• ahj

Autism + misstanke om Touretts pga tics

Hej

jag har en son som har autism och har börjat få vocala tics samtidigt som han hoppar väldigt mycket. Tex han ställer sig framför tv och hoppar medan han tittar. Psykologen rekommenderade därför en utredning för touretts syndrom. 

Känner ni igen er? I så fall berätta lite om hur ni har det! 
    Vi har knappt smält allt detta med autism och nu en ny utredning och en ny diagnos känns tufft. 

han har vokala tics så han säger "mmmmm"   väldigt ofta. han hade andra ljud innan men vi jobbade med utsläckning enligt tips från psykologen och de försvann men snabbt efteråt kom de här nya. det går inte så bra att avleda honom och ge honom andra ljud etc när han börjar med sina ljud så utsläckningen går inte så bra just nu. Hur har ni gjort?

jag läste på nätet att föräldrar i andra delar av Europa smörjer in sina barns fötter med magnesium kräm och att det ska dämpa ticsen. Något ni testat? 

Finns det något som dämpar tics? 

• Svar på tråden Autism + misstanke om Touretts pga tics
  • fantasy06

Jag har en son som har adhd och som även har tics. De kommer i vågor. Oftast verbala men någon gång har han knäppt med fingrarna, nickat med huvudet, viftat med armen mm.

Han medicineras för sin adhd och läkaren på bup sa att så öånge ticsen inte stör honom i livet så är det onödigt att ge medicin för det också. Och det håller jag med henne om men vi försöker bara ignorera hans tics. Ibland när han gör ljud ofta säger vi "försök vila halsen" så vi gör lixom ingen stor grej av det.

Han har mest tics om det hänt något i skolan eller om han är stressad.

• NästanSvensson

Hej. Jag har arbetat med människor med både autism och utvecklingsstörning i över 10 år och vill bara dela med mig av några tankar. Även då touretts är vanligare hos personer med autism än hon hos personer utan, behöver det inte betyda att detta är tics. Det kan vara upprepade ljud och rörelser som personen använder för att mildra stress och intryck.

Det är oerhört vanligt att människor med autism står och gungar när de lyssnar på musik eller rabblar ord i stressade situationer. Kanske är två stressande då det ger oerhört många olika syn och hörselintryck som barnet inte kan sortera?

Hoppas att det går bra med utredningen.

/Therese

• ahj

de här ljuden han har kommer nu från när han vaknar tills han somnar. det är mycket jobbigt och irriterande att höra på heeela tiden. :( 

Svar på tråden Autism + misstanke om Touretts pga tics