Annapannapyttipanna skrev 2016-04-05 22:37:23 följande:
På ett sätt: ja. Det är ett ansvar jag åtagit mig och jag har djurskyddslagen att rätta mig efter. Alternativet är isf att försöka omplacera dom och då kan jag lika gärna ge upp allt känns det som. Jag kan inte tänka mig ett liv utan dom. Mina skulder är dessutom en kombination av mitt dåliga omdöme och försäkringskassans 'hjälp'...
Och på ett sätt nej: varför ska någon annan betala för mig öht?
På vilket sätt har Försäkringskassan orsakat dina skulder? Jag bara undrar, är uppriktigt nyfiken, jag vet ju att de gör fel ibland.
Mig betalade de ut hel sjukpenning till när jag bara skulle ha en fjärdedel. (Jobbade 75 och var föräldraledig 25.)
Jag upptäckte dock felet själv, och visst blev det lite meckande med återbetalning, men jag satte undan den felaktigt utbetalda summan direkt (eller ja, man får ju betala tillbaka bruttobeloppet, så lite mer blev det.) Men det var i vilket fall inga större problem för mig, jag har en ordnad ekonomi och inga andra skulder än CSN.
Men hade jag av någon anledning levt på marginalen kunde det ju förstås ha ställt till det för mig. Ja, då syftar jag ju på att jag fick betala tillbaka mer än vad jag faktiskt fick utbetalat. (Reglerades sedan i deklarationen.)