• Alexi

Äter era skolbarn mellanmål (hemma) och vad?

Ni som har skolbarn. Äter era barn mellanmål hemma (antingen om de är stora nog att vara hemma själva efter skolan) eller på helger och lov?

Vad äter de för mellanmål?

• Svar på tråden Äter era skolbarn mellanmål (hemma) och vad?
  • Carambolan

Macka, yoghurt, nudlar eller nötter. Gorbys tjatar nioåringen om jämt så ibland köper vi det.

• Drottningen70

Nej, fattar inte var man liksom ska klämma in det på helgerna. Frukosten brukar vara klar vid 10.00, sen är det lunch vid typ 14 och middag vid 17-18. Ingen av oss är hungrig däremellan...

• LillaLoppi

En frukt. Det är liksom "dagens frukt", den man "ska" ha.

• Alexi

Men jag tänker att de flesta små barn äter mellanmål. I vilken ålder har era gått från rejäla mellanmål till en frukt eller ingenting?

• Mrs Green

Ska hon gå och träna (handboll) äter hon t.ex yoghurt, smoothie eller en pizzabulle. Annars brukar det bara bli en frukt.

• LillaLoppi
    Alexi skrev 2016-04-02 16:07:43 följande:

Men jag tänker att de flesta små barn äter mellanmål. I vilken ålder har era gått från rejäla mellanmål till en frukt eller ingenting?

Vid femårsålder, ungefär.

Utom en dag i veckan då sonen har en aktivitet, då blir det en lite större mellis.
  • Carambolan

Vi äter ganska sen middag, runt 19, så även skolbarnen som äter lunch vid 11-11:30 äter ordentlig mellis. På helgerna brukar det bli mer flytande med tiderna, med sen frukost och sen lunch, och då blir det ofta bara en frukt eller en bulle (eller lördagsgodis).

• Velmaja

Japp vi äter mellanmål. Brukar bli frukt, smoothie, yoghurt och flingor/musli, macka, kvarg. Ja lite olika....

• Fru Ve

Ja, min 8-åring äter mellis efter skolan då han kommer hem vid 14.30. Det kan bli en tallrik yoghurt med flingor eller smörgås + Oboy eller bara en frukt ibland om han inte är så hungrig. Beror lite på hur bra han ätit i skolan till lunch.

• Fru Ve
    Drottningen70 skrev 2016-04-02 15:54:13 följande:

Nej, fattar inte var man liksom ska klämma in det på helgerna. Frukosten brukar vara klar vid 10.00, sen är det lunch vid typ 14 och middag vid 17-18. Ingen av oss är hungrig däremellan...

Mina barn vaknar mellan 5-6 oavsett om det är vardag eller helg.... så frukosten är tidig. Lunchen blir därmed också tidig, kanske vid 11.30. Så vi har utrymme för mellis på helger också. Men vaknar man senare förstår jag om det inte blir så.
  • Fru Ve
    Alexi skrev 2016-04-02 16:07:43 följande:

Vi vuxna äter också mellanmål så jag säger ingen ålder alls =)
  • scanmia

Frukt och grönsaker mellan måltiderna. Jag brukar se till att det finns morotsstavar, gurkbitar. småtomater och andra grönsaker i lagom stora bitar i kylskåpet så att det bara är att ta och vi har en fruktskål där man kan gå och plocka.

Sedan brukar vi fika lite godare på helgen någon gång - ta ut barnen och deras kompisar på glass eller bjuda hem grannarna på nybakt, typ. 

Svar på tråden Äter era skolbarn mellanmål (hemma) och vad?