• skattenmust

Här kan vi ställa frågor och diskutera symtom, undersökningar mm

Hej alla gravida där ute, I denna tråd så tänkte jag att vi kanske kan följas åt, ställa frågor till varandra som vi undrar över i vår graviditet. Jag tycker ofta när man ställer en fråga om symtom, smärta osv så får man inga svar, så jag tänkte att denna tråd ska vara just till för det.

Min fråga är då- När ni går på mvc kontroller, har ni varit med om att BM ber dig ta ett djupt andetag och kör ner fingrarna i magen, ganska så lågt vid blygdbenet för att känna hur liten ligger? Är det inte farligt när dom tar i så?

Själv är jag i vecka 17.

• Svar på tråden Här kan vi ställa frågor och diskutera symtom, undersökningar mm
  • Misszandra

Själv har jag bara varit på inskrivningen hos bm än så länge (förutom tidigt vul och rul) ska på nästa kontroll i vecka 24-25! Så har tyvärr ingen aning om den undersökningen är normal eller ej, men det ska ju absolut inte göra ont iallafall!

Jag är dock gärna med och snackar symtom mm då jag känner mig lite smått förvirrad ibland, jag har två relativt tunga arbeten och har nu börjat få ont i ländryggen och magen och undrar lite om det kan vara foglossning! Någon som kanske har lite koll på just foglossning?

• Lebocarma

Hej det ska inte göra ont men dom ber en ta ett djupt andetag så dom kan känna hur stor livmodern är. Men det får jag ej på förens i V.25 så är några veckor kvar för min del innan jag ska vara där igen är idag i V.19+5 såg att ni ej skrivit på ett tag i gruppen

• Lillebroriaugusti16

Jag va på andra delen av inskrivningen då de gjorde en gynundersökning samt kände på livmodern, och då var det både bm och en student som skulle göra, då bm gjorde kändes det inte, men när studenten tryckte ner fingrarna i magen gjorde det riktigt ont. Det var dock ingen fara, har varit på ul senast igår och allt såg fint ut.

Har en fråga till alla i tråden, jag har fått min moderkaka i framvägg, och som de ser ut nu ska de inte hindra förlossningskanalen men mycket kan hända och det kan vara riskabelt (är i v.21) någon annan som varit med om detta tidigare? Har ni fått komplikationer / hur har det gått?

• Yogurt76

Det handlar inte om att bedöma hur stor livmodern är utan om det är huvudet som ligger i bäckenet samt om det är fixerat eller inte.. .. Livmoderns storlek mys med måttband från "Findus" ner mot bäckenet., håller med att när man mäter huvudet skall det inte göra ont, men har man bäckenproblem kan det kännas mer obehagligt när bm gör den undersökningen

Lebocarma skrev 2016-04-09 09:49:12 följande:

Hej det ska inte göra ont men dom ber en ta ett djupt andetag så dom kan känna hur stor livmodern är. Men det får jag ej på förens i V.25 så är några veckor kvar för min del innan jag ska vara där igen är idag i V.19+5 såg att ni ej skrivit på ett tag i gruppen

• Yogurt76

Snacka om stavfel t9 gör., det skall stå fundus..

Yogurt76 skrev 2016-04-14 17:17:48 följande:

Det handlar inte om att bedöma hur stor livmodern är utan om det är huvudet som ligger i bäckenet samt om det är fixerat eller inte.. .. Livmoderns storlek mys med måttband från "Findus" ner mot bäckenet., håller med att när man mäter huvudet skall det inte göra ont, men har man bäckenproblem kan det kännas mer obehagligt när bm gör den undersökningen

• Misszandra

Jag var på mitt första bm-besök sen inskrivningen i tisdag och hon tryckte inte på magen, hon bara mätte den och så fick jag höra hans hjärtljud. Varför får vissa den och andra inte?

• skattenmust
    Yogurt76 skrev 2016-04-14 17:17:48 följande:

Det har du helt rätt i, man mäter med måttband, dom körde nr fingrarna i min mage relativt tidigt för att kola hur lillan låg då jag inte kände henne, nu känner jag dock rörelser varje dag  och är i vecka 22 :)
  • Yogurt76
    skattenmust skrev 2016-04-19 10:16:46 följande:

Det har du helt rätt i, man mäter med måttband, dom körde nr fingrarna i min mage relativt tidigt för att kola hur lillan låg då jag inte kände henne, nu känner jag dock rörelser varje dag  och är i vecka 22 :)

Det kommer de göra varje gg fram över.. Även om huvudet varit fixerat en gång så kan det ha ändrats ( ovanligt för förstföderskor) tills nästa gång.. Viktigt att veta detta utifall att vattnet skulle gå.. Och måttet på livmodern ger vägledning om att barnet växer som det ska..
  • skattenmust

Jag undrar en sak, man kan ju få kramp i vaderna det får jag inte än...men däremot så får jag hemska kramper på ena sidan av magen nattetid när jag ska vända mig om i sängen, som om hela magen låser sig å gör svinont på just den sidan, men man känner att det är kramp, någon mer här som upplevt detta?
    kan inte minnas detta från tidigare graviditeter...

• Decibel84

v17 här
    ska till BM imorgon och undrar om man kan be om att få lyssna på hjärtljuden?

har de flesta en sån apparat tillhands?

• Zamira
    Decibel84 skrev 2016-05-15 12:40:59 följande:

v17 här
    ska till BM imorgon och undrar om man kan be om att få lyssna på hjärtljuden?

har de flesta en sån apparat tillhands?

Jag frågade om min bm kunde göra det, tror jag var v.16-17, och hon gick med på det, men sa även att det kan vara svårt att hitta så tidigt, men hon hittade allt, så jag fick lyssna på hjärtat :) 
  • Decibel84
    Zamira skrev 2016-05-15 14:59:39 följande:
    Jag frågade om min bm kunde göra det, tror jag var v.16-17, och hon gick med på det, men sa även att det kan vara svårt att hitta så tidigt, men hon hittade allt, så jag fick lyssna på hjärtat :) 
    ah jag fick inte...kanske hade fått om jag hade tjatat meen:P
    jag får hålla mig till RUL helt enkelt..:S
  • Liten2016

När det gäller att kolla bebisens läge i magen så verkar det variera väldigt mellan olika BM. Jag frågade om läget och då kollade hon i v 33+4. Men annars kollas det först i v 35+0 sa hon. Eftersom bebis inte fixerar sig så tidigt så är det ganska oväsentligt att kolla det redan i v30 eller så, eftersom det finns så mycket plats för bebis att vända på sig.

• Lebocarma
    Lilleb­roriau­gusti1­6

J
    ag har också moderkakan i framvägg men det är femte barnet och aldrig haft den så innan men ingen som är så mycket annorlunda mer än att jag ej känner bebisen sparka lika mycket för det är ju som en kudde fram. Men dom har aldrig sagt att det ska bli några komplikationer eller så men hur har du det nu?
Svar på tråden Här kan vi ställa frågor och diskutera symtom, undersökningar mm