• Re9

Vill bli blond,hjälp!

Jag vill bli blond nu till sommaren.
    Just nu har jag brun/rött hår.
    Mitt riktiga hår är på utväxt,men bara någon centimeter.
    Kommer att ta för lång tid att låta det växa ut,dels har jag ful råttfärgad hårfärg.
    Vill inte bleka sönder det,vad kan jag göra?
    Funkar det att ta guldblond toning i håret och sedan en mörkblond permanent hårfärg?
    Behöver råd och tips,har ej råda att gå till frisören.

• Svar på tråden Vill bli blond,hjälp!
  • Bennijenni

Då du skriver att du har rättfärgat i dig själv så antar jag att det du har nu är färgat, du kan inte ljusa upp hår som är färgat med toning eller färg.

Du måste stegvis bleka upp håret och det kommer inte att gå på första omgången utan du får acceptera att du får göra det typ en gång i månaden för att hinna bli blond till sommaren.

Då du har en rödbrun färg nu i håret så kommer blekningen du köper i affären göra att ditt hår ser ut som en kycklings näbb alternativt kycklingen själv.

Du säger att du inte har råd att gå till frisör,

Mitt tips till dej då är leta upp en salong som har en elev med elevpriser dom är billiga och är under utbildning och under uppsikt och får råd och stöd av en utbildad frisör,

Säg att du har som mål att bli blond. Då kan dom först görarnavfärgning sedan lägga blekande slingor och tulldistrikten lägga en nyansering så de inte det gult ut.

Förlåt för långt inlägg men detta är ditt bästa alternativ ! Lycka till :)

• M i s s

Vill också bli blond till sommaren. Har också färgat brunt/rött hår. Har färgat håret brunrött i flera år.

Jag har som plan att testa en avfärgning från goldwell, den bleker inte utan drar bara ur hårfärgen. Sen får jag se hur jag går vidare efter det. Har köpt slinghätta och blekningsmedel, så kommer nog testa slinga håret efter avfärgningen.

• Bennijenni

Det är alltid blekmedel eller snarare grundmedel till blekningen iblandat i avfärgning. Ett tips om du tänker göra det hemma är köp en toning i en väldigt kall färg nästan gråaktig i den ljushetsgraden som håret kommer bli efter första omgången avfärgning och slingning. Så lägger du i den när du e klar me allt annat den vårdar lite, skyddar lite och kommer ta bort de värsta av de gulorangea som kommer komma.

M i s s skrev 2016-03-24 19:00:49 följande:

Vill också bli blond till sommaren. Har också färgat brunt/rött hår. Har färgat håret brunrött i flera år.

Jag har som plan att testa en avfärgning från goldwell, den bleker inte utan drar bara ur hårfärgen. Sen får jag se hur jag går vidare efter det. Har köpt slinghätta och blekningsmedel, så kommer nog testa slinga håret efter avfärgningen.

• Pkb

På Youtube finns massa videos av bla asiater (vet inte vilka länder) som gått från svart hår till jättefina blonda färger.

• M i s s
    Bennijenni skrev 2016-03-24 19:35:35 följande:

Det är alltid blekmedel eller snarare grundmedel till blekningen iblandat i avfärgning. Ett tips om du tänker göra det hemma är köp en toning i en väldigt kall färg nästan gråaktig i den ljushetsgraden som håret kommer bli efter första omgången avfärgning och slingning. Så lägger du i den när du e klar me allt annat den vårdar lite, skyddar lite och kommer ta bort de värsta av de gulorangea som kommer komma.

Fast den avfärgningen jag pratar om ska inte kunna påverka ens naturliga hårfärg något, den fungerar bara på färgat hår. Det är alltså inte blekmedel i. Men visst finns det avfärgningar som innehåller blekmedel.

Tack för tipset! Ska göra det! :)
  • Linutis

Ta allt jääääkligt försiktigt. Hade rött förut förra året i januari. Gick till en bra salong där de hjälpte mig. Till sommaren blev jag blond. Men klippte av halva håret. Hade ner till under brösten o fick klippa till Axel. Så slitet det blev. Ännu idag tycker jag det är slitet trots jg toppar de. Ändå sen dess har min hårkvlite bara gått åt skogen. Kanske beroende på hårtyp dock

• Claara

De flesta salonger har olaplex idag. Sägs att det var med olaplex Kim Kardashian kunde gå från svart till platinablond. Räkna med två frisörbesök men du behåller kvalitén på håret.

• Vanillavodka

Efter allt färgande jag gjorde när jag var yngre från svart till blond osv osv så har jag lärt mig en sak. Det blir sällan och aldrig snyggt när man ska göra det ljust själv. Man tror att man sparar pengar när man gör det själv men efter ett x antal förpackningar färg och ändå fult hår så har man inte sparat in så mycket :s

• Re9

Funkar avfärgning då? Mitt hår tål inte en massa blekning. Hade blont för något åt sedan och det blev helt risigt. Vad skulle det kosta att fixa håret på en salong? kommer avfärgning som jag köper själv att ta bort det brun/röda håret? Sluter det mycket på håret? För om jag får bort det så skulle jag kunna slinga hela håret blont hos hårfrisörskan.

• Bennijenni

Du kan aldrig veta innan hur bra elr dåligt en avfärgning funkar, det blir olika på alla. Har du riktig otur får ditt hår 10 olika färgereftersom avfärgningen tar bort pigmenten En för en. Så det beror mycket på hur mkt olika färger och toningar du har slängt i håret.

Jag hade rått dej att gå till en frisör på en gång och be dom kolla på det och ge sin åsikt. Om du var blond fören år sen o de va risigt då o du sen färgat mörkt o nu vill bli blond igen så kommer det garanterat att bli slitet var du ön gör det, men du kmr garanterat få ett friskare hår efter om du väljer frissan.

Hemma så kmr de gå sakta du kmr behöva slänga in avfärgning efter avfärgning för att få de så ljust du behöver. Frisören har superkoll de e deras jobb.

/ före detta frisören

Re9 skrev 2016-03-27 01:40:24 följande:

Funkar avfärgning då? Mitt hår tål inte en massa blekning. Hade blont för något åt sedan och det blev helt risigt. Vad skulle det kosta att fixa håret på en salong? kommer avfärgning som jag köper själv att ta bort det brun/röda håret? Sluter det mycket på håret? För om jag får bort det så skulle jag kunna slinga hela håret blont hos hårfrisörskan.

• M i s s

Nu är mitt hår ljusgult, kycklinggult och orange. Haha! Hade tänkt slänga i en ljus askblond för att få bort det oranga, men kan inte det blonda bli grönt då? :(

• M i s s
    M i s s skrev 2016-04-07 09:45:49 följande:

Nu är mitt hår ljusgult, kycklinggult och orange. Haha! Hade tänkt slänga i en ljus askblond för att få bort det oranga, men kan inte det blonda bli grönt då? :(

Slängde i en askblond och det blev mycket bättre! Så nu kan jag gå utanför dörren iaf. :)
  • Mooomin
    Re9 skrev 2016-03-27 01:40:24 följande:

Men även om du får bort det färgade i ditt hår så lär du ju ändå bleka håret sen, du skrev ju att du var rårtfärgad i dig själv., Det finns inget annat sätt än blekning för att bli ljusare. (Slingor är oxå blekning)
  • Alexandra1990

Gick från svart till kall platina blond, lite mer mot sand än vitt. Började i okt blev klar i februari. Har hår ner till brösten ungefär. Ska skriva hur jag gjorde samt produkter. Rekommenderar INTE någon med skadat hår att göra detta. Skötsel mellan blekning är viktigast.

Gjorde hemma. Mood och schwarzkopf är produkterna jag använde. Rekommenderar mood mer då schwarzkopf alltid blir gult. Iallafall på mig.

Du behöver även färgbomb 1002 från revlon och silver toning från wella eller schwarzkopf och inpackning för torrt hår. Tänk FUKT.

Såhär gjorde jag.

Okt - Slingade. Väntade två veckor och slingade igen. Använde sedan revlon färgbomb i torrt hår ca 20min innan duschen, två ggr i veckan. Samt inpackning för torrt hår mellan shampoo och balsam varje gg jag tvättade håret.

Nov - Samma som ovan.

Dec - Här hade jag uppnått en kall, ljusbrun färg med fåtal svarta slingor kvar. La i blekmedel för hand på det som va svart. Slingade sedan hela håret igen. Hamnade på en mörkblond nyans. Fortsatte med revlon.

Jan - Slingade ytterligare en gång. Väntade två veckor och la i en blekning i hela håret. Nu va jag blond! Men gul blond. La i en silvertoning som tog ner det gula och fortsatte med revlon. Inpackning VARJE dusch.

Februari - Gjorde ytterligare en silvertoning. Varvade med revlon. Fortsatte med att sköta om håret på samma sätt som ovan.

Mitt hår blev inte jätteslitet, klippte av en cm ungefär. Har fortsatt med revlon en till två ggr i månaden och blir det gult (blekt vill gärna bli det) slänger jag i en silvertoning.

Akta dig för mood ask blond, många på internet rekommenderar det på röd/gula toner men det gör lätt håret grå/grönt om det är blekt. Pärlblond fungerar, men revlons färgbomb ger samma resultat fast något långsammare och dliter inte på samma sätt som en färgning gör.

Och jo.. Du kommer ångra dig hundra ggr och vilja slänga i ännu en blekning på en gg mellan omgångarna men vill du ha ditt hår kvar ha tålamod. Du får helt enkelt lära dig att rocka färgen gud glömde tills du uppnått den färg du vill ha ;)

• M i s s
    Alexandra1990 skrev 2016-04-07 13:32:24 följande:

Gick från svart till kall platina blond, lite mer mot sand än vitt. Började i okt blev klar i februari. Har hår ner till brösten ungefär. Ska skriva hur jag gjorde samt produkter. Rekommenderar INTE någon med skadat hår att göra detta. Skötsel mellan blekning är viktigast.

Gjorde hemma. Mood och schwarzkopf är produkterna jag använde. Rekommenderar mood mer då schwarzkopf alltid blir gult. Iallafall på mig.

Du behöver även färgbomb 1002 från revlon och silver toning från wella eller schwarzkopf och inpackning för torrt hår. Tänk FUKT.

Såhär gjorde jag.

Okt - Slingade. Väntade två veckor och slingade igen. Använde sedan revlon färgbomb i torrt hår ca 20min innan duschen, två ggr i veckan. Samt inpackning för torrt hår mellan shampoo och balsam varje gg jag tvättade håret.

Nov - Samma som ovan.

Dec - Här hade jag uppnått en kall, ljusbrun färg med fåtal svarta slingor kvar. La i blekmedel för hand på det som va svart. Slingade sedan hela håret igen. Hamnade på en mörkblond nyans. Fortsatte med revlon.

Jan - Slingade ytterligare en gång. Väntade två veckor och la i en blekning i hela håret. Nu va jag blond! Men gul blond. La i en silvertoning som tog ner det gula och fortsatte med revlon. Inpackning VARJE dusch.

Februari - Gjorde ytterligare en silvertoning. Varvade med revlon. Fortsatte med att sköta om håret på samma sätt som ovan.

Mitt hår blev inte jätteslitet, klippte av en cm ungefär. Har fortsatt med revlon en till två ggr i månaden och blir det gult (blekt vill gärna bli det) slänger jag i en silvertoning.

Akta dig för mood ask blond, många på internet rekommenderar det på röd/gula toner men det gör lätt håret grå/grönt om det är blekt. Pärlblond fungerar, men revlons färgbomb ger samma resultat fast något långsammare och dliter inte på samma sätt som en färgning gör.

Och jo.. Du kommer ångra dig hundra ggr och vilja slänga i ännu en blekning på en gg mellan omgångarna men vill du ha ditt hår kvar ha tålamod. Du får helt enkelt lära dig att rocka färgen gud glömde tills du uppnått den färg du vill ha ;)

Det här inlägget hjälpte mig mycket. Köpte färgbomben och en silvertoning. Är nöjd med mitt hår nu tack vare detta!

Men jag gjorde allt på några veckor, mitt hår är rätt starkt så det gick bra.
  • Mooomin

Härligt! Det finns ingen värre känsla än att vara gul i håret., jag måste tyvärr slänga i en behandlig EFTER ett frisörbesök.. Hon lämnade det en aaaaning gult i utväxten.

M i s s skrev 2016-04-23 07:32:38 följande:

Det här inlägget hjälpte mig mycket. Köpte färgbomben och en silvertoning. Är nöjd med mitt hår nu tack vare detta!

Men jag gjorde allt på några veckor, mitt hår är rätt starkt så det gick bra.

Svar på tråden Vill bli blond,hjälp!