• steffoh

Gjort bort mig nå fruktansvärt!

Är en kille på 30+, bor i hus sen 1 år tillbaka med min sambo och våran 1åriga dotter..
    Min sambo är mammaledig och får ut ca 10000kr i månaden och jag jobbar och får ut ca 18000..

För ca 1 år sedan började jag intressera mig för aktier,, läste på en hel del och började först handla aktier med min lön,, det gick bra! gick plus kring 10% i månaden.. blev då sugen att ta lån för att köpa aktier.
    så jag tog ett blankolån på 300 000 kr till 8.5% ränta.. (utöver det har jag billån på 70000 kr) Jag har sedan dess lyckats få aktierna att växa till 375 000 kr! och det har känts skitbra! problemet är att jag valt att undanhålla det för min sambo.. (vi har ej gemensam ekonomi).. då jag ville "överraska henne med att ha 500 000 kr på kontot en vacker dag vilket jag verkligen kände att jag skulle ha.

jag har märkt att det har varit väldigt kärvt att leva på våra inkomster så jag har plockat ut lite av vinsten titt som tätt för att få det att gå ihop..

Förra veckan började vi kolla på utlandsresa då vi båda känner att vi behöver det då vårat förhållande är lite knackigt. och jag har sagt att vi har råd med det..
    sen har jag sagt att vi måste köpa ný bilbarnstol osv..

MEN jag begick ett fruktansvärt misstag,, jag fick en beviljad kredit av nordnet (där jag handlade mina aktier) till 1.8% ränta och den var på 350000 kr..
    vilket gjorde att jag kunde handla aktier med summor upp till 700 000kr..

jag vet att det låter idiotiskt! men jag satt jämt och följde kurserna och använde stoploss i mina köp för att förhindra förlust..

Så förra veckan hände det som inte fick hända! köpte in mig i ett bolag i en daytrade, alltså under en dag bara för att tjäna snabba pengar. jag utnyttjade hela krediten så köpte in mig för ca 700 000kr!  aktien gick upp 5% den dagen och jag gjorde ca 35000kr vinst! Men det blev aldrig av att jag sålde vid slutet av dagen då jag hoppades på fortsatt uppgång dagen efter..
    MEN dagen efter kom väldigt negativa nyheter för bolaget och aktien gick ned 40% direkt på morgonen!! jag fick lov att sälja av hela innehavet direkt då jag var belånad 350 000.. skulle den gå ner mer skulle jag hamna på minus och bli skyldig pengar istället..
    Så det slutade alltså med att jag bara har 25000 kr kvar på kontot efter den dagen! förlorade så gott som allt! :(

Jag vet att det är idiotiskt att belåna till aktier men då kändes det så himla bra då jag gick med vinst hela tiden..

Så nu står jag här med 300 000krs blankolån med ränta på 8.5%
    och en sambo som "förväntar" sig en utlandsresa men inga pengar kvar till det!

detta skedde för ca 5 dagar sedan,, sedan dess har jag haft otroligt ont i magen! jag har spytt och känner ett tryck över bröstet! Jag mår fruktansvärt dåligt bara jag tänker på det! Det känns som jag svikit min familj!
    Jag tänker inte på något annat och jag känner mig verkligen nedstämd och inte vet vad jag ska ta mig till!

Vet redan att det är oansvarigt det jag gjort men jag gjorde det för mig och min familj med hopp om att vi skulle få bättre ekonomi,, men nu blev det tvärt om!! :(

Jag är även orolig för hur det kommer påverka vårat förhållande om jag tar upp det med sambon, även orolig över hur vi/jag ska klara det ekonomiskt framöver..

önska jag kunde spola tillbaka tiden...

• Svar på tråden Gjort bort mig nå fruktansvärt!
  • Blomman94

För ca ett årsedan kom jag på min sambo med ungefär samma sak, summan är på 150.000kr idag.

Jag som sambo blev oerhört besviken eftersom jag tillslut kom på honom, det gjorde fruktansvärt ont att han inte berättade från början utan valde att undanhålla sanningen för mig samtidigt som jag förstår att han skämdes.

Jag tror någonstans att kärleken är starkare än pengar, o för mig är detta "bara" pengar. Jag älskar min sambo o ingen utav oss skulle må bra utav att gå isär pga detta.

Hade jag varit du, hade jag berättat för min sambo/fru vad det nu än är. Ni har barn tillsammans o även om ni inte har delad ekonomi tkr jag att hon förtjänar o veta. På ngt sätt så drabbar detta henne också.

Lycka till, du är absolut inte ensam och ärlighet varar längst :)

• sand85

Även om det känns jobbigt måste du berätta! Alla människor kan göra misstag, det är hur man hanterar dem som gör skillnaden.

Ekonomiskt kommer det bli knackigt men du kan ta extrajobb för att jobba av skulden! 5000 kr i månaden så är skulden borta om 5 år! Sälj av lite saker, behöver ni bilen?

Det går att ordna, folk har rett ut större skulder.

Ju fortare du berättar för din sambo desto fortare kommer du kunna börja må bättre!

• gudfadern

håller med övriga skribenter. berätta.
    oavsett vad du gör; ta inte ett nytt lån för att rädda det. det är en sådan sak som kan göra att hon inte förlåter dig... 

så berätta helt enkelt vad som hänt (likt du gjort för oss ovan) och hur du mår och informera om att du kommer ta ansvar för det och fixa det. 

sedan; ta ALDRIG ett lån med 8,5% ränta. proffs (med stora analyshus och 50 fulltidsanställda) som sköter stora aktiefonder siktar på typ 4 % avkastning över tid. Då är det rätt orimligt att anta att du skull lyckas hålla över 8,5% över tid.. 

Svar på tråden Gjort bort mig nå fruktansvärt!