• Anonym (Behöver hjälp)

Säga farväl på bårhus

Hej det är så att min svägerska på 30år gick bort i tisdags väldigt hastigt i sömnen.

Nu är det så att min 6åring hörde att vi ska gå och ta farväl av henne på bårhuset imorgon.

Han vill oxå följa med! Hur ska man göra?

Han hörde ju mig även i torsdags när jag prata om det med min syster och sa även då att han ville följa med.

Vi har nu suttit och pratat om faster och jag frågade varför han ville följa med. Svaret va att han vill ge henne ett gosedjur och säga hej då och att han vill träffa henne en sista gång även om hon är kall och aldrig mer kan vakna.

Hur ska man göra? Jag e livrädd att han ska minnas henne som kall och orörlig och inte den glada människa hon va när hon levde

• Svar på tråden Säga farväl på bårhus
  • Topcom

Jag tror det kan vara skönt för honom att få säga hej då. Nu var jag förvisso 18 år när min pappa gick bort, men det var skönt att "träffa" honom och få ett avslut.

• Anonym (123)

Beklagar förlusten ts. Oj vad jobbigt, var hon sjuk innan hon gick bort? Tänkte om sonen redan har varit lite förberedd på att hon kommer gå bort. Jag hade nog inte tagit med mina barn, men hade nog sagt att jag gärna kan ta med gosedjuret och lägga hos henne. Han kanske kan skriva ett hejdå brev som du lämnar?

• Litet My

Tror det är skönt för honom att se henne och få säga hejdå. Barn hanterar döden mycket bättre än avd vi vuxna gör.

• Finast

Klart att han ska få säga hej då och lämna ett gosedjur. Att ta adjö på ett bårhus är sorgligt, men kan hjälpa att förstå. 

Han kommer antagligen minnas henne både som levande och glad och som död i kistan, precis som du kommer göra Hjärta.

Beklagar sorgen {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Behöver hjälp)

Hon hade ont i vänster armen i lördags och blev hemskickad med värktabletter och någon gång på tisdagen dog hon i sömnen.

Vi väntar på obduktions rapporten

• Flash Gordon

Känns rätt naturligt att även barn ska vara med och vara en del av livets alla skeden. De klarar av att hantera det.

Det kommer ju ändå vara uppenbart att hon är borta ur era liv ändå så ATT hon är död och borta är ju inget man kan dölja och skydda barnen från.

• Mascaraklumpar

Beklagar sorgen. Du skriver att du inte vill att han ska minnas henne så som hon är nu, men din son har antagligen redan skapat en bild i sitt inre av hur hon ser ut nu och den bilden kommer han ändå att bära med sig. Ofta är barns föreställningar och fantasier om hur döda människor ser ut, mycket värre än verkligheten. Jag tycker absolut att ni ska ta med honom. Att få säga farväl är lika viktigt för barn som det är för oss vuxna.

• Anonym (Women)

Låt pojken följa med, barn hanterar döden "lättare" än vad vi vuxna gör. Dom har ett annat perspektiv, vi vuxna förstorar upp saker. Om ni förstår vad jag menar!? Jag har tagit farväl av anhöriga sen jag var 9år och det har inte skadat mig! Jag hade aldrig förlåtit mina anhöriga om inte jag oxå fick följa och ta ett farväl då jag även sa att jag ville säga hej då!

Att stänga ute ett barn är aldrig bra, världen är svart och vit! Det ser ut som en död människa sover. Och kall, kanske lite blekare. Men i det stora hela så sover människan och själen är i nangijala. En kram och puss till nästa gång man ses i himlen! Var inte rädd, låt pojken följa med.

Sen kommer det kanske komma frågor, besvara dom så ärligt då kan. Minnet av att se den döda lever kvar på ett eller annat sätt. Så ör det för oss alla, man kan hantera det..

Kram till dig!

• Anonym (Behöver hjälp)

Jag har pratat mycket om det med han och hans lillebror som fyller 3år

Jag har fått mycket olika åsikter om detta och en del påhopp från familjemedlemmar att jag ens överväger detta. Men jag tror oxå att det är bättre att få ta farväl framförallt nu när allt gick så snabbt. Hade sjukdom varit en del av förloppet tror jag man är inställd och förbered på allt på ett helt annat sätt.

Jag behöver gå dit o ta farväl så jag förstår att det kan vara ett behov hos han oxå.

Men att det ska bli fler men än glädje är ju min farhåga.

• Mälaröbo

Fick ett mycket bra tips från BVC inför en begravning. Min dotter var då 6 år. De sa att barn kan hantera normal sorg och död på ett bra sätt, men övriga vuxnas reaktioner kan vara skrämmande. Så om vi trodde att begravningen skulle bli dramatisk med starka känsloyttringar mm så skulle vi skona barnen från det. I vårt fall var vi den gången oroliga för det så dottern fick veta att den här gången var det "bara för vuxna". Andra begravningar har hon varit med på. Går kanske att överföra till din situation beroende på vilka som ska följa med till bårhuset.

Svar på tråden Säga farväl på bårhus