Hur bemöta den andre föräldern?
Kommer inte lämna ut för mycket information, utan ta det kort och i stora drag. Har två barn varannan vecka, där den ena verkar trivas bra och det andra barnet sällan åker med glädje (den yngste). Det har varit i stort sett likadant ett år med det. Gemensamt för dem båda är att de blir extremt uppskruvade innan och även kommer hem i samma sinnestillstånd. Det tar ca två dagar innan de landar hemma hos oss.
Hade utvecklingssamtal på dagis för dem båda nyss, och där uttrycker de en mild oro för barnen. De ser stora skillnader på beteendet när de är hos den andre föräldern, negativt alltså. Den minsta pratar aldrig om denna förälder på förskolan, inte ens när de är där. Barnet har även börjat med att inte svara på tilltal ofta.
Hemma pratar båda barnen sällan självmant om den andre föräldern.
Pedagogerna får väl inte säga för mycket, men sa att det var svårt att få med rätt kläder trots flera samtal om det. De upplevde även att humöret på föräldern svängde kraftigt, samt att barnen var oroliga för dennes känslor då föräldern ofta var ledsen, kände saknad mm.
Någon dag efter så pratar jag med den äldste om vad de ska hitta på när de åker till föräldern nästa gång, om de tänkt göra något speciellt. Då anförtror barnet att föräldern är arg ibland, och då bla har kastat sönder disk.
Jag ska prata med familjerätten för råd om hur jag ska bemöta detta, om vi kan få till ett samtal där och om jag kanske ska erbjuda att ta barnen mer för avlastning?
Hur tycker ni det låter i era öron? Jag känner mig sjukt orolig för barnen, men så är jag ju förälder. Detta är i stora drag och inte allt jag/dagis reagerat på.