan Jag funderar en del på hur framtiden för såna här tjänster ska se ut. Bilen är som sagt ganska smart om man löser de praktiska sakerna. Det kan ju faktiskt även fungera om man inte kör bil till jobbet, men har bilen stående på gatan hemma, i parkeringshus, på uppfarten till huset eller annan plats. När man kommer hem så går man förbi bilen och hämtar sina varor.
Ett annat alternativ är att ha någon slags låda utanför dörren. Jag har för mig att det finns eller har funnits en sån lösning för de med garage där leverantören ställer varorna i garaget i en kyl.
Ytterligare ett alternativ är ett lokalt servicecenter där man hämtar ut sin post, paket och även sina levererade matvaror. Fungerar ju bäst i tätorter där man kan ha många kunder till varje "servicecenter".
Eller varför inte alla olika lösningar samtidigt. Kunden väljer själv vad som fungerar för just dem. Den enda lösning jag inte tycker om är den där man tvingas ta emot varorna personligen. Jag tycker det är otidsenligt.