• Anonym (Fundersam)

Hur göra med boende?

Hej allihop!

Jag träffade en fantastisk man för 1,5 år sedan och nu börjar det bli dags att flytta ihop känner vi. Vi har båda vars två barn på 3, 4, 4 och 5 år. 

Just nu bor vi i två kommuner som ligger ca en kvarts körtid ifrån varandra och som det ser ut nu så går det lugnt att pyssla ihop lämningar och hämtningar av barnen. Eftersom han jobbar i den kommunen så får han lämna sina barn som vanligt helt enkelt och jag lämnar mina.

Men om vi tänker på framtiden... hans ex vill förvisso flytta därifrån medan mina barns pappa redan har flyttat dit. Han löser alltså pusslet med att köra till denna byn för att lämna och hämta redan. 

Det lättaste vore ju förstås att flytta till grannkommunen så att barnen kan gå på samma skola och dagis. Det underlättar ju vardagen en hel del. MEN! Jag har otroligt hemska minnen därifrån. Jag var en "partynisse" i tonåren och råkade otroligt illa ut flera gånger. På så vis vill jag verkligen inte flytta dit. Mannen är helt med på att vi bor i "min" kommun men tycker förstås det vore enklare att flytta till den andra rent praktiskt. Vi kan ju spara massa pengar på det till exempel.

Hur hade ni gjort? Försökt komma över er rädsla (jag lär ju behöva stöta på de människorna som gjorde mig illa där. Har fortfarande ett dåligt "rykte" i den byn trots många år och har inga vänner alls. Eller hade ni bott kvar? Ska barnen då gå i olika skolor?

Jag har sån ångest över detta. :(

• Svar på tråden Hur göra med boende?
  • Anonym (Fundersam)

Jag och barnen har alltså ett otroligt bra liv där vi bor idag. Här har vi gott om vänner, trivs super och känner oss trygga. Men hans barn står skrivna hos mamman i den andre kommunen. Varannan vecka blir det alltså mycket körande dit för att hämta och lämna hans barn. Jag har ju möjligheten att flytta dit eftersom exet också bor där. Men som sagt, jag känner otrolig otrygghet, sorg och ångest över att behöva bosätta mig där. Vill inte känna mig inlåst för att jag inte vågar gå ut.

• BioBonus

Det är väl kanske inte en dålig sak att "ta tag i sina demoner". Kan du tänka dig att gå och få hjälp kring dina känslor innan ni flyttar? Så att du har bearbetat ditt förflutna och inte låter det styra dig längre? 

• Anonym (prova)

Det är väl ändå några år sedan du bodde där och många av de som inte var trevliga under din uppväxt har förhoppningsvis mognat och blivit vettigare.

Kanske kan ni boka en stuga och prova bo där två veckor i sommar? Se om du mår psykiskt bra av det?

Det är bara en kvart bort och det är ingen lång sträcka att köra. När barnen blir i skolåldern är det dock väldigt trevligt för dem att kunna ta sig lätt själva mellan föräldrarna. Ni kanske skulle prata lite mer med din partners ex, kanske båda dem ska flytta till din kommun?

Angående dina barn, vem är boendeförälder? För om man sedan när det är dags för skola inte är överens så blir det i skolan närmast boendeföräldern.

• Anonym (Fundersam)

Vi pratar om att flytta utanför byn, men vi behöver ändå bo "inne i" för att kunna spara ihop till hus. Det handlar inte bara om att dem har mognat, jag har alltså blivit misshandlad, våldtagen och diverse annat skit. Inget jag mår dåligt över idag, men har så otroligt mycket ångest över just platsen detta hände. Kommunerna är väldigt små, finns inte så mycket plats att gömma sig. Inte så mycket alternativ. Finns inget "den delen av staden eller den". 

Jag är boendeföräldern av mina barn, hans ex är boendeförälder av dem. 

• Anonym (prova)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-06 13:19:49 följande:

Vi pratar om att flytta utanför byn, men vi behöver ändå bo "inne i" för att kunna spara ihop till hus. Det handlar inte bara om att dem har mognat, jag har alltså blivit misshandlad, våldtagen och diverse annat skit. Inget jag mår dåligt över idag, men har så otroligt mycket ångest över just platsen detta hände. Kommunerna är väldigt små, finns inte så mycket plats att gömma sig. Inte så mycket alternativ. Finns inget "den delen av staden eller den". 

Jag är boendeföräldern av mina barn, hans ex är boendeförälder av dem. 

Men då tycker jag du ska bo kvar där du bor. Dina barn kommer börja skola bredvid där du bor när det är dags. Sedan pratar ni med din partners ex om inte hon vill flytta till din kommun, för hon var sugen på att flytta lät det som. Då är alla samlade utom ditt ex, men han är bara 15 minuter bort och det är ingen tid att tala om.
Svar på tråden Hur göra med boende?