• Girlofsweden

Har två hankatter vill så gärna skaffa en katt till

Hej första gången jag gör någonting sånt här men vill se fall någon kan hjälpa mig.

Det är så att jag och min sambo har två underbara katter en på 4 i år 'Sabaton" och en på 2 år i år "Whiskey".

Skaffade Whiskey för jag kände mig dum när man hade träffat ny kille och man var på jobbet då hela dagarna och man märkte att Sabaton kände sig ensam på något sätt visst så fanns jag där för honom och finns där för honom varje dag efter jobbet.

Aja. När vi skaffade Whiskey så var det ju egentligen en ren chansning på att detta skulle gå bra för jag viste inte med egen erfarenhet hur svårt det kanske skulle bli.

Lyckligtvis så nu i dagens läge så är dem bästa vänner är med varandra över allt och busar hela tiden.
    Det tog bara några dagar så lekte dem en massa sprang runt i lägenheten och man såg hur Sabaton blev pigg och lekfull igen...

Det jag vill komma till egentligen är väll nu att vi har två kastrerade hankatter som är bästa vänner till 100% Busar och myser hela tiden.
    Tanken finns nu då att vilja skaffa en honkatt. En kattunge.
    Finns det någon som har haft två hankatter kastrerade och fått in en hon kattunge? hur har det gått och så vidare?

• Svar på tråden Har två hankatter vill så gärna skaffa en katt till
  • Dexter dot com

Hade 2 kattbröder när jag erbjöd mig att ta en liten kattflicka från ett katthem. Den ena kattherren älskade henne från första stund men den andra accepterade henne aldrig utan fräste och gick därifrån när hon sökte sällskap. Nu bodde jag i hus på landet och katterna fick gå ut och in som dom ville så dom slapp vara på varann på liten yta så det fungerade ändå men hade katterna varit innekatter på mindre yta hade det förmodligen inte fungerat.

• Pajama

Har du dem bara inne?
    Säger som ovan, att det kanske inte funkar då, de är speciella djur som inte egentligen är flockdjur.
    Kan de gå ut, komma ifrån också, så är min erfarenhet att det brukar funka. En kattunge har mina accepterat och sedan har det gått bra när den lilla vuxit upp.
    Har haft katter i många generationer. 

• Girlofsweden

Vi har dem inne men vi ska inte skaffa oss en till innan vi får större vi bor just nu i en tvåa så antingen när vi fått större lägenhet eller flyttat till villa.
    När jag parade ihop dessa så blev Sabaton den äldre mycket mer piggare... Och Whiskey var ej kastrerad när vi skaffade honom man märkte att han morra åt sabaton när dem käkade osv han ville typ ta över reviret ifrån Sabaton.
    Men efter kastreringen så har han lagt sig i underläge.

Jag har haft katter hela mitt liv med men jag har aldrig egentligen varit så insatt i när vi parat ihop katter så...
    Visste liksom att två brukar funka tillsammans framför allt hankatter.
    Jag har bättre erfarenhet av hankatter än hon katter pga att deras psyke inte varit så bra. Som på de honor jag haft..

• Fröken Apelsin

Skaffa en vuxen honkatt istället, min erfarenhet är att två vuxna katter inte alls uppskattar en kattunge, risken är att de mest tycker hon är jobbig. En katt i deras ålder är på "deras nivå" så de kommer ha roligare med en vuxen katt. Ett tips är att adoptera från ett katthem, då gör du dels en god gärning och dels så låter vissa katthem katten få provbo så de ser att det fungerar. Bor du i Stockholm rekommenderar jag Vaxholms katthem.

Svar på tråden Har två hankatter vill så gärna skaffa en katt till