• telly

Behåller jag min sgi om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen?

Jag ska vara föräldraledig t om juli. Jag sa upp mig från mitt jobb under föräldraledigheten och vet att jag därför inte får a-kassa direkt utan måste ta en avstängningstid på 10 veckor innan jag kan ta a-kassa. Jag skyddar min sgi nu genom föräldrapenning och funderar på att skaffa syskon. Vill såklart ha samma fp då som nu, så räcker det med att skriva in mig på Arbetsförmedlingen från dag 1 som min föräldrapenning tar slut eller påverkas den ändå av att jag står utan inkomst (ingen a-kassa)?

• Svar på tråden Behåller jag min sgi om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen?
  • Kerubmamman

Du ska anmäla dig som arbetssökande för att skydda sgi. Det spelar ingen roll om man har rätt till a-kassa eller ej. 

Vilket datum upphör(de) anställningen? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • telly
    Kerubmamman skrev 2016-03-13 21:22:21 följande:

Du ska anmäla dig som arbetssökande för att skydda sgi. Det spelar ingen roll om man har rätt till a-kassa eller ej. 

Vilket datum upphör(de) anställningen? 

Januari.
  • telly

Om jag får ett nytt jobb med lägre lön, sänks min sgi då? Då är det ju bättre att hoppas på arbetslöshet ifall jag blir gravid snabbt.

• telly
    Kerubmamman skrev 2016-03-13 21:49:33 följande:

Då blir det nog inga "straffdagar". 

www.aea.se/forsakringen/villkor/egen-uppsagning 

Har det med detta att göra? Låter ju jättebra i så fall, om jag kan vara föräldraledig de dagarna!

"När det gått 112 kalenderdagar efter den sista anställningsdagen är avstängningen överspelad oavsett om du har klarat av alla avstängningsdagar eller inte."
  • Preggo151220
    telly skrev 2016-03-13 21:16:21 följande:

Jag ska vara föräldraledig t om juli. Jag sa upp mig från mitt jobb under föräldraledigheten och vet att jag därför inte får a-kassa direkt utan måste ta en avstängningstid på 10 veckor innan jag kan ta a-kassa. Jag skyddar min sgi nu genom föräldrapenning och funderar på att skaffa syskon. Vill såklart ha samma fp då som nu, så räcker det med att skriva in mig på Arbetsförmedlingen från dag 1 som min föräldrapenning tar slut eller påverkas den ändå av att jag står utan inkomst (ingen a-kassa)?

Om du blir gravid inom 18 månader så får du samma fpenning med andra barnet.
  • Preggo151220
    Preggo151220 skrev 2016-03-13 22:21:09 följande:

Om du blir gravid inom 18 månader så får du samma fpenning med andra barnet.

1 år och 9 månader är de nog förresten.
  • telly
    Preggo151220 skrev 2016-03-13 22:46:05 följande:

1 år och 9 månader är de nog förresten.

Det kommer jag inte bli så den regeln kan inte gälla för mig.
Svar på tråden Behåller jag min sgi om jag skriver in mig på Arbetsförmedlingen?