• mattema

Tips för att få barnen nyfikna på ny mat

Ville bara dela med mig av ett kul tips som fungerar toppen här hemma när det gäller att introducera ny mat för en kräsen femåring.

Dottern är lite kinkig med maten och skulle helst bara äta köttbullar och makaroner varje dag om hon själv fick bestämma.. Sjukt tråkigt tycker jag som själv är matlagningsintresserad, så därför har vi introducerat olika mattema för varje helg.

Vi sätter oss ner med kartboken och skriver upp ca 10 länder på små lappar och lägger i en burk. Sedan drar dottern en lapp under veckan och vi bestämmer oss därefter tillsammans för vad vi skall laga för mat i helgen. Vi pratar lite om landet, målar flaggan och äter sedan maten som vi lagat ihop. Perfekt för små vetgiriga barn! Delar med mig av lite recept och länder här: minmatlagningfrangrunden.blogspot.se/

Självklart kan man ju dra detta hur långt som helst genom att spinna vidare med typisk dryck, musik, kläder osv - bara fantasin sätter gränser.:) 
    Vill ni göra det lätt för er - skriv upp typiska länder såsom Italien (pasta, pizza), Frankrike (typ vad som helst!), USA (hamburgare) etc. 
    Blanda sedan in lite svårare om ni känner för det. 

Själv tycker jag att det skall bli spännande inför nästa lappdragning då det är dottern som bestämt alla länder (efter att ha studerat alla flaggor och valt de enklaste att måla), vad sägs om Nigeria, Finland eller Palau.. ;)

Tänkte att vi kan dela med oss av recept och roliga idéer här!

• Svar på tråden Tips för att få barnen nyfikna på ny mat
  • Milleman

Kul, exakt samma upplägg hade vi med min få 7-åriga bonus för flera år sedan!!

Svar på tråden Tips för att få barnen nyfikna på ny mat