• Flatron

Inbillar jag mig?

I snart ett år har jag och min nuvarande sambo haft oskyddat sex. Alla mina vänner runt omkring mig blir gravida men jag står här fortfarande barnlös och utan ett enda tecken på att det ens finns en chans. Självklart känner jag mig värdelös. för drygt 2 år sedan opererats jag bort en äggledare och innan det försökte jag under 1 år att bli gravid med min tidigare sambo. Jag börjar fundera på om det är något fel på mig. jag har regelbunden mens.

I skrivande stund sitter jag med ömmande bröst och en känsla för att jag gått upp typ 20kg, känner mig uppsvälld. Nu är det 7 dagar kvar till mens enligt min mensapp men kan jag redan nu känna av en graviditet? I och med att jag tidigare bara fått negativa resultat är jag för rädd för att göra ett test på nytt. Jag börjar fundera på om jag kanske bara känner mig skengravid eftersom alla andra är gravida...

• Svar på tråden Inbillar jag mig?
  • Långbenopluto

Det är väldigt ovanligt att känna symptom så tidigt som en hel vecka innan mens, för det är då som ägget fäster...... och hormoner har inte börjat utvecklas.

• Cyanea

Tråkigt att det tar tid att lyckas. Men tänk på att det absolut inte behöver bero på dig, även om du saknar en äggledare. Det kanske är en förklaring till att det kan behövas lite fler försök, men lägg inte hela lasset på dig. 

Vad gäller symptom så är det för tidigt för att visa på graviditet, ja. Gravhormonerna kommer inte förrän ägget fäst, vilket det gör tidigast 5 dygn efter ägglossning, och då tar det några dagar innan det är tillräckligt mycket för att märkas av. Är det inte tillräckligt höga nivåer för att plussa så känner man i regel heller ingenting. Däremot låter det som symptom på ägglossning (det är samma hormon för ägglossning som i tidig graviditet, man kan inte skilja på dem), och det är ju positivt :) 

Om ni försökt i ett år kan ni ju söka hjälp från vården. 

Stort lycka till, hoppas att du snart plussar :) 

Svar på tråden Inbillar jag mig?