• Ab86

Skillnad på kub och rutinultraljud

Hej,

Jag var på kub test (privat) och fick bästa bemötandet. Allt såg jättebra ut. Var i vecka 13+5 vecka 18 ska jag på rutin ultraljud.

Vad är skillnaden? För hon på kub sa att man kollar samma saker som på kub.

Gör man det ?

• Svar på tråden Skillnad på kub och rutinultraljud
  • Carambolan

Det finns vissa missbildningar och problem som inte går att se så tidigt som i vecka 13. Annat kan man se redan i vecka 13 och då är det betydligt enklare att avbryta graviditeten om det vill sig riktigt illa (för det är ju rent krasst vad det handlar om så tidigt).

• Trippelmamma76

Ja, alltså de saker de tittade på under själva ultraljudet. Givetvis inte i kombination med blodproverna osv. De flesta gör ju ingen KUB så det brukar vara det första ultraljudet för dem. Man kollar storlek och utveckling och korrigerar ev BF. Man brukar se om det finns några skador på barnet av den typ man kan se med blotta ögat, tex hjärtfel. Om du får en bea bm/läkare på rutinultraljudet så berättar denne allt den ser, men vissa säger väl bara i princip att det ser bra ut, om det gör det. Kön brukar man även kunna se med ganska stor säkerhet, så fundera på om du vill veta!

• Annelie 76

Nackspalten som de mäter vid KUB går väl bara att se där runt vecka 14. Sen vid RUL så är det för sent.
    Men vid RUL är bästa tiden för att mäta så man kan beräkna födelsedatum. Därför gör man både och.

• syntharen
    Annelie 76 skrev 2016-04-10 11:28:42 följande:

Nackspalten som de mäter vid KUB går väl bara att se där runt vecka 14. Sen vid RUL så är det för sent.

Men vid RUL är bästa tiden för att mäta så man kan beräkna födelsedatum. Därför gör man både och.

Jag har förstått att det råder olika uppfattningar om när det är bäst att räkna ut (mäta) BF-dagen. Jag har alltid trott att rul var då man bestämde BF-datum. Men när jag var på kub så mätte hon även huvudet och beräknad då ut min BF. Jag hade enligt tidigt ultraljud och min egen uträkning kommit fram till 16/9 men vid kub fick hon enligt huvudmåttet till 13/9 som BF. Jag frågade då om det kunde ändras vid rul men hon sa då att man går efter kub. Jag bara jahapp. Fast jag tror inte att jag blev gravid 3 dagar tidigare men i slutändan spelar det ingen roll så länge det inte rör sig om veckor förståss. Det ska dock bli spännande att se hur stor den är på rul även om BF-dagen inte kommer ändras.
  • Trippelmamma76

Mitt BF har ändrats ett par ggr... Kanske är olika rutin i olika landsting??

syntharen skrev 2016-04-10 12:49:14 följande:

Jag har förstått att det råder olika uppfattningar om när det är bäst att räkna ut (mäta) BF-dagen. Jag har alltid trott att rul var då man bestämde BF-datum. Men när jag var på kub så mätte hon även huvudet och beräknad då ut min BF. Jag hade enligt tidigt ultraljud och min egen uträkning kommit fram till 16/9 men vid kub fick hon enligt huvudmåttet till 13/9 som BF. Jag frågade då om det kunde ändras vid rul men hon sa då att man går efter kub. Jag bara jahapp. Fast jag tror inte att jag blev gravid 3 dagar tidigare men i slutändan spelar det ingen roll så länge det inte rör sig om veckor förståss. Det ska dock bli spännande att se hur stor den är på rul även om BF-dagen inte kommer ändras.

Svar på tråden Skillnad på kub och rutinultraljud