• marieflickan

Avdomnade armar

Jag håller på att bli fullständigt galen!
    Jag har avdomnade armar och stickande händer dygnet runt, hela tiden. Värst på natten såklart, och när jag vaknar på morgonen så har jag som reumatisk värk i händerna och det tar säkert en kvart av uppmjukande övningar innan jag ens kan böja fingrarna. 

Jag har varit hos sjukgymnast och de kan konstatera att det inte kommer från ryggen eller nacken, så det här måste vara graviditeten. Har haft det så i flera månader nu och det blir bara värre.

Någon som känner igen sig och vet vad man kan göra? Jag orkar inte ha det så här längre. 

• Svar på tråden Avdomnade armar
  • Tuzz

Vad konstigt att inte sjukgymnasten sa något om karpaltunnelsyndrom för det blir precis som du beskriver. Brukar få operera för att frilägga nerverna nere vid handlederna ev att det sitter längre upp vid axeln. Det händer ofta när man går upp lite i vikt el tränar gör hårt. Och besvären är ofta värre på natten. Jag domnar själv i lillfingret mest o då sitter nerven i kläm i axeln annars är det handleden om det är övriga fingrar som domnar. Hoppas du kan få hjälp nu!

• marieflickan

Dom nämnde faktiskt karpaltunnelsyndrom, men så avfärdade dom det då det gäller båda händerna, alla fingrar och båda armarna. Så jag vet inte längre.. :(

• Moorii

Som föregående talare säger, karpaltunnelsyndrom. Jag opererade högra handen för fem år sen, och har haft problem med vänstra också, och det har blivit mycket värre sen jag blev gravid. Var till läkare, men hon sa att de helst inte opererar gravida, så till slut fick jag stödskena att ha på natten. Hjälper lite iallafall. Sjukgymnasten har iallafall såna skenor, så fråga efter det!

• Moorii

Fast det kan man få i båda, för min del är det hela armarna och inte bara händerna som gör ont. Så ta upp det igen, tycker jag.

• Kerubmamman

Det kan även sitta i armbågen. Då drabbas främst lillfinger och ringfinger. Tvärtom mot karpaltunnel-symptom. 
     Har haft det sen jag var gravid första gången för 12 år sedan, då fick jag skenor på båda händer helt i onödan... :-/ 
    Kommer inte ihåg vad det heter nu. Kan kolla upp det om du vill. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Pira

Det låter, som redan nämnst - karpaltunnelsyndrom. Det hade jag vid min senaste graviditet och det var jättejobigt!

Här är min blogg - egosidan.blogg.se/
  • 1234568

Jag hade karpaltunnelsyndrom i båda händerna från v. 28 fram tills förlossningen. Mina händer blev gradvis värre och värre, tills jag inte kunde använda dem alls. När barnen föddes så var det riktigt illa med händerna, såpass att det tog flera dagar innan jag kunde hålla i dem ordentligt.

Dock så blev det bättre efter förlossningen, och idag 1,5 år efter förlossningen är dom helt ok. Inte 100, men så att det fungerar.

Be om en skena för händerna att ha under natten. Kan lindra besvären och fås från sjukgymnasten.

Svar på tråden Avdomnade armar