• dlkafjsdkljklasdgj

Ekeröbor, frågor till er :-)

Vi ska eventuellt flytta till Stockholm och jag har börjat titta runt på trevliga områden att bo i med priser vi kan klara av. Ekerö får nästan full pott av mig förutom en sak: att det verkar vara en hemsk pendling till och från centrala StockholmFörvånad. Min man skulle åka mot Södertälje, är det långa bilköer på den färjan också? Hamnar bussen också i bilkö varje dag? Är det bilkö varje dag till och från centrala Stockholm? Hur länge tar resan? Hur kan man hämta på dagis och fritids i tid om man hamnari bilkö, eller är det bara att räkna med en lång kötid och anpassa jobb/fritidstid efter det? 

I övrigt: vad tycker ni om skolorna? Är det någon skola som inte är bra? 

• Svar på tråden Ekeröbor, frågor till er :-)
  • Mälaröbo

Ekerö är toppen i många avseenden! Trafiken in till stan är väl dock inte en av dem... De jag känner som åker färjan har inga problem. Täta turer mm. I dagsläget finns ingen buss som åker över men planer finns. Även pendlingsbåt är planerat/beslutat. Ska man däremot åka bil den vanliga vägen, ut på morgonen och åter på em, så tar det tid. Jag åkte kommunalt till Liljeholmen under 1-2 år och det tog ca 1 h enkel resa.

• Mälaröbo

När det gäller skolorna så varierar resultaten år från år. Nån skola i Stenhamra tror jag ofta hamnar lågt. Däremot förändras mycket just nu. Det ska byggas nytt och många skolor har bara 1-6 och sen samlas man i större skolor under 7-9.

• isolande

Uppvuxen på Ekerö och skulle väldigt gärna flytta tillbaka eftersom delar av min familj fortfarande bor där. Tyvärr faller det på trafiken. Jag skulle aldrig palla att sitta i bilköerna eller proppfulla bussar varenda dag både in och ut från stan. Både jag och min man jobbar i centrala Stockholm.

Jag flyttar till Ekerö den dagen jag har jobb där eller typ i Bromma. Har ett flertal bekanta och kollegor som glada i hågen flyttat till Ekerö med argumentet: "Det tar bara 30 min från stan". Javisst, typ mitt i natten. Morgon och eftermiddag är det en helt annan sak... De har fattat detta när de bott där ett tag.

Från Ekerö tätort till stan får du räkna med minst en timme enkel resa på vardagar, varje dag. Köerna börjar runt 07.30 in till stan och lättar väl runt 09. Hemöver börjar det runt 15.30 och lättar väl runt 18.00. Bor du längre ut åt Stenhamra/Färentuna/ Munsö/ Adelsö så tar det såklart ännu längre tid eftersom körsträckan är längre.

• dlkafjsdkljklasdgj

Tack för bra svar! Hoppas att de fyra filerna som ska byggas på Ekerövägen med bussfil i båda riktningarna löser i alla fall de värsta problemen! Har inte uteslutit Ekerö ännu, men väldigt bra att realistiska färdtider med i beräkningen nu, istället för mäklarnas överoptimistiska siffror. 

• isolande
    dlkafjsdkljklasdgj skrev 2016-03-30 22:41:22 följande:

Tack för bra svar! Hoppas att de fyra filerna som ska byggas på Ekerövägen med bussfil i båda riktningarna löser i alla fall de värsta problemen! Har inte uteslutit Ekerö ännu, men väldigt bra att realistiska färdtider med i beräkningen nu, istället för mäklarnas överoptimistiska siffror. 

Märk väl att den här diskussionen om breddning av Ekerövägen hållit på sedan typ 1992 och hittills har det hänt nästan ingenting (jo, en breddning av avåkningsplatsen vid Ekeby...). Det har även varit prat om färja vid Svartsjö-Hässelby men det har det pratats om i säkert 15 år utan att det kommit närmare verkligheten.

Ekerö kommun och ekeröborna är "kända" för att vara väldigt anti allt som gör att området expoloateras mer och växer. Så fort en spade ska i marken är det vilda protester från alla håll och kanter. Att sätta upp en 3G mast tog flera ÅR pga att alla som bodde i närheten vägrade gå med på det t.ex Flört.

Så nä, tro inte på det som alla mäklare säger. Mina föräldrar hörde samma tjat om bättre kommunikationer redan när de flyttade dit 1987. Min pappa satt i köerna i 17 år ända fram tills han blev pansjis Drömmer. Mamma och min bror som bor därute har egna företag och jobbar hemifrån i princip. Så fort de ska in till stan (vilket sker typ en gång/månad) så är det alltid så att de anpassar sina körtider efter köerna. De tycker köerna är jobbiga trots att de inte ens behöver åka i dem varenda morgon/kväll...
Svar på tråden Ekeröbor, frågor till er :-)