• Misszandra

Smärta av att jobba, hjälp?

Hejsan allihopa.

Det är så här att jag är gravid i vecka 23 (22+3) och jag har fått väldiga problem med smärta i ländryggen och magen, även höfterna, skinkorna och låren. Jag märker att desto mer jag rör på mig desto värre blir det. Jag kan inte jobba ett helt pass utan att få väldiga smärtor och problem. Kan inte heller gå ut och gå i 5 minuter utan att jag måste stanna för att min mage värker något otroligt. Det går över, men kommer tillbaka när jag får upp farten igen. 

Detta är första gången jag är gravid men antar att det är detta som kallas "foglossning" - eller "bäckensmärta". Min fråga är då, vad kan jag göra åt det? Har testat att ha ett bälte som håller upp magen så den inte behöver arbeta så mycket men det hjälper inte. Ska till barnmorskan om 1 vecka och kommer ta upp det där. Men har en jobbig vecka med 50h jobb framför mig och är rädd att bebis blir påverkad av detta, eller är det "bara" jag?

• Svar på tråden Smärta av att jobba, hjälp?
  • Vassilius

Googla Thomas Torstensson och läs vad han säger om foglossning. Foglossning förvärras av att göra sånt som man får ont av. För vissa tar det år att bli av med foglossning. För bäst återhämtning undvik allt som gör ont och utför individuellt utformad träning från sjukgymnast som kan just foglossning (specialkompetens behövs, det ingår oftast inte i grundutbildningen).

Bebisen påverkas vad jag vet inte. Men om du är en av dem som inte blir av med foglossningen efter förlossningen drabbas hela familjen på ett eller annat sätt.

Barnmorskor säger ofta att det är ofarligt och att man ska promenera. Detta är helt fel!

Var rädd om dig! För de allra, allra flesta går det över, men man vet inte förrän efteråt om man är en av dem (som du kanske gissat är jag inte det...).

MEN det kan vara mycket annat än foglossning. Många bäckensmärtor avfärdas som foglossning fast det egentligen är något annat. Se till att få ordentlig bedömning.

Stort lycka till!!

• Vassilius

Att magen värker är förmodligen sammandragningar. Sök på det på 1177.se så kan du läsa mer. 1177.se har också bra info om foglossning och bäckensmärtor. Det finns också en Facebook-grupp som heter Gravidcoachen. Där kan man få råd av en sjukgymnast med detta som specialitet.

Svar på tråden Smärta av att jobba, hjälp?