• Flizan30

Vad kan det vara för allergi?

Min dotter som fyller två år i maj är ganska rund men har framförallt väldigt stor och rund mage. Nästan lite spänd och svullen periodvis. Till saken hör att hon släpper sig mycket och det luktar väldigt illa som att det är surt. 
    Vi har varit en gång på BVC där barnläkaren tittade och kände och att magen var så stor berodde på att det var fett. Men ingen utredning startades om eventuell matellergi. Nu har jag dock kontaktat Banrmedicin då jag vill kontrollera vad de här illaluktade gaserna beror på om det kan vara någon matallergi, Gaserna är också något de har påpekat i förskolan samt att de har funderat på om hon har ont i magen ibland. Vi har fått en tid på Banrmedicin men först om en månad. Min fråga är om någon här känner igen symptomen och vad det berodde på? sköterskan på Banrmedicin sade att det kan exempelvis bero på ägg. 

• Svar på tråden Vad kan det vara för allergi?
  • Mandelskorpan

Överkänslighet mot mjölkprotein?

Växer hon enligt sina kurvor? Gluten kan få dem att stanna i växten.

• Flizan30

Hon ligger på 1.5 kurva under medel, men 1.5 över medel, så hon är rund i förhållande till längd. Hon har ändå följt sin kurva, även om hon är kort. Svårt att veta om hon borde ha ökat mer på längden. 

Jag har också funderat på mjölkprotein då min äldsta son hade det när han vart lite. Sköterskan trodde inte på mjölkprotein då det oftast är mer tydliga symptom. 
    Skönt att vi har en läkartid inbokad iallafall. 

• Flizan30

Oj, jag menar 1,5 kurva under medel på längden men 1.5 kurva över medel på vikten.

• Alexi
    Flizan30 skrev 2016-03-18 12:26:10 följande:
    Oj, jag menar 1,5 kurva under medel på längden men 1.5 kurva över medel på vikten.
    Hur är de kurvorna i förhållande till de hon föddes på?
  • Rocket Mania

Det är ju väldigt enkelt att kolla om det är mjölkproteinallergi. Ta en månad och testa, det är inte farligt. Det gäller dock att vara noggrann och att kolla precis allt, mjölkprotein kan heta olika saker och finns i de mest underliga saker (som köpe-maränger tex, varför då?). Viktigt att tänka på är att mjölkprotein och laktos är två helt olika saker och det är PROTEIN-fritt som gäller.

Oftast ser/märker man skillnad väldigt snabbt, kanske bara på någon dag men ibland kan det ta flera veckor och i sällsynta fall månader innan man märker skillnad.

Gluten däremot ska du inte fippla med hemma då det blir fel på ev prover som tas.

• Fröken Apelsin

Jag tycker det låter som laktosintolerans. Testa med laktosfria produkter och se om det blir bättre.

• cosinus

Uteslöt de förstoppning? Det luktar inte hallonkola när man fiser om man är förstoppad det kan jag lova. Avföring åldras liksom inte med värdighet i mag/tarm-kanalen.

Visst kan det vara allergi också. Där ska man dock ha klart för sig att även om de tar ett prov så kan det mycket väl visa negativt fast barnen ändå är allergiskt Speciellt på små barn. Så enda sättet att veta om något verkligen påverkar är att utesluta det man misstänker och sen prova igen.

Svar på tråden Vad kan det vara för allergi?