• Anonym (-)

Bonusfamilj - behöver råd

Jag lever i en bonusfamilj sedan en kort tid tillbaka. 
    Jag har en dotter på heltid och min sambo har två barn varannan vecka.

Jag och min sambo trivs väldigt bra tillsammans, vi har ett fint förhållande och älskar varandra väldigt mycket. Det enda vi bråkar om är barnen (som dock är ett problem).. Vi har bråkat mycket och haft svårt att få ihop en vi-känsla i våran nya familj. Vi är båda så vana att våra liv endast handlar om våra respektive barn så att det har blivit så att vi lever som "två familjer under samma tak".  Jag vet inte hur man ska tänka, resonera, känna, göra, behandla barnen riktigt. Min dotter är ju mitt liv och hans barn är hans liv. Vi kommer ju aldrig att älska varandras barn på samma sätt som man älskar sitt eget. Jag är inte heller en sådan person som ger närhet till vem som helst (jag känner mig obekväm med att ge hans barn närhet tex). Och jag vet inte hur jag ska bete mig? Vilken roll jag ska ha? Hur mycket jag ska göra för dem? Och konkret hur jag ska bete mig? 

Jag har ångest hela tiden, jag har press på mig att jag måste "anstränga mig" så fort dem kommer. Att jag måste "spela glad" när de kommer fast än jag känner att det känns jobbigt. Jag har så mycket krav på mig själv att jag nu nästan har gett upp. Jag är sååå trött... Jag sover och sover men blir aldrig pigg. Jag är nästan konstant irriterad när dem är här. Jag stör mig på allt de gör. Jag stör mig när de klänger på sin pappa hela tiden (dom är väldigt klängiga), jag blir irriterad när de väcker oss på helgen (min dotter har lärt sig att se på tv en stund själv), jag blir irriterad när de trotsar, bråkar osv. Jag vet inte vad jag ska göra eller vad det bottnar i. Det är inte så ofta som jag känner "åh, vad roligt att dom ska komma", utan jag känner bara ångest och en massa krav på att jag måste vara pigg, glad, pedagogisk, ge närhet(fast jag blir obekväm), gruvar för nattningen (eftersom ett av barnen gråter hysteriskt efter sin pappa. Då känner jag hopplöshet..Varför ska jag natta när barnet inte vill?).

Jag tror att jag är påväg att bli utbränd. (Jag har studerat på heltid i flera år nu samtidigt som jag har varit ensamstående under alla år. Och sedan har jag alltid haft höga krav på mig själv när det gäller allt - från att vara en perfekt mamma till att få höga betyg i skolan till att vara duktig på jobbet). Jag känner att jag inte riktigt har samma ork som tidigare. I början kunde jag anstränga mig mer med min sambos barn. Jag orkade spela glad, jag orkade natta (trots hysteriska barn), jag orkade ge dem lite extra av mig själv. Men nu orkar jag inte längre. Jag är så trött och slut och samtidigt går jag runt med en kraftig ångest hela tiden. Jag känner ångest och dåligt samvete över hur jag känner, och jag har ångest mot min son som får mindre tid och uppmärksamhet av mig när dem är här. 

Vad ska jag göra? Hur ska man bete sig som en bonusförälder? Hur gör ni andra som lever i en bonusfamilj? Hur tänker ni, hur känner ni? Går ni runt med ångest och dåligt samvete mot era egna barn? Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Bonusfamilj - behöver råd
  • Anonym (Nja)

Jag har en åttaåring och min sambo en sjuåring. Vi har bott ihop ett år och har barnen varannan vecka (samma vecka men byter med två dagars förskjutning). Vi har varsin fin relation till varandras barn, men är absolut bara förälder åt vårt eget. Vi har gemensamma regler för ungarna, något annat hade inte funkat i samma hus, och hade redan från början väldigt lika inställning till föräldraskap.

Vi vabbar inte för varandras barn om det inte är något superviktigt (har hänt en gång) och barnen går inte på samma skola och vi har liknande arbetstider, så vi hämtar och lämnar bara vårt eget barn.

• Anonym (Bio+bonusmamma)

Min sambo har 2 barn, 5 och 7 år, och vi har ett gemensamt (1år). För oss har det funkat helt okej.. tills vi fick vårt gemensamma och jag slutade jobba. Då blev plötsligt alla barnen mitt ansvar. Jag ska städa efter hans barn, tvätta deras kläder och se till att det alltid finns mat då de kommer. "Du är ju bara hemma hela dagarna!" Han tar såklart hand om dom när han kommer från jobbet men jag skulle så gärna slippa allt extra arbete som dom för med sig. Har ändå fullt upp med vår 1:åring. Hur blir det sen när jag ska börja jobba igen liksom?

Nattningen brukar jag ta hand om med 1:åringen, han tar de 2 andra.

Vi kramas inte speciellt mycket jag och bonusarna, känns inte bekvämt.

• Anonym (Li)
    Anonym (Bio+bonusmamma) skrev 2016-05-24 21:55:37 följande:

Min sambo har 2 barn, 5 och 7 år, och vi har ett gemensamt (1år). För oss har det funkat helt okej.. tills vi fick vårt gemensamma och jag slutade jobba. Då blev plötsligt alla barnen mitt ansvar. Jag ska städa efter hans barn, tvätta deras kläder och se till att det alltid finns mat då de kommer. "Du är ju bara hemma hela dagarna!" Han tar såklart hand om dom när han kommer från jobbet men jag skulle så gärna slippa allt extra arbete som dom för med sig. Har ändå fullt upp med vår 1:åring. Hur blir det sen när jag ska börja jobba igen liksom?

Förklara för honom att du är hemma för att ta hand om ditt barn, inte för att serva alla hushållets invånare och hushållets service.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Bio+bonusmamma) skrev 2016-05-24 21:55:37 följande:

Be som man köpa presenter/resor till dig,för att du tar hand om hans barn.Han ska allafall betala mest för hemmet,så du kan spara pengar.
  • Anonym (Bio+bonusmamma)
    Anonym (Sanna) skrev 2016-05-25 07:42:42 följande:

Be som man köpa presenter/resor till dig,för att du tar hand om hans barn.Han ska allafall betala mest för hemmet,så du kan spara pengar.

Vi har gemensam ekonomi då vi har köpt ett hus tillsammans, så egna pengar har jag inte. Tycker det är bättre såhär, så känns det inte som att jag köper mat åt hans barn för mina pengar.
  • Gung Ho
    Anonym (Sanna) skrev 2016-05-25 07:42:42 följande:
    Hallå unkna könsroller!! ;)

TS, ni måste helt enkelt gå igenom en fördelning. Det funkade ju förut? Visst, du är hemma, men det är inte automatiskt bara ditt ansvar för det. Slänga in extra köttbullar i pannan när man ändå lagar mat ok. Men att alltid ha övergripande ansvar kring hemmets funktioner och extrajobb från barn på det, inte ok!
  • Anonym (Sanna)
    Gung Ho skrev 2016-05-26 00:09:29 följande:

Hallå unkna könsroller!! ;)

TS, ni måste helt enkelt gå igenom en fördelning. Det funkade ju förut? Visst, du är hemma, men det är inte automatiskt bara ditt ansvar för det. Slänga in extra köttbullar i pannan när man ändå lagar mat ok. Men att alltid ha övergripande ansvar kring hemmets funktioner och extrajobb från barn på det, inte ok!

Jag skulle blivit sur om nån hade tagit för givet att jag gör allt detta för hans barn.Då skulle han fått betala mera för hemmets uppgifter såklart,eftersom jag skulle "jobbat" hemma.
  • Anonym (Vi med)

Vi bråkade så mycket om barnen. Så vi flyttade ifrån varandra. Vi är nu särbos. Jag orkade inte med hans barn. Nu träffas vi när han inte har barnen. Kommer ALDRIG mer leva med någon annans barn under samma hus tak. Lärt mig min läxa.

• Litet My

Jag tror man gör sig och familjen en björntjänst att tvinga sig på att natta barn som inte vill bli nattade av en, anstränga sig en hel massa fast man inte vill osv. Just nu är ni två familjer i samma hus och det är inget fel i det, visst kan man bli en familj men det tar sin tid. Även för barnen är det nytt detta med att bo ihop och att du är en del i deras "praktiska vardag". Det kan vara annorlunda och ovant, jag gissar på att det är därför de vänder sig till sin pappa, gråter över att de vill att pappa skall natta och inte du. Jag tänker att det blir fel och forcerat att gå in som "mamma" (med lika mycket ansvar) på en gång. Just nu är det pappan de tyr sig till i en osäker och ny situation vilket jag tycker de kan få göra. Jag tror alldeles säkert nu kan bli en familj men att det tar tid, låt pappan ta huvudansvaret över sina barn och finns där när de orkar, kommer till dig eller ber dig, behöver de oroa sig för att du skall tex natta fast de inte vill tror jag bara det skadar relationen mellan er. Du blir någon som "tar pappa ifrån dem" istället för en go och trygg extravuxen. Är du dessutom slutkörd är det ännu mer viktigt att du får vila och att pappan låter dig vila när du kan och att han tar huvudansvaret över sina barn. Vad jag förstår är du lite "samma typ" som jag, som är ambitiös och vill göra saker noga och på ett bra sätt vad det än gäller, men riktigt så kan man nog inte tänka om bonusbarnen där relationen måste få växa fram på deras villkor. Har även varit utmattad (ordentligt) och ibland måste jag verkligen säga åt mig själv att jag inte måste vara sådär några och hjälpsam utan det är okej att slarva och vara lite lat ibland. Detta tror jag dessutom är ett bra tillfälle för dig att träna på det. Nu är jag ingen bonusmamma men lever med en bonuspappa sedan 10 år tillbaka. Vi är en familj idag MEN att köra på och låta honom ta en papparoll och dela ansvar hade inte fungerat hos oss. Det tog snarare några år innan det blev så. Han gick mer in som "mammas kompis", kunde gå och köpa en glass tex med barnet när de kände varandra, passade någon stund när jag var borta men jag tog huvudansvaret till den dagen då barnet själv valde att han skulle natta och vara en del av vår familj på riktigt och var lika trygg med honom som med mig. Att bli en familj kommer men det måste få växa fram i små små steg tror jag.

• Blomma73
    Litet My skrev 2016-05-29 02:06:19 följande:

Jag tror man gör sig och familjen en björntjänst att tvinga sig på att natta barn som inte vill bli nattade av en, anstränga sig en hel massa fast man inte vill osv. Just nu är ni två familjer i samma hus och det är inget fel i det, visst kan man bli en familj men det tar sin tid. Även för barnen är det nytt detta med att bo ihop och att du är en del i deras "praktiska vardag". Det kan vara annorlunda och ovant, jag gissar på att det är därför de vänder sig till sin pappa, gråter över att de vill att pappa skall natta och inte du. Jag tänker att det blir fel och forcerat att gå in som "mamma" (med lika mycket ansvar) på en gång. Just nu är det pappan de tyr sig till i en osäker och ny situation vilket jag tycker de kan få göra. Jag tror alldeles säkert nu kan bli en familj men att det tar tid, låt pappan ta huvudansvaret över sina barn och finns där när de orkar, kommer till dig eller ber dig, behöver de oroa sig för att du skall tex natta fast de inte vill tror jag bara det skadar relationen mellan er. Du blir någon som "tar pappa ifrån dem" istället för en go och trygg extravuxen. Är du dessutom slutkörd är det ännu mer viktigt att du får vila och att pappan låter dig vila när du kan och att han tar huvudansvaret över sina barn. Vad jag förstår är du lite "samma typ" som jag, som är ambitiös och vill göra saker noga och på ett bra sätt vad det än gäller, men riktigt så kan man nog inte tänka om bonusbarnen där relationen måste få växa fram på deras villkor. Har även varit utmattad (ordentligt) och ibland måste jag verkligen säga åt mig själv att jag inte måste vara sådär några och hjälpsam utan det är okej att slarva och vara lite lat ibland. Detta tror jag dessutom är ett bra tillfälle för dig att träna på det. Nu är jag ingen bonusmamma men lever med en bonuspappa sedan 10 år tillbaka. Vi är en familj idag MEN att köra på och låta honom ta en papparoll och dela ansvar hade inte fungerat hos oss. Det tog snarare några år innan det blev så. Han gick mer in som "mammas kompis", kunde gå och köpa en glass tex med barnet när de kände varandra, passade någon stund när jag var borta men jag tog huvudansvaret till den dagen då barnet själv valde att han skulle natta och vara en del av vår familj på riktigt och var lika trygg med honom som med mig. Att bli en familj kommer men det måste få växa fram i små små steg tror jag.

Oj, råkade trycka neråt appen istället för upp först. Sorry.

Bra skrivet. Förstår inte hetsen kring att försöka bli en kärnfamilj från dag 1, för vems skull? Tror snarare att det är jätteviktigt för barnen att veta att trots att pappa flyttar ihop med en ny kvinna, som inte är deras föräldrar, så kommer de fortsätta ha en nära relation med sin pappa.

Istället för att den vuxne ska tvinga in sig i barnens liv är det väl bättre att vara en bra vuxen, och så småningom kanske barnen själva kommit till dig och bett dig natta dem. Eller söker annan form av närhet. De måste ju lära känna dig lite mer först. Tyvärr tror jag ert påtvingade sätt kommer fördröja eller förhindra att så sker nu.
  • Vildhallonet
    BioBonus skrev 2016-04-12 09:12:42 följande:

Du har fått många bra svar i tråden! Släpp på era "måsten" och hur du/ni tror att en familj måste fungera för att vara lycklig och fungera.

Natta barnen tillsammans - gör det till en mysig stund för er alla istället för en kamp, gör utflykter tillsammans men låt barnen välja sin egen förälder om de vill gosa, mysa, prata.

Ha inte så bråttom - ni kommer hitta formen för er familj och hur den än blir så kommer den vara helt rätt för er. Och det är väldigt få som älskar andras barn lika mycket som sina egna. Och det är inte bara helt ok, utan också helt naturligt. 

En nyfamij fungerar väldigt sällan som en kärnfamilj. Också helt naturligt. Man är två enheter som emellanåt, med tiden oftare och oftare, är en enhet. Men trots att vi levt i vår nyfamilj i en herrans massa år nu så är det självklart att jag har ett närmare band till mina egna barn än till makens. Det är oftare mig de vänder sig till om det är problem eller de är ledsna. Därmed inte sagt att min man inte finns där för dem om de vänder sig till honom, men det är liksom ingen katastrof om våra barn väljer respektive förälder. Vi har närmare band till varandra, liksom han har det till sin dotter. Det är inget som jag tar illa upp för.

Men visst borde det bli enklare för en nyfamilj att bli mer lik en kärnfamilj, om båda parter har med sig lika många barn in i förhållandet samt att båda parter har sina ban på heltid?
  • Brumma
    Vildhallonet skrev 2016-06-15 15:00:24 följande:

Men visst borde det bli enklare för en nyfamilj att bli mer lik en kärnfamilj, om båda parter har med sig lika många barn in i förhållandet samt att båda parter har sina ban på heltid?

Jag tänker att det nog inte alls behöver vara det.

Om barnen är i olika åldrar, har olika intressen o vanor osv. Då är de4 nog lättare att leva lite som två familjer under samma tak :)
  • Anonym (Sanna)

Är säker på att folk som flyttar gärna till sin partner och hans barn,är dom som är öppna,vill absolut inte vara ensamma,sociala människor.Jag som trivs bäst själv och gillar den tryggheten det ger,har svårt att tänka mig att flytta ihop med en man och leva med hans ungar.Trivs ensam och vill bestämma själv när jag vill umgås och vilka.Men vi är olika och alla behövs.

• Anonym (Bonus familj)

Jag lever i en familj där jag har två barn sen tidigare och han ett barn sen tidigare. När alla barnen är hos oss är vi exakt som en vanlig familj, jag lämnar hans barn varje morgon på dagis, då han börjar tidigare, jag köper kläder, leksaker, ja allt som behövs till alla barnen. den som kommer först hem hämtar barnen, från fritis och skola. Är jag borta i jobb, så passar han mina barn åt mig och jag gör likadant för han, jag nattar hans barn om han inte är hemma. Detta sett funkar för oss i vår familj, alla barnen mår bra av det. vi gör ingen skillnad på barnen.

• Anonym (Ghjhh)

Men varför nattar du hans barn? Det måste väl vara hans uppgift? Jag förstår att barnen blir ledsna om deras pappa låter någon annan natta....

Prata med sambon. Be inte utan säg bara att så här är det: jag tar hand om vårt barn och hjälper gärna till ibland med dina, MEN du har huvudansvaret för dina egna barn.

• Anonym (-)

Tack för era kloka svar. Jag och min pojkvän bråkar inte lika mycket längre även om jag har kvar mina känslor. Jag känner mig stressad hela tiden. Har glömt bort hur man kopplar av. Jag känner att jag aldrig riktigt får vila och återhämta mig oavsett om jag är ledig i några dagar och borde känna mig utvilad. Jag känner mig pressad från alla håll. När bonusbarnen är här så är jag sjukt stressad. Det blir som kaos här hemma. De ska ha uppmärksamhet och klänga på sin pappa hela tiden och de skriker och lever om. De kan nästan aldrig roa sig själva utan de ska hela tiden få uppmärksamhet och bekräftelse av sin pappa , vilket gör mig så trött. Jag kan aldrig tex sitta och titta på tv i lugn och ro utan de ska hela tiden vara överallt. Och är de i sitt rum så ropar dem på pappan hela tiden "bara-för-att". Allt ljud gör mig så stressad och irriterad. Mitt barn blir också helt uppskruvad då dem är här. De busar och skriker hela tiden. Och de bråkar och tjafsar hela tiden. Och nästan alltid så blir min sambo arg på mitt barn och tycker att det är mitt barn som bråkar. Och då blir sambon i sin tur arg på mig och tycker att jag måste sätta in en massa konsekvenser, men när hans barn gör något fel så ska det daltas och vara pedagogiskt. Sedan när jag kommer med förslaget att vi kan dela upp oss ibland - han tar sina barn och hittar på något och jag tar mitt barn - då blir han irriterad på mig och tror att jag inte vill umgås med han och hans barn fast det egentligen är en bra lösning då inte alla orkar med varandra eller har tålamod hela tiden. Jag blir så stressad över att höra hela tiden "du vill inte vara med mig". Det känns som att jag bor med fyra barn som hela tiden vill "se mig, hör mig". Jag känner att jag vill vara ifred och ha lugn och ro men det är uppenbarligen för mycket begärt? Är det fel av mig att tex stänga in mig i sovrummet när jag känner att det blir för mycket ? Är jag en dålig mamma mot mitt barn då? Måste man vara upp i barnen hela tiden? Måste man orka umgås, ha sex och visa uppskattning mot sin partner varje dag? Jag får den känslan av min sambo iallafall. Bara en massa press och måsten. Han är så osäker att han måste ha bekräftelse av mig hela tiden, annars tror han att jag älskar honom längre. Hur svårt kan det vara att förstå att man är trött och kanske behöver få vila/egentid? Han beter sig likadant som sina barn som måste ha uppmärksamhet hela tiden. Blir så trött.

• Anonym (Mmmm)

Ni borde separera. Det där funkar ju inte för dig och måste vara ännu värre för honom som aldrig slipper din unge.

• Anonym (-)
    Anonym (Mmmm) skrev 2016-08-27 18:18:12 följande:

Ni borde separera. Det där funkar ju inte för dig och måste vara ännu värre för honom som aldrig slipper din unge.

Kanske. Men det borde ju gå att lösa på något sätt. Men jag vet inte hur, för jag känner mig bara stressad och pressad här hemma. Och jag förstår att det inte kan vara lätt för sambon att bo ed mitt barn på heltid men när bara mitt barn är här så behöver min sambo ej göra något. Men han förväntar sig att jag ska tycka att allt är jätteroligt när hans barn är här och sedan ska jag sköta det mesta kring matlagning , tvätt och disk..
  • Anonym (M)
    Anonym (-) skrev 2016-08-27 17:37:54 följande:

Tack för era kloka svar. Jag och min pojkvän bråkar inte lika mycket längre även om jag har kvar mina känslor. Jag känner mig stressad hela tiden. Har glömt bort hur man kopplar av. Jag känner att jag aldrig riktigt får vila och återhämta mig oavsett om jag är ledig i några dagar och borde känna mig utvilad. Jag känner mig pressad från alla håll. När bonusbarnen är här så är jag sjukt stressad. Det blir som kaos här hemma. De ska ha uppmärksamhet och klänga på sin pappa hela tiden och de skriker och lever om. De kan nästan aldrig roa sig själva utan de ska hela tiden få uppmärksamhet och bekräftelse av sin pappa , vilket gör mig så trött. Jag kan aldrig tex sitta och titta på tv i lugn och ro utan de ska hela tiden vara överallt. Och är de i sitt rum så ropar dem på pappan hela tiden "bara-för-att". Allt ljud gör mig så stressad och irriterad. Mitt barn blir också helt uppskruvad då dem är här. De busar och skriker hela tiden. Och de bråkar och tjafsar hela tiden. Och nästan alltid så blir min sambo arg på mitt barn och tycker att det är mitt barn som bråkar. Och då blir sambon i sin tur arg på mig och tycker att jag måste sätta in en massa konsekvenser, men när hans barn gör något fel så ska det daltas och vara pedagogiskt. Sedan när jag kommer med förslaget att vi kan dela upp oss ibland - han tar sina barn och hittar på något och jag tar mitt barn - då blir han irriterad på mig och tror att jag inte vill umgås med han och hans barn fast det egentligen är en bra lösning då inte alla orkar med varandra eller har tålamod hela tiden. Jag blir så stressad över att höra hela tiden "du vill inte vara med mig". Det känns som att jag bor med fyra barn som hela tiden vill "se mig, hör mig". Jag känner att jag vill vara ifred och ha lugn och ro men det är uppenbarligen för mycket begärt? Är det fel av mig att tex stänga in mig i sovrummet när jag känner att det blir för mycket ? Är jag en dålig mamma mot mitt barn då? Måste man vara upp i barnen hela tiden? Måste man orka umgås, ha sex och visa uppskattning mot sin partner varje dag? Jag får den känslan av min sambo iallafall. Bara en massa press och måsten. Han är så osäker att han måste ha bekräftelse av mig hela tiden, annars tror han att jag älskar honom längre. Hur svårt kan det vara att förstå att man är trött och kanske behöver få vila/egentid? Han beter sig likadant som sina barn som måste ha uppmärksamhet hela tiden. Blir så trött.

Men gud så jobbigt det låter.... Alltså nej på att vara med barnen HELA tiden, man gör dom en otjänst om man man inte lär dom att påta på lite själv.. Man kan inte sysselsätta dom hela tiden..... Och att visa uppskattning tja det beror väl på hur mkt han kräver.... Men överlag nej det borde man inte behöva inre mer än att stryka en hand över ryggen, fråga hur dagen varit etc... Och sex varje dag! Gud så jobbigt det låter
  • Anonym (---)

TS, hur många i er familj mår bättre av att ni bor tillsammans allihop och hur många mår sämre?

Hans barn verkar må sämre. Du mår helt klart sämre. Ditt barn verkar må sämre.
    Din sambo är svårt att avgöra, men även han verkar frustrerad av att du inte uppfyller hans behov av uppmärksamhet.

Vad är det ni försöker bevisa? Varför fortsätter ni bo ihop när ni alla mår så mycket sämre av det?

Svar på tråden Bonusfamilj - behöver råd