Brumma skrev 2016-03-21 22:45:22 följande:
Det är fortfarande inte ner generellt än min arbetsplats ;)
Skillnaden på din och min är förmodligen att på din arbetsplats kan man bli nådd även om man inte har sin mobil på. Det finns en assistent, en reception osv som kan hämta dig om du inte blir nådd.
Läkare, tandläkare, gynekologer, psykologer osv har en mottagning. De är på plats. Arbetet du med brukare så finns det förmodligen ngn som har ditt schema gällande vilka brukare som skall besökas och när. Du kan bli hittad om det behövs.
På min arbetsplats finns inte den möjligheten. Jag kan sitta i möte med designers, med blivande kunder, möta upp kunder på flygplatsen, vara på affärsresa osv. Att vara anträffbar genom mobilen är ett måste för att arbetet skall fungera och likaså för att man skall kunna få tag på mig om något händer mina barn eller min familj. Det finns ingen som kan knacka på mitt kontor, ropa upp i högtalaren, söka upp mig på avdelningen och med säkerhet veta att jag är där.
Jag menade på intet sätt att ditt arbete är en liten arbetsplats eller att det inte är otroligt många som arbetar inom den kategorin. MEN du kategoriserade (vilket jag sällan upplever att du gör) i att det "definitivt" är något man gör (låter bli mobilen) och att man kan bli nådd på annat sätt. Jag påpekade att det inte stämmer för en väldigt stor del av befolkningen.
Detta är inget man kan kategorisera på det sättet. Man ser till att man kan bli nådd om det värsta skulle inträffa. Om det sedan görs genom att man kan bli nådd genom receptionen, en assistent, kollega eller att man faktiskt måste ha sin mobil på spelar mindre roll. Eller?
Så. Jag påpekade enbart att det du beskriver inte är generellt. Det är förmodligen generellt inom ditt område, absolut. Men det gör det inte till generellt inom andra yrkesområden. Eller hur?
Jag menade mer att vården och social omsorg är en ganska stor del av alla yrken. Även om man har en mottagning så innebär det inte att någon bara kan dyka in i rummet utan man får vänta lite. Är du hemma hos brukare får man inte titta på sin telefon just där tex. Sedan är det ju inte så att man måste vara nåbar på sekunden, det är ju lite därför man lämnar in flera namn till förskolan. Jag kan tex inte vara nåbar jämt, men sambon har precis som du samma privata telefon som jobbtelefon och sitter förvisso på möten men där ingen bryr sig om han tittar på den ibland. Jämfört med när jag sitter på möte. Och skulle ingen mot all förmodan svara av oss så har förskolan 3 personer till att ringa.