• Anonym (Jossan)

Ungjävlar på lekland!

Vi var på Leos Lekland i lördags. Förlåt för vad jag nu ska säga, men guuud vad jag ville ta vissa ungar OCH DERAS FÖRÄLDRAR i örat och säga ett sanningens ord till dem.

Våran pojk är 3,5 år gammal. Ganska tillbakadragen och försiktig, vi får hjälpa honom att ta för sig, men han blir bättre och bättre! Men så kommer dessa ouppfostrade (?) ungar vars föräldrar skiter i att ha dem under uppsikt.

M cyklade på den delen av leklandet. Han och flera andra barn lyckades krocka ihop så han klev av sin cykel för att dra den bakåt och kunna fortsätta cykla. Fram springer en äldre pojke på kanske 6-8 år och sätter sig på cykeln och börjar cykla iväg. M blir lite osäker på vad han ska göra, och hans pappa går dit för att prata med den andra pojken. Han säger att M redan hade cykeln och att det inte är okej att ta en leksak som någon annan leker med. Den äldre pojken slår mot min man, skriker håll käften och cyklar därifrån. Kvar står sonen och mannen utan att veta vad de ska göra.

I så gott som alla rutchkanor som fanns där så fanns även barn som klättrade uppåt i kanorna, något som väldigt tydligt är angivet att man inte får göra. Vi är noga med att M ska följa uppsatta regler, men han vill ju förstås göra som de andra barnen gör, och förstår inte varför de får men inte han. I en av kanorna lekte två pojkar, även de ca 7-8 år i rutchkanorna. De sprang fram och tillbaka, knuffade barn som åkte förbi och betedde sig allmänt illa. Jag sa åt dem 3 gånger på olika sätt att deras beteende inte är okej. Min man sa åt dem flera gånger. Några andra föräldrar som var där sa också åt dem. De totalignorerade alla som försökte pratat med dem och fortsatte vara odrägliga. Det slutade med att de knuffade en liten flicka som slog sig, och flickans föräldrar tog ena pojken i armen och förde bort honom från kanan. Han blev förstås skitsur och skrek fula saker, sen gick båda pojkarna iväg.

Dessutom. Ni som varit på ett sånt lekland vet hur lekområdena ser ut. Det blir som stora "burar". Idag såg vi 4 barn som var OVANPÅ lekområdet!! De har alltså klättrat på utsidan av "buren" för att komma upp dit. LIVAFARLIGT. Några vuxna stod nedaför och sa nåt halvmjäkigt "ska ni verkligen vara där uppe?" men ingen som faktiskt gjorde nåt åt det. Inte personalen heller, för den delen.

M älskar leklandet men dessa jäkla odågor och deras ickenärvarande föräldrar som hellre sitter med näsan i mobilen gör att man får mindre vansinnesutbrott när man är där... men som sagt... M älskar det. Och när det funkar så funkar det BRA. Han leker så bra med de andra barnen.. men... odågorna.. FY!

Ursäkta monsterinlägget. Hur gör ni på lekland? Ska man måsta uppfostra andras barn? Är det okej att de härjar fritt? Hur mkt ska man tåla innan man säger till? Eller ska man sköta sig själv och skita i andra?

• Svar på tråden Ungjävlar på lekland!
  • Anonym (H)
    Anonym (menvafan) skrev 2016-04-05 20:35:04 följande:
    jag har besökt otaliga lekland runt i sverige men aldrig sett fenomenet. Visst att det kan vara mycket barn ibland och tjoande och stimmande, men så är det ju när barn leker. OOch nej, jag är inte en av mobil-föräldrarna, jag deltar aktivt i barnens lek. Och jag känner inte igen det ni berättar.
    Samma här.
  • Allfather

Går inte på lekland med mina ungar här i Malmö längre.

40% av föräldrarna skiter i sina ungar och vad dom gör.

40% av föräldrarna skiter i sina ungar och vad dom gör och pratar ingen eller så dålig svenska att kommunikation blir omöjlig

Resterande 20 % står handfallna och betraktar spektaklet och ber till gud att deras ungar inte slår ihjäl sig när dom blir puttade, slagna och mobbade av ungarna till dom andra 80 procenten.

Skall köpa gungor rutschkanor studsmatta och plaskpool till trädgården inom kort.

• Allfather
    Shevi1 skrev 2018-06-29 18:40:33 följande:

Men är de värt de? Kan någon svara

Rent spontant säger jag nej, det hade jag aldrig vågat
  • Shevi1

Tror ändå att 7 åringar kan säga vad som har hänt ifall något skulle hända barnet.

• Annita
    Shevi1 skrev 2018-07-01 10:56:30 följande:

Tror ändå att 7 åringar kan säga vad som har hänt ifall något skulle hända barnet.

Men "vad som hänt"? Det viktigaste är väl att inget händer? Som jag skrivit i den andra leklands-tråden, jag tycker inte att en sjuåring är mogen att passa ett mindre barn, det är ett väldigt stort ansvar att lägga på ett barn som faktiskt är ganska litet själv.

Varför är det så viktigt för dig att få sitta i soffan och slippa hålla koll på dina barn?
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-01 11:22:39 följande:

Men "vad som hänt"? Det viktigaste är väl att inget händer? Som jag skrivit i den andra leklands-tråden, jag tycker inte att en sjuåring är mogen att passa ett mindre barn, det är ett väldigt stort ansvar att lägga på ett barn som faktiskt är ganska litet själv.

Varför är det så viktigt för dig att få sitta i soffan och slippa hålla koll på dina barn?

För jag kanske hade en dålig dag och vad är det värsta som kan hända.
  • Annita
    Shevi1 skrev 2018-07-01 12:10:05 följande:
    För jag kanske hade en dålig dag och vad är det värsta som kan hända.
    Har man en dålig dag tycker jag inte man ska åka till ett lekland med en treåring. En åttaåring och en tioåring, exempelvis, kan leka tillsammans och föräldern kan sitta i en soffa och dricka kaffe på såväl en bra som dålig dag.

Ja, vad kan hända. Treåringen kan givetvis skada sig eller bli illa behandlad av andra barn, tex. Har svårt att tänka mig att det kan hända en dödsolycka, om det nu är där du drar gränsen...?
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-01 12:22:14 följande:

Har man en dålig dag tycker jag inte man ska åka till ett lekland med en treåring. En åttaåring och en tioåring, exempelvis, kan leka tillsammans och föräldern kan sitta i en soffa och dricka kaffe på såväl en bra som dålig dag.

Ja, vad kan hända. Treåringen kan givetvis skada sig eller bli illa behandlad av andra barn, tex. Har svårt att tänka mig att det kan hända en dödsolycka, om det nu är där du drar gränsen...?

Men tror du inte sjuåringen skyddar ett litet barn??
  • Annita
    Shevi1 skrev 2018-07-01 12:52:52 följande:

Men tror du inte sjuåringen skyddar ett litet barn??

Tror alldeles säkert att en ansvarsfull sjuåring gör sitt bästa. Men som jag redan skrivit: sju år är inte så gammalt, och det är ett stort ansvar att lägga på ett barn. Barn har tex inte samma konsekvenstänk som vuxna: "om vi går den här vägen kan si eller så hända". Det är en av anledningarna till att man inte bör cykla själv i trafiken före tolv års ålder.

Så kort sagt svarar jag nej, jag tror inte sjuåringar klarar att i alla lägen skydda ett litet barn.
  • Shevi1
    Annita skrev 2018-07-01 13:56:17 följande:

Tror alldeles säkert att en ansvarsfull sjuåring gör sitt bästa. Men som jag redan skrivit: sju år är inte så gammalt, och det är ett stort ansvar att lägga på ett barn. Barn har tex inte samma konsekvenstänk som vuxna: "om vi går den här vägen kan si eller så hända". Det är en av anledningarna till att man inte bör cykla själv i trafiken före tolv års ålder.

Så kort sagt svarar jag nej, jag tror inte sjuåringar klarar att i alla lägen skydda ett litet barn.

Ja det är sant att 7 åringar inte har samma konsekvensktänk men de kan fortfarande hjälpa barn upp och skydda
  • Shevi1
    isolande skrev 2018-06-29 16:26:44 följande:

Ja kära nån...

Kan man?
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Ungjävlar på lekland!