• JosefinStudent

Underlätta vardagen med ny typ av hemlevrans?

Hej alla glada! Vi undersöker just nu om det finns behov och intresse för en ny typ av hemleveranstjänst som vi tror kan underlätta för många här i vardagen. Det skulle uppskattas enormt om ni tog er 3 mintuer till att svara på vår survey!

hhs.qualtrics.com/SE/

• Svar på tråden Underlätta vardagen med ny typ av hemlevrans?
  • Aniiee

Enligt mig har ni FULLSTÄNDIGT missuppfattad vad "basvaror" är för något, alt felanvänt ordet. Men förmodligen så har ni ingen koll på vad "basvaror" är.

Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
  • Eivie
    Aniiee skrev 2016-04-11 17:50:00 följande:

Enligt mig har ni FULLSTÄNDIGT missuppfattad vad "basvaror" är för något, alt felanvänt ordet. Men förmodligen så har ni ingen koll på vad "basvaror" är.

Only in the Bible could a man stand next to a naked woman and be tempted by a piece of fruit
    Håller med
  • Aileen Allannah

Eftersom de flesta(?) butiker med hemleverans har dessa produkter i sitt sortiment så skulle ytterligare en tjänst vara onödig.

• Carambolan

Beställer alltid mat på nätet och allt det ni listar där är sånt jag brukar passa på att beställa vid behov. Skulle kännas sjukt drygt att behöva passa ytterligare en leveranstid bara för att få toapapper och diskmedel.

• Bondförnuft

Jag beställer redan hem livsmedel, tvätt- och hygienprodukter från MatHem. Som någon nämnde ovan så levererar nog alla dylika företag det du kallar basvaror också, därför ser jag inte behovet av en sådan tjänst.

• sportpappa

Vi har en fantastiskt bra matbutik i kvarteret bredvid och är också väldigt duktiga på att alltid planera alla inköp. Vi har alltid reservpaket av allt så när vi börjar använda reservpaketet så skriver vi upp att vi behöver köpa ett nytt paket som ska stå i reserv.

Problemet jag ser med hemleveranser är att jag tvingas passa en tid. Jag är iofs småbarnsförälder och är nästan alltid hemma på vardagskvällar, men att tvingas passa en tid gör mig ännu mer låst än vad jag redan är.

Skapa istället en tjänst där jag inte behöver vara hemma för att ta emot mina varor.

• Bondförnuft
    sportpappa skrev 2016-04-15 14:18:57 följande:

Problemet jag ser med hemleveranser är att jag tvingas passa en tid. Jag är iofs småbarnsförälder och är nästan alltid hemma på vardagskvällar, men att tvingas passa en tid gör mig ännu mer låst än vad jag redan är.

Skapa istället en tjänst där jag inte behöver vara hemma för att ta emot mina varor.

Fast hos de flesta leverantörer kan du ju ange ett tidsintervall som passar dig. Sedan får den en mer exakt tid inom det tidsintervallet när de plockat sina varor.

Som småbarnsförälder vinner du ju massor av tid på att passa en tid, istället för att själv dra iväg, handla, ta dig hem igen. :)

Dessutom... det har hänt att jag inte kunnat vara hemma exakt den tid de slutligen kommer för att något hänt. Ingen fara på taket. De ringer, jag ber de ställa påsarna på förstutrappan eller i uterummet.
  • sportpappa
    Bondförnuft skrev 2016-04-16 08:57:31 följande:
    Fast hos de flesta leverantörer kan du ju ange ett tidsintervall som passar dig. Sedan får den en mer exakt tid inom det tidsintervallet när de plockat sina varor.

Som småbarnsförälder vinner du ju massor av tid på att passa en tid, istället för att själv dra iväg, handla, ta dig hem igen. :)

Dessutom... det har hänt att jag inte kunnat vara hemma exakt den tid de slutligen kommer för att något hänt. Ingen fara på taket. De ringer, jag ber de ställa påsarna på förstutrappan eller i uterummet.
    Tidsintervall går att bestämma, men det är ofta ganska stelt och jag om jag måste ändra fram och tillbaka så tar det tid och går ofta inte att göra precis när jag vill det utan man måste ha viss framförhållning. Så man binder upp sig en viss tid.

Det är ju ändå vissa matvaror och produkter som vi måste köpa själva så vi kommer ändå gå till butiken. Alternativet att sitta i ett webbgränssnitt och klicka i vad vi ska ha tar för oss längre tid än att bara gå ner till butiken och handla direkt. Butiken är som sagt 50 meter bort och där handlar vi så gott som allt.
    När vi handlar själva så kan vi välja hur grönsaker och frukt ska se ut. Vi har fått hem dåliga matvaror eller varor som inte håller sig tills vi ska laga maträtten.

Vi bor i storstad med porttelefon så alternativet att ställa matvarorna utanför finns inte.
  • snedtak
    sportpappa skrev 2016-04-16 17:12:45 följande:
    Tidsintervall går att bestämma, men det är ofta ganska stelt och jag om jag måste ändra fram och tillbaka så tar det tid och går ofta inte att göra precis när jag vill det utan man måste ha viss framförhållning. Så man binder upp sig en viss tid.

Det är ju ändå vissa matvaror och produkter som vi måste köpa själva så vi kommer ändå gå till butiken. Alternativet att sitta i ett webbgränssnitt och klicka i vad vi ska ha tar för oss längre tid än att bara gå ner till butiken och handla direkt. Butiken är som sagt 50 meter bort och där handlar vi så gott som allt.
    När vi handlar själva så kan vi välja hur grönsaker och frukt ska se ut. Vi har fått hem dåliga matvaror eller varor som inte håller sig tills vi ska laga maträtten.

Vi bor i storstad med porttelefon så alternativet att ställa matvarorna utanför finns inte.
    Hur ser du på alternativet att bolaget som levererar mat ställer varorna i din bil, tex. sista timman du är på jobbet? Dvs. att de tillfälligt låser upp den och ställer in maten i bagageutrymmet. Momenten med att behöva klicka på internet är kvar, men förutsättningarna för att behöva hålla en tid när man måste vara hemma ändras något.
  • Ramborg

Jag håller med, varför skulle jag köpa det ni anger separat istället för via den jag handlar mat hos?

För övrigt saknas alternativ. Vi handlar mer sällan än en gång i veckan.

42.
  • sportpappa
    snedtak skrev 2016-04-17 17:07:59 följande:
    Hur ser du på alternativet att bolaget som levererar mat ställer varorna i din bil, tex. sista timman du är på jobbet? Dvs. att de tillfälligt låser upp den och ställer in maten i bagageutrymmet. Momenten med att behöva klicka på internet är kvar, men förutsättningarna för att behöva hålla en tid när man måste vara hemma ändras något.
    Det kan vara en bra idé, men jag ser en del problem:
    1. Bil till och från jobbet bör undvikas så mycket som möjligt av mängder av anledningar, men för de som använder bil kan det vara en smart lösning. Man är alltså tvungen att välja bil de dagar som man vill få leverans.
    2. Hur länge håller kylvarorna? Ibland åker man ju inte hem på utsatt tid utan måste jobba över. Man tvingas alltså åka hem en viss tid.
    3. Ska jag lämna bort en bilnyckel till någon annan? Vi har två bilnycklar och behöver båda två. 
  • snedtak
    sportpappa skrev 2016-04-17 17:21:40 följande:
    Det kan vara en bra idé, men jag ser en del problem:
    1. Bil till och från jobbet bör undvikas så mycket som möjligt av mängder av anledningar, men för de som använder bil kan det vara en smart lösning. Man är alltså tvungen att välja bil de dagar som man vill få leverans.
    2. Hur länge håller kylvarorna? Ibland åker man ju inte hem på utsatt tid utan måste jobba över. Man tvingas alltså åka hem en viss tid.
    3. Ska jag lämna bort en bilnyckel till någon annan? Vi har två bilnycklar och behöver båda två. 
    1. Sant, tjänsten passar antagligen bäst för de som tar bilen varje dag och har tillräckligt regelbundna arbetstider för att veta att bilen kommer stå på parkeringen mellan tex 16-17.
    2. De påstår att frysvaror ska hålla sig frysta i 24 timmar, så jag antar att kylvarorna klarar sig. 
    3. Digital nyckel med tillfällig access för en extern part.

Volvo släppte i slutet på förra året nyheten att de ska lansera en sådan tjänst till de kunder som har  Volvo On Call och jag har en kompis som tittat på 3.) i anslutningen till en företagsidé om hur man kan dela bilar i bilpool Är dock väldigt svårt som externt företag att samarbeta med flera märken om nycklarna, eftersom de omges med hög säkerhet.

digital.di.se/artikel/matse-och-volvo-i-samarbete-leveranser-direkt-till-bakluckan 
  • sportpappa
    snedtak skrev 2016-04-17 17:36:49 följande:
    1. Sant, tjänsten passar antagligen bäst för de som tar bilen varje dag och har tillräckligt regelbundna arbetstider för att veta att bilen kommer stå på parkeringen mellan tex 16-17.
    2. De påstår att frysvaror ska hålla sig frysta i 24 timmar, så jag antar att kylvarorna klarar sig. 
    3. Digital nyckel med tillfällig access för en extern part.

Volvo släppte i slutet på förra året nyheten att de ska lansera en sådan tjänst till de kunder som har  Volvo On Call och jag har en kompis som tittat på 3.) i anslutningen till en företagsidé om hur man kan dela bilar i bilpool Är dock väldigt svårt som externt företag att samarbeta med flera märken om nycklarna, eftersom de omges med hög säkerhet.

digital.di.se/artikel/matse-och-volvo-i-samarbete-leveranser-direkt-till-bakluckan 
    Jag funderar en del på hur framtiden för såna här tjänster ska se ut. Bilen är som sagt ganska smart om man löser de praktiska sakerna. Det kan ju faktiskt även fungera om man inte kör bil till jobbet, men har bilen stående på gatan hemma, i parkeringshus, på uppfarten till huset eller annan plats. När man kommer hem så går man förbi bilen och hämtar sina varor.

Ett annat alternativ är att ha någon slags låda utanför dörren. Jag har för mig att det finns eller har funnits en sån lösning för de med garage där leverantören ställer varorna i garaget i en kyl.

Ytterligare ett alternativ är ett lokalt servicecenter där man hämtar ut sin post, paket och även sina levererade matvaror. Fungerar ju bäst i tätorter där man kan ha många kunder till varje "servicecenter".

Eller varför inte alla olika lösningar samtidigt. Kunden väljer själv vad som fungerar för just dem. Den enda lösning jag inte tycker om är den där man tvingas ta emot varorna personligen. Jag tycker det är otidsenligt.
  • Carambolan

Några hus här i Stockholm har börjat få paketboxar. Istället för att man ska gå och hämta paket hos postombudet så ställer budet paketet i ett särskilt förvaringsskåp i porten. Mottagaren får sedan ett sms med en engångskod för att låsa upp skåpet. Det tänker jag att man skulle kunna göra med kylfunktion och litet frysfack.

Svar på tråden Underlätta vardagen med ny typ av hemlevrans?