• Anonym (Ledsna Emilia)

När går sorgen över?

Min mamma gick bort för ett år sedan efter en tids sjukdom. Jag har under den här tiden varit väldigt ledsen trots pojkvän och vänner som stöttat. Känns som om jag inte kan gå vidare. Gråter varje kväll och önskar att jag fått säga farväl till henne. Jag var inte där när hon gick bort, allt gick så fort.
    När går sorgen över?

• Svar på tråden När går sorgen över?
  • Anonym (!)

Sorg går inte över men man måste inse att man måste hå visare i livet trots den stora sorgen .

• kattis71

Sorgen efter mamma går aldrig över. Det blir lättare med tiden och om du har barn, fundera över hur DU ska göra det lättare för de.

• Anonym (Det blir lättare)

Den går inte över men man lär sig leva med den.
    Min mamma gick plötsligt och helt oväntat bort för 4 år sedan, visste inte hur jag skulle klara det, grät och skrek massor av förtvivlan.

Idag kan jag leva med sorgen, det känns inte lika tungt i vardagen. Jag kan tänka på mamma utan att gråta. Ibland gråter jag, ibland sköljer sorgen över mig plötsligt. Jag önskar så att hon kunde se mina barn och önskar att mina barn kunde ha sin mormor i livet.

Du lär dig leva med det och det känns "lättare" med tiden.

Stor kram!

• hallonhopp

Jag har förlorat båda mina föräldrar och som folk säger, går bort gör inte sorgen nog är det mer sällan man översköljs av de där starka känslorna för varje år. Stora händelser i livet drar dock upp den igen, när jag varit gravid och fått barn tex har ökat sorgen men också ändrat den i karaktär. 

Jag vet inte var du är i processen men om du inte nått dit där du kan acceptera att sorgen inte hindrar dig från ett bra liv och roliga händelser så försök komma dit. Säg till dig själv: "Min mamma älskade mig och hade unnat mig bra saker och att ha roligt och njuta av mitt liv" "Jag kan sörja och sakna min mamma och ändå ha ett liv" osv osv. Jag tror till en del att det handlar om att välja livet och inte sorgen men att vara medveten om att sorgen ändå kommer bryta igenom.

• Anonym (Me)
    Anonym (Ledsna Emilia) skrev 2016-04-09 21:42:03 följande:

Min mamma gick bort för ett år sedan efter en tids sjukdom. Jag har under den här tiden varit väldigt ledsen trots pojkvän och vänner som stöttat. Känns som om jag inte kan gå vidare. Gråter varje kväll och önskar att jag fått säga farväl till henne. Jag var inte där när hon gick bort, allt gick så fort.

När går sorgen över?

Nu var det många år sedan jag förlorade min pappa.Han dog rakt av i hjärtinfarkt endast 41 år gammal.Det har verkligen satt sina spår.Hann inte heller säga Hej då.Har du tänkt på att gå och prata med ett proffs om detta? För mig så kan jag aldrig glömma smärtan och hur ont det gjorde.Men med tiden har jag lärt mig leva med det.Hoppas du kan få någon typ av hjälp.Vet hur ont de gör inombords.
Svar på tråden När går sorgen över?