• Sommarlöv

Sjuka barn på förskolan?

Jag är genuint nyfiken på hur ni som skickat sjuka barn till förskolan tänker? Hur går tankarna? Tänker ni på att andra barn och personalen blir smittad?

Börjar själv bli ganska trött på att mina egna barn blir smittade mycket samt att jag själv som arbetar i förskolan får en massa smittor. Samt att alla andras barn blir smittade. Ringde en förälder med i veckan för att hämta sin dotter som då hade 40 graders feber. Han satt i möte och kom två timmar senare...igår var halva barngruppen frånvarande i influensa. Varsågod alla barn och föräldrar...influensa som present till helgen.

• Svar på tråden Sjuka barn på förskolan?
  • Litet My
    Brumma skrev 2016-03-21 22:45:22 följande:
    Det är fortfarande inte ner generellt än min arbetsplats ;)

Skillnaden på din och min är förmodligen att på din arbetsplats kan man bli nådd även om man inte har sin mobil på. Det finns en assistent, en reception osv som kan hämta dig om du inte blir nådd.

Läkare, tandläkare, gynekologer, psykologer osv har en mottagning. De är på plats. Arbetet du med brukare så finns det förmodligen ngn som har ditt schema gällande vilka brukare som skall besökas och när. Du kan bli hittad om det behövs.

På min arbetsplats finns inte den möjligheten. Jag kan sitta i möte med designers, med blivande kunder, möta upp kunder på flygplatsen, vara på affärsresa osv. Att vara anträffbar genom mobilen är ett måste för att arbetet skall fungera och likaså för att man skall kunna få tag på mig om något händer mina barn eller min familj. Det finns ingen som kan knacka på mitt kontor, ropa upp i högtalaren, söka upp mig på avdelningen och med säkerhet veta att jag är där.

Jag menade på intet sätt att ditt arbete är en liten arbetsplats eller att det inte är otroligt många som arbetar inom den kategorin. MEN du kategoriserade (vilket jag sällan upplever att du gör) i att det "definitivt" är något man gör (låter bli mobilen) och att man kan bli nådd på annat sätt. Jag påpekade att det inte stämmer för en väldigt stor del av befolkningen.

Detta är inget man kan kategorisera på det sättet. Man ser till att man kan bli nådd om det värsta skulle inträffa. Om det sedan görs genom att man kan bli nådd genom receptionen, en assistent, kollega eller att man faktiskt måste ha sin mobil på spelar mindre roll. Eller?

Så. Jag påpekade enbart att det du beskriver inte är generellt. Det är förmodligen generellt inom ditt område, absolut. Men det gör det inte till generellt inom andra yrkesområden. Eller hur?
    Jag menade mer att vården och social omsorg är en ganska stor del av alla yrken. Även om man har en mottagning så innebär det inte att någon bara kan dyka in i rummet utan man får vänta lite. Är du hemma hos brukare får man inte titta på sin telefon just där tex. Sedan är det ju inte så att man måste vara nåbar på sekunden, det är ju lite därför man lämnar in flera namn till förskolan. Jag kan tex inte vara nåbar jämt, men sambon har precis som du samma privata telefon som jobbtelefon och sitter förvisso på möten men där ingen bryr sig om han tittar på den ibland. Jämfört med när jag sitter på möte. Och skulle ingen mot all förmodan svara av oss så har förskolan 3 personer till att ringa.
  • AnkiC
    lena j89 skrev 2016-03-24 17:12:40 följande:
    Idag hade jag salstent och barnen var på förskola. Jag kan glömma allt vad telefon heter då den SKA ligga avstängd i väskan, dels för att intr störa mina kurskamrater, dels för att inte åka dit för fusk. Världen är inte svart och vit
    Så om det händer ditt barn något så kan du inte bli nådd då?
  • AnkiC
    Litet My skrev 2016-03-24 18:24:25 följande:
    Instämmer till fullo. Sedan lämnar man ju in fler namn till förskolan utfall föräldrarna inte kan nås (hos oss är det 3). Så att man promt måste vara nåbar är inte riktigt sant.
    Jo man måste väl vara nåbar som förälder! Om ditt barn råkar ut för en olycka bör väl du som förälder rycka in och ingen annan anhörig. Hur kan man inte vilja vara nåbar när man har barn?!
  • streptokocker
    Välling skrev 2016-03-21 13:19:31 följande:
    Fast ringer de 30 min - 1 timme innan man brukar hämta (eftermiddag) då man är på väg hem och säger att barnet är lite hängigt så blir jag trött efter ett tag vid upprepningar. Då kan man inte göra något ändå.

När det började sammanfalla tidigare på dagarna och med frånvarande personal kändes det som att "ringer vi familjen X tar de hem alla sina barn = mindre barn kvar"
    Fast när jag jobbade på förskola så brukade jag göra det som en tjänst till föräldrarna, så de kan förbereda arbetskamraterna och kanske ta med sig jobb hem om de har den möjligheten.
  • Iarwain
    streptokocker skrev 2016-03-24 18:45:35 följande:
    Fast när jag jobbade på förskola så brukade jag göra det som en tjänst till föräldrarna, så de kan förbereda arbetskamraterna och kanske ta med sig jobb hem om de har den möjligheten.
    Håller med, de får gärna ringa även 1 minuter innan jag lämnar jobbet (10 minuter till hämtningstid), just av den anledningen du nämner.
  • streptokocker

Om jag är på tenta eller annat så ser jag alltid till att meddela det till förskolan och säga till vem dom kan nå i stället. Om jag inte hade haft någon annan så hade jag i alla fall informerat förskolan om när min telefon kommer vara avstängd.

• Iarwain
    AnkiC skrev 2016-03-24 18:39:00 följande:
    Jo man måste väl vara nåbar som förälder! Om ditt barn råkar ut för en olycka bör väl du som förälder rycka in och ingen annan anhörig. Hur kan man inte vilja vara nåbar när man har barn?!
    Jag har ställt in min telefon på att alltid släppa fram förskolesamtal,
    Dock har jag förmånen att kunna avbryta mitt jobb när som helst, även om det kan innebära kostnader för företaget jag jobbar för.
  • AnkiC
    streptokocker skrev 2016-03-24 18:52:25 följande:

Om jag är på tenta eller annat så ser jag alltid till att meddela det till förskolan och säga till vem dom kan nå i stället. Om jag inte hade haft någon annan så hade jag i alla fall informerat förskolan om när min telefon kommer vara avstängd.

Nu börjar jag kanske bli tjatig men om det är en nödsituation med ditt barn då? Du måste ju kunna bli nådd då. Om mitt barn förs in till akuten i ambulans skulle jag iallafall vilja åka direkt. Det vill nig mitt barn att jag ska också.
  • AnkiC
    Iarwain skrev 2016-03-24 18:56:41 följande:
    Jag har ställt in min telefon på att alltid släppa fram förskolesamtal,
    Dock har jag förmånen att kunna avbryta mitt jobb när som helst, även om det kan innebära kostnader för företaget jag jobbar för.
    Ja det var ju bra. Vissa tycks ändå tycka att man kan vara helt onåbar som förälder. Det tycker jag är konstigt och oansvarigt.
  • streptokocker
    AnkiC skrev 2016-03-24 18:59:18 följande:
    Nu börjar jag kanske bli tjatig men om det är en nödsituation med ditt barn då? Du måste ju kunna bli nådd då. Om mitt barn förs in till akuten i ambulans skulle jag iallafall vilja åka direkt. Det vill nig mitt barn att jag ska också.
    Som sagt, jag själv skulle haft någon annan som kunnat bli nådd, förslagsvis mitt barns pappa. Men, som någon skrev, ibland är inte allt inte svart eller vit och som någon skrev om man sitter på tenta så FÅR man inte ha telefonen på och då kan man inte göra så mycket. Obs, jag är fd. pedagog själv och ibland så är kanske båda föräldrarna på tjänsteresa och det kan man inte styra över själv, då talar föräldrarna om det och att vi ska ringa t.ex. mormor om det händer något. 
  • Brumma
    AnkiC skrev 2016-03-24 18:39:00 följande:

Alltså.

Jag kollar ju inte min mobil varje sekund. Jag kan absolut ha den på men OM de inte får tag i mig så ringer de pappan Får de inte tag i honom ringer de morfar.

Oavsett vem som kommer är sonen precis lika trygg med oss alla och huvudsaken är att ngn av oss kommer. Blir det inte jag så ansluter jag så fort jag kan om det inträffat något allvarligt. Är det ngt mindre allvarligt (förkylning, magsjuka osv) duger det precis lika bra med ngn av de andra och jag fortsätter att arbeta.

Men man kan inte gå runt och vänta på att en allvarlig olycka skall hända ens barn? Gör man det mår man nog inte så bra. Och kanske inte barnet heller :/
  • AnkiC
    streptokocker skrev 2016-03-24 19:04:58 följande:
    Som sagt, jag själv skulle haft någon annan som kunnat bli nådd, förslagsvis mitt barns pappa. Men, som någon skrev, ibland är inte allt inte svart eller vit och som någon skrev om man sitter på tenta så FÅR man inte ha telefonen på och då kan man inte göra så mycket. Obs, jag är fd. pedagog själv och ibland så är kanske båda föräldrarna på tjänsteresa och det kan man inte styra över själv, då talar föräldrarna om det och att vi ska ringa t.ex. mormor om det händer något. 
    Om man inte får ha mobilen påslagen på en tenta hade jag begärt att få ett nummer där nån kan ringa på för att få tag på mig i nödfall. Nåt nr till expeditionen på skolan eller läraren. Om mitt barn får livshotande skador hade jag aldrig velat få reda på det två timmar senare. Är man på tjänsteresa tar man ju första flyg hem i det läget.
  • AnkiC
    Brumma skrev 2016-03-24 19:18:27 följande:
    Alltså.

Jag kollar ju inte min mobil varje sekund. Jag kan absolut ha den på men OM de inte får tag i mig så ringer de pappan Får de inte tag i honom ringer de morfar.

Oavsett vem som kommer är sonen precis lika trygg med oss alla och huvudsaken är att ngn av oss kommer. Blir det inte jag så ansluter jag så fort jag kan om det inträffat något allvarligt. Är det ngt mindre allvarligt (förkylning, magsjuka osv) duger det precis lika bra med ngn av de andra och jag fortsätter att arbeta.

Men man kan inte gå runt och vänta på att en allvarlig olycka skall hända ens barn? Gör man det mår man nog inte så bra. Och kanske inte barnet heller :/
    Ja ok då tycker vi olika vad gäller allvarlig olycka då. Jag hade aldrig velat vänta med att åka till mitt barn i det läget. Och nej jag går inte och väntar på nån olycka. Däremot ser jag alltid till att vara nådd på något sett och jag mår inte dåligt över det. Tvärtom.
  • mammalovis
    lena j89 skrev 2016-03-24 17:12:40 följande:
    Idag hade jag salstent och barnen var på förskola. Jag kan glömma allt vad telefon heter då den SKA ligga avstängd i väskan, dels för att intr störa mina kurskamrater, dels för att inte åka dit för fusk. Världen är inte svart och vit
    Visst ska telefonen ligga avstängd, men jag förutsätter också att du meddelat förskolan vem de ska ringa om något händer just då. Oftast går det ju få tag på dig via skolans expedition eller liknande, om det inte finns en andra förälder, OM det verkligen skulle vara något allvarligt. Skulle barnet behöva åka ambulans känns det viktigare än en tenta, åtminstone för mig ...

Jag jobbar 10 minuter från förskolan, så jag meddelar alltid när jag har behövt lämna stan för ett läkarbesök eller liknande och att de får ringa sambon i första hand, oavsett om det är hans barn eller inte. Tösens pappa jobbar skift och han är mer opålitlig. Likaså nu när jag är fl och har behövt åka iväg. Det blir ju lättare för dem med. De har 14 barn att hålla koll på så de skriver bara en notering i kalendern.

På jobbet får vi väl ha mobilen på ljudlös, men förutsätts ju inte använda den. Min ringer i princip aldrig annat än om förskolan ringer, förutom dessa jäkla telefonförsäljare förstås. Annars finns ett nummer till expeditionen eller spåret också, men det är svårt för förskolan att veta vilka exakta tider jag har och när man springer omkring och fixar efter lektionstid.
  • sextiotalist

Jag frågade min sambo hur man gjorde när hans barn gick på dagis och inte mobil fanns.

Ja, ibland kunde det ta några timmar innan föräldrarna blev nådda. Ingen katastrof.

• Humlan87

Mitt barn har astma och blir väldigt dålig i samband med förkylningar, ofta två veckor borta för att någon annan förälder är för egotrippad för att hålla sitt barn hemma när hen är förkyld i en eller två dagar. Jag förlorar halva min månadslön och missar två veckor på jobbet, mitt barn får dras med hosta och andningsstörningar och daglig medicinering i två veckor för att någon annan inte kan offra sig och vara hemma två dagar med sitt "normalförkylda" barn. Toppen, tack!

Hade jag inte varit rädd om mitt barns hälsa så hade jag lämnat honom med magsjuka på förskolan, rätt åt alla föräldrar som får torka spy hela natten och rätt åt alla pedagoger som inte har vett att neka hostiga snoriga varma barn redan vid lämning. Spy ska ni ha!

• AnkiC

Den förälder som inte är gravid kan få ersättning för 10 dagars ledighet i samband med att barnet föds. Dagarna ska ge möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna barnet och ta hand om andra barn i familjen. Ersättningen du får heter tillfällig föräldrapenning.

• Flygfotogen
    sextiotalist skrev 2016-03-25 08:23:10 följande:

Jag frågade min sambo hur man gjorde när hans barn gick på dagis och inte mobil fanns.

Ja, ibland kunde det ta några timmar innan föräldrarna blev nådda. Ingen katastrof.

Så var det när jag gick på förskola 87-92. En kamrat bröt benet och föräldrarna kunde inte nås. Ett annat barn klämde fingret så nageln slets loss - inga föräldrar. En tredje hade diabetes och ambulans fick hämta en gång. Minns inga föräldrar då heller. Katastrof var det väl inte för någon annan än barnet eftersom barngrupperna var mindre så en personal kunde lätt följa med till sjukhuset.
Svar på tråden Sjuka barn på förskolan?